Unconfigured Ad

Collapse

Div. spm. om propeller

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Div. spm. om propeller

1. Hvilken propell passer best for Vertigo (100%) av 10x4,7 og 10x3,8? Motoren er en Nippy 0808/98. Begge propellene er SF.

2. Har en .60 size Widebody (F3A modell) med OS .91 FX og vanlig potte. Føler den mangler litt i vertikalen. Nå sitter det en APC 14x10 Competitioen propell på. Vil det være noe bedre "kraft" når jeg flyr rett opp hvis jeg skifter til f.eks. en 14x8?

På forhånd takk!
    Last edited by Flue; 18-03-06, 09:30. Reason: Skrivefeil
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.
  • Haldor
    • Nov 2004
    • 499

Originally posted by Flue
    1. Hvilken propell passer best for Vertigo (100%) av 10x4,7 og 10x3,8? Motoren er en Nippy 0808/98. Begge propellene er SF.

2. Har en .60 size Widebody (F3A modell) med OS .91 FX og vanlig potte. Føler den mangler litt i vertikalen. Nå sitter det en APC 14x10 Competitioen propell på. Vil det være noe bedre "kraft" når jeg flyr rett opp hvis jeg skifter til f.eks. en 14x8?
    1 - Prøv dem og bruk den du synes funker best.
    2 - Spørsmålet er hva den mangler i vertikalen. Er det mangel på krefter og motoren kan ikke gi mer så bruker du f.eks 15x8.
    Hvis mangelen er pga en ikke-optimal propell (altå du kan hente mer krefter men nåværende prop ikke gir dette) så kan du prøve 14x12 eller 15x10
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Flue
      • Oct 2003
      • 902

Takk for svar (begge to, fortsetter denne tråden, fikk ikke til å slette den gamle).

1. Klarer Nippy motoren å dra en så stor propell som 10x4,7? Hvor kan jeg finne data på dette? (Tror som thaustvdt sier at 10x3,8 er best, men kjøpte en 10x4,7 ved en feiltagelse...håpet bare at dette ikke var så dumt alikevel )

2. Ikke for å kverulere, men jeg vet at veldig mange av dem som bruker Widebodyen til 3D bruker 14x8 propell hva "skjer" hvis jeg bytter til en slik? Klarer motoren en 15x8? For det er det som er problemet tror jeg: At flyet er for tungt/for liten motor, tror altså ikke det er mer å hente i motoren, men håpet at jeg kunne få mere krefter (og kanskje gi litt av farten da?) ved å skifte propell.

Comment

• Haldor
        • Nov 2004
        • 499

1 - Så lenge den største propellen ikke overbelaster oppsettet så er det ikke "feil" propell. Men kanskje du vil foretrekke x3,8'n. Smakssak.

2 - Det var det som var poenget mitt i forrige innlegg, hvis modellen er for tung i forhold til motoren og motoren yter allerede max så må du "gire ned" dvs få høyere skyvekraft ved lavere fart. Dette oppnår du ved å gå opp en dimensjon i diamter og ned ett hakk i pitch. Du bruker 14x10 idag så da får du prøve 15x8 eventuelt 14x8 hvis 14x10 er i største laget.

Hvis derimot motoren er "stor nok" og klarer å yte litt til så går du opp ett hakk i pitch, dvs fra 14x10 til 14x11 f.eks.

Jeg kjenner ikke motoren men slik er hovedprinsippet. For å gjøre det ekstra vanskelig så er det nå slik at forskjellige folk foretrekker forskjellige ting så om noen synes 14x8 er topp så er det gjerne noen som foretrekker 14x10. Du må bare prøve.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Flue
          • Oct 2003
          • 902

Takk så mye!

Tror nok det er flyet som er litt for tungt ja.
          Mye lettere og billigere å spørre her enn å prøve selv
          Tror 15x8 høres fornuftig ut, flere som har sagt det. Var bare usikker på hvordan det gikk for motoren, derfor trodde jeg kanskje14x8 var bra.
          Kjører foresten 15/15 fuel, Aerosynth eller Aerosave olje eller noe sånt. Har det noe å si? Lurer på om jeg så en eller annen plass at OS annbefalte minst 18% olje til motoren...

Comment

Working...