Unconfigured Ad

Collapse

Streame data fra flyet til bærbar pc!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jee
    • Feb 2004
    • 63

Streame data fra flyet til bærbar pc!

Jeg lekte litt med tanken å installere magnetisk kompass (eller gps), optisk gyro, pitotstatisk system og videokamera i flyet og streame (overføring i sann tid) alt dette til en bærbar datamaskin.

Det jeg lurer på er om overføringshastigheten vil være for treg til at dette kan bruks til noe? (f.eks fly med hjelp av disse dataene) Og vil noen av målene være for unøyaktige? noen som har tips?

Vet at dette er "far away" men er likevel interessant!
  • Acro
    • Nov 2005
    • 177

Her har du en Reodor Propel på området du søker:
    http://home.online.no/~la9ex/index.htm
    Acro
    Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

Comment

• bengtern
      • Oct 2005
      • 313

For å være litt pirkete så vil å streame video bety å overføre digitalt. Det krever en hel del båndbredde. Lett tilgjengelig utstyr kan være wlan. Overføring av måledata kan gjøres med mobiltelefon over gprs f.eks., men video over gprs blir mildt sagt elendig. Problemet til wlan vil være rekkevidde. Hvis du virkelig vil lage noe smått kan radiokretser fra maxim-ic.com være tingen.
      Hvis du skal fly etter måledata blir forsinkelse en viktig parameter. Video med et lite sekunds forsinkelse kan bli litt for spennende. Radiobølger går jo med lysets hastighet så forsinkelsen ligger i hvor mye dette må prosesseres. Det finnes jo trådløse videokamera som kan brukes, spesielt hvis du klarer å øke sendestyrken.
      GPS er ikke nøyaktig nok til å lande et modellfly, men for å kunne manøvrere rundt vil det holde i massevis.

Jeg har selv lekt litt med et trådløst kamera i flyet. Overførte da til DVkameraets lille skjerm mens jeg fløy. Rollraten ble skummelt høy og jeg turte ikke helt å bare se på skjermen. Vanskelig å se om en synker f.eks.
      -----------
      Bengt

Comment

Working...