Announcement

Collapse
No announcement yet.

Loddeutstyr til å lage egne pakker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Loddeutstyr til å lage egne pakker

    Er det noen som har tips til hvor jeg kan skaffe meg loddejig og utstyr til å lage mine egne batteripakker ?

    mvh
    Alf
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Hvis du mener ende til ende lodding får du hammerhode spiss til loddebolten fra f.eks. Home - El Fly eller www.aircraft-world.com. De har også ledning, plugger, krympestrømpe m.m.
    Jig lager du best ved å tape sammen to biter av ett koste skaft side om side.

    Comment


    • #3
      Er det noen som er gode til å lodde pakker selv og som kan gi informasjon om det her på forumet? Eller lønner det seg å la noen som selger batterier til å lodde dem eller kjøpe ferdige pakker ?

      ALf
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Hva skal du bruke batteriene til, motor eller radio? Og har du lodde-erfaring fra før?
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Re: Loddeutstyr til å lage egne pakker

          Originally posted by affa
          Er det noen som har tips til hvor jeg kan skaffe meg loddejig og utstyr til å lage mine egne batteripakker ?

          mvh
          Alf
          Hvis du skal ha batteripakker til den modellen som er avbildet, så ville jeg spandert noen kroner og fått profesjonelle folk til å gjøre det.

          Comment


          • #6
            Ikke erfaring med det fra før og ja Kjell, det blir PowerfLite redundante Lion batterier og regulatorer. Skal være til en Multiplex Microjet med børsteløst

            /Alf

            (tror kanskje den blir i disse fargene også?)
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Redundante batterier og regulatorer?? I en MicroJet??? Hvor får du plass til alt det?

              Li-ion celler er best egnet til innendørsmodeller og mikrofly. De fleste jeg har sett tåler ikke strøm høyere enn ca. 6 - 7 A. Microjet'en vil vel kreve noe som trekker mer enn det skulle jeg tro?

              Men, men. Jeg trodde de som leverte batterier av typen Li-ion og Li-poly loddet sammen bitene i den konfigurasjonen du bestiller. Dvs. skal du ha en pakke med to serie/to parallelle så bygger de den pakken for deg.

              Ellers er det ikke noe hokuspokus med lodding av slike batterier. De har loddeører for å feste ledninger. Kjøp et 40 W Weller, flux og loddetinn og kjør på. Trikset er at loddingen må skje kjapt slik at du ikke sitter og varmer hele batteriet.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                bare en liten note til. Jeg leste nettopp en artikkel om litium-baserte batterier og elektroniske regulatorer med motorkutt. Li-celler har andre krav til minimum spenning under drift enn nikkel-baserte celler har. En Li-celle bør ikke utlades lavere enn 3V/celle under belastning, dvs. for en 2-serie pakke må spenningen hvor motoren kuttes ut være over 6V. For en 3-serie pakke må du helt opp på 9V ved motorkutt.

                Utlades cellene under denne spenningen vil det oppstå permanent skade på dem, dvs. mindre kapasitet, effekt eller begge.

                Til sammenligning kan nikkel-baserte celler utlades til 0.8V/celle under belastning uten at skade oppstår.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Jeg var på Clas Ohlson å kjøpte meg en loddebolt som gikk på gass.
                  Den kan brukes som blåselampe, loddebolt og til å krympe krympestrømper med.. Har brukt denne til å lodde batteriet mitt til røykannlegget.. var på SmallSize å kjøpte batteri cellene der og loddet selv. Krympestrømpe som passer til batteriene har jeg ikke, men brukte samme taip som brukes til støttebandasje.. den er slitesterk, godt lim og beskytter kanter etc.
                  For å lime sammen cellene brukte jeg lim fra varmepistol.. det holder!

                  mvh Freddy.
                  Med vennlig hilsen / Best Regards
                  Freddy Ulvseth
                  http://freddy.ulven.com/rc

                  Comment


                  • #10
                    Unnskyld forvirringen

                    Lion batteriene mine skal brukes i en Katana 3D på 310 cm, dog på mottagersiden. Var egentlig bare informasjon til Eureka som er den jeg har kjøpt Katanaen av.

                    NiCD pakkene skal brukes i en Multiplex Microjet med Mega AC 16/15/3 motor med Jes 40-3P m /BEC.

                    Andre forslag til batteriløsninger takker jeg mer enn gjerne for.

                    /Alf
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment

                    Working...
                    X