Hei
driver å lager en liten hjemmelaget autopilot løsning og trenger litt hjelp.
1. har to (takk for lånet pyskolefsa...
) MS-44 HH gyro som skal kobles på en microcontroller, jeg vil ha et signal ut av de som sier meg noe om hvilken vinkel flyet ligger i, ikke et signal som sier hvor fort den beveger seg. tror dette skal være mulig men siden jeg ikke har så mye erfaring med justering av gyroer på heli vet jeg ikke helt hvordan instillingene må stå for å få de riktige egenskapene. kan noen hjelpe til her hvis de forstod hva jeg mente...hvis ikke kan jeg prøve å forklare bedre.
2. Er det noen der ute som har brukt komersielle auto/co-pilot løsninger? Hvilke typer sensorer brukes der, har hørt om noen med horisontmåler...noen som vet hvordan det virker?
for de som er intressert kan jeg jo oppgi litt specs:
Skal foreløbi bruke en basic stamp micro controller og skrive koden i basic, senere skal jeg oppgradere til en mye bedre Atmel controller og skrive koden i C
De sensorene jeg har planlagt å bruke er:
3 gyroer (pitch, roll, yaw)
høydemåling ved trykk
høydemåling ved ultrasonisk føler (mer nøyaktig for landinger)
fart ved diffrensialtrykk-målinghorisont
trykbryter som sier ifrå når hjulene er nedi bakken.
driver å lager en liten hjemmelaget autopilot løsning og trenger litt hjelp.
1. har to (takk for lånet pyskolefsa...

2. Er det noen der ute som har brukt komersielle auto/co-pilot løsninger? Hvilke typer sensorer brukes der, har hørt om noen med horisontmåler...noen som vet hvordan det virker?
for de som er intressert kan jeg jo oppgi litt specs:
Skal foreløbi bruke en basic stamp micro controller og skrive koden i basic, senere skal jeg oppgradere til en mye bedre Atmel controller og skrive koden i C
De sensorene jeg har planlagt å bruke er:
3 gyroer (pitch, roll, yaw)
høydemåling ved trykk
høydemåling ved ultrasonisk føler (mer nøyaktig for landinger)
fart ved diffrensialtrykk-målinghorisont
trykbryter som sier ifrå når hjulene er nedi bakken.
Comment