Unconfigured Ad

Collapse

TMM regulator problemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

TMM regulator problemer

Har nå fløyet noen turer med Hyperion Sukhoi 31 med en TMM regulator og AXI 2212/20.. I utgangspunktet skulle det være med Hyperion motor og Titan regulator, men det var tom på lager.

Var ute i dag og fløy en rolig fly by og skulle gi gass for å klatre opp igjen, men da kom det et lite smell fra flyet og motoren stoppet. Fikk landet fint og motoren fortsatt å fungere rett etterpå.

Dette har skjedd 2 ganger, begge gangene på full gass. Skjønner ikke helt hva der er som skjer. Kan det være at regulatoren står på 2S, mens jeg flyr med 3S batteri?

Jeg må jo også si at det er ikke akkurat enkelt å programmere denne regulatoren. Har hørt om flere som har store problemer med å forstå denne.

Noen som har gode tips til meg?

Tror jeg skal holde meg til Hyperion Titan regulator. De er i hvertfall enkle å programmere og jeg har aldri opplevd problemer med de.

Tomas
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

litt off topic men.. er sukhoien vanskelig å fly/lande? har litt lavvingetrening på en formosa, mini funtana og stryker, men ikke all verdens. det virker så spinkelt synes jeg. følsomt for vind? har et her hjemme som er nesten ferdig sammensatt, men har ikke gjort det ferdig da jeg er redd for å ødelegge det når det skal i lufta.. tenkte å få meg litt mer stikketrening siden det har såpass høy vingebelastning.

når det gjelder spørsmålet ditt har jeg ikke så mye hjelp å tilby. er riktignok enig i at titan er lett å programmere via pc. tror aldri jeg hadde fått det til med de kryptiske lydene via radioen.
    Alf Surdal
    Hovsherad

Comment

• tomasjo
      • Sep 2005
      • 573

Takk for svar Alf.

Sukhoien har nok ganske høy vinsbelastning, men hvis du har litt plass til landing (i lengderetnigen) går landingen som en lek. Flyet flyr nydelig, raskt og beint. Er kjempefornøyd med flyet. Men, det som er så jævl. irriterende at utstyret gjør at man blir nervøs for å fly.

Jeg viste faktisk ikke at det fikk an å programmere Titan via PC. Programmeringen med lydene fra motor er faktisk veldig simpelt. Men, denne TMM regulatroren er helt forfordelig å programmere. Tror kanskje jeg skal sende den tilbake til Griffin, og få Titan...som egentlig skulle ha vært med flyet.

Lykke til med Sukhoien. Utrolig fint fly som passer perfekt i bilen og til ettermiddagsflyving.
      Tomas
      Trondheim modellflyklubb
      www.heltpropell.com

Comment

• Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

dette skriver hyperion om sine speedkontrollere:

//
        All the Hyperion brushless controllers have a rich set of programming features which can be set either by stick commands from your transmitter, via the programming interface in the Hyperion Emeter, or by Hyperion PC Cable and software.
        //

jeg bruker "PC Cable" og den har elefun f.eks., trenger da også en liten software dings som lastes ned gratis på nettet.

vis du ikke har serial på PC'n din må du også ha denne:
        Alf Surdal
        Hovsherad

Comment

• tomasjo
          • Sep 2005
          • 573

Kjempe bra tips Alf. Takk skal du ha. Tror jeg må bestille opp en sånn en. Er det da enkelt å programmere alle funksjoner som 2S og 3S, brake etc etc? Hmm..stilig. Dette er sikkert allmennkunnskap, men for meg bare en god nyhet

Hvilken software ding trenger man, og hvor lastes den ned?

Takk
          Tomas
          Trondheim modellflyklubb
          www.heltpropell.com

Comment

• tomasjo
            • Sep 2005
            • 573

Testet litt mer i går hjemme på bordet.

Da fikk jeg ikke samme problemet.
            Tror kanskje jeg kan ha en forklaring på det hele. Da jeg skulle fly med ski teipet jeg fronten på Sukhoien igjen, med bare et lite hull igjen til aksling. I tillegg ligger regulatoren helt inn til batteriet. Da jeg kjørte den i går, ble regulatoren nokså varm fort. Tror faktisk jeg har fått for høy temp på regulatoren slik at den kuttet spenning til motor i noen sekunder.

Hvordan høres denne teorien ut?
            Tomas
            Trondheim modellflyklubb
            www.heltpropell.com

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Teorien med høy temp på regulatoren er på sin plass. Mange regulatorer har innebygd cutoff ved for høy temp. TMM er kjent for å ha noen av de beste ESC`ene.

For dem som har E-Meteret kan man programmere Hyperion ESC fra E-Meteret, men det visste alle selvsagt.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Alf Surdal
                • May 2005
                • 680

Originally posted by tomasjo
                Kjempe bra tips Alf. Takk skal du ha. Tror jeg må bestille opp en sånn en. Er det da enkelt å programmere alle funksjoner som 2S og 3S, brake etc etc? Hmm..stilig. Dette er sikkert allmennkunnskap, men for meg bare en god nyhet

Hvilken software ding trenger man, og hvor lastes den ned?

Takk
                veldig enkelt å programmere alle funksjoner. se her:

Alf Surdal
                Hovsherad

Comment

• tomasjo
                  • Sep 2005
                  • 573

Til info til dere som har vært så behjelpelige.

Da håper jeg å ha bevist teorien om for høy temperatur. Åpnet opp inn til regulator slik at den får mye mer lufting og dermed kjøling. Fløy 10 turer med Sukhoien i går. Masse takeoffs og mye hardkjøring for å teste utstyret. Resultatet var en feilfri dag. Alt fungerte helt topp.
                  Tomas
                  Trondheim modellflyklubb
                  www.heltpropell.com

Comment

Working...