Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan oppleve å fly dieseldrevet modellfly?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

    #1

    Hvordan oppleve å fly dieseldrevet modellfly?

    Hvordan oppleve å fly dieseldrevet modellfly? Det er mange myter og fordommer om dieselmotor at de ikke kunne bruke i 3D, loop, treg,.. etc etc.. Se hva dieselkonvertet Norvel 0.074 kan vise, her kan dere se filmen her
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    så bra ut dette gleder meg til å få prøvd diesel i luften selv. blir vel ikke så lenge til nå.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5878

      #3
      Første tanke var mye gris under start.
      Andre tanke var at mannen flyr på 8x4 propell, mye støy?

      Men sikkert billig
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment

      • Lumbajack
        • May 2002
        • 635

        #4
        Øhh....nå fikk jeg mange metaforer oppi hodet mitt...den gikk noe voldsomt
        Mvh

        Olav Lund

        Comment

        • tyor
          • Mar 2005
          • 9757

          #5
          Originally posted by affa
          Første tanke var mye gris under start.
          Andre tanke var at mannen flyr på 8x4 propell, mye støy?

          Men sikkert billig
          kan ikke se det er noe mere gris der en med en glow motor. fyller tanken noen dråper i forgasser og kjør.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          • mailman13
            • Mar 2004
            • 172

            #6
            Originally posted by affa
            Første tanke var mye gris under start.
            Andre tanke var at mannen flyr på 8x4 propell, mye støy?

            Men sikkert billig
            8x4 er ikke spesielt lite for en .074 motor. Norvel er skikkelige turtallsmaskiner (trivers godt fra 16k til godt over 20k), så jeg tror ikke de drar noe mer enn 7x4 på glow-fuel. Men bråker gjør det, min Norvel .061 er den desidert mest hølytte av mine maskiner (på 6x3 propell).

            8x4 er vel ikke utypisk på .10 og .12 motorer?

            Comment

            • Minibønna
              *****istrator
              • Oct 2005
              • 390

              #7
              Hva er poenget med å konvertere en motor som allerede fungerer utmerket?
              Tor Henrik Hernes

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                Originally posted by Minibønna
                Hva er poenget med å konvertere en motor som allerede fungerer utmerket?
                Mange fordeler fremfor glowpluggmotor: Ingen deadstick, motoren vil fortsette å gå med feilinnstilt fuelmengde (det som er typisk for nybegynnere som fikler og får ikke glowmotor til å gå skikkelig/stopper etc..etc..) , bruker mindre fuel, støyer mindre, motoren varer lenge ut i livet, stor dreiemoment , trenger ikke stor motor for en samme fly som er designet foreksempel for 40 glow motor, nok med 30-35 dieselmotor, ingen glowplugg og batteri til start. Med andre ord en pålitelig motor.

                Comment

                • Tom Erik
                  • Feb 2004
                  • 1601

                  #9
                  Jeg forstår heller ikke helt hvorfor man skal konvertere....
                  Gode fuelmotorer (OS, Enya, YS, Saito) i størrelser fra 15-160 går jo klokkerent i årevis på normal fuel.

                  Hva viser den videoen egentlig? Stort sett full gass på en bråkete diesel som mest sannsynlig griser noe helt forferdelig. Som jeg har sagt tidligere: om dette var så utrolig bra og billig så er det kjempe-rart at ingen innen F3A eller F3C bruker diesel
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment

                  • MortenM
                    • May 2005
                    • 389

                    #10
                    ja hvorfor kjører noen diesel når det fins glow??

                    Hvorfor kjører noen andre bilmerker når det fins Toyota (kjører selv Audi.)

                    Hvorfor bruker noen Linux når det fins Windows

                    Hvorfor bruker noen Mac når det fins PC.

                    Lista kunne vært lang...

                    Noen liker det ene og noen liker det andre. Verre er det ikke.
                    Morten Myklebust.
                    Yrke Fisker.


                    Sky Raider MachI K.I.A.
                    PT-20 K.I.A.
                    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                    Comment

                    • Lumbajack
                      • May 2002
                      • 635

                      #11
                      En milion fluer kan ikke ta feil....dritt ER godt!!

                      ...det er fasinerende og se hvordan våre preferanser påvirker vårt syn på det som faller utenfor "normalen". Nå er ikke jeg noen sosialantropolog, men temaet er uansett interressant.

                      Med fare for å virke pretansiøs eller filosofisk så er vel slik at våre liv som jordboere og modellflyvere styres av markedskreftene, og vi preges mer og mer av det. Når noen bryter ut av "normen" er det mange som våkner og forundres. Alle slike utslag vekker alt fra avsky til stor begeistring.

                      ....jeg sier: Ja til det dieseldrevne felleskap. Frihet, oljeklin og brorskap!!
                      Mvh

                      Olav Lund

                      Comment

                      • Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

                        #12
                        Har ikke vært plaget av griseri av flyet fordi jeg leder eksosen bort via eksosrøret montert langs flyet ,og da har jeg ikke noe oljesøl på flyet. Motoren påvirkes ikke av lengde og form av eksosannlegget, ikke heller tuned pipe pga manglende baktrykket.

                        Comment

                        • tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

                          #13
                          jeg har nå opplevd å fly diesel drevet modelfly for første gang. har en os max10fp som motorboy har konvertert. satte den på en spitfire dogfighter. etter litt fin tuning fikk jeg nesten 10000rpm med en 9x5 ok slengte i veien flyet og det fløy omtrent likt som det gjoerde med den gamle tt20 motoren jeg hedde på det før. dvs da går den vel omtren som en moderne 15size vil jeg tro. men det morsomste var at den gikk like reint uansett hvilke manøvre jeg tok. med tt motoren og en sc25 som jeg har hatt på flyet før så har de konsekvent stoppet når jeg stuper ned på full gass og så drar litt heftig høyderor for eks. diesel motoren gikke like bra uansett. den stoppet ikke før jeg klarte å plante snuta rett i bakken problemet var at flyet var litt baktungt med en så lett motor men det blir en annen sak hehe
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment

                          Working...