Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mono-memory bryter fra NM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mono-memory bryter fra NM

    Hei

    Har en cessnafra ARF som jeg har montert et hjemmelaget lysanlegg i. Lysanlegget består av to kretser. Den ene kretsen er til nav lys og får spenning fra et 9V batteri. (Paralellkoblet).
    Den andre kretsen er to dioder som sitter i hver sin reflektor som igjen er montert i forkant av vingen. Altså et landingslys på hver side. Disse to Landingslysene skal jeg slå av og på igjen med denne Mono-memorybryteren som jeg kjøpte hos NM. Jeg bruker forøvrig kanal 5 på mottakeren til dette.

    Nå har jeg koblet Monobryteren til ch 5 og det ser ut som om dette virker helt fint. Det lille lyset på monobryteren lyser når jeg slår på ch 5 på senderen. (fut 6 kanals computerradio).

    Det er nå problemet mitt kommer. Det kommer to ledninger fra hver av landingslysene inn til flykroppen fra vingen. En minus og en pluss fra hver av lysene. Det blir to pluss og to minus ledninger. pluss ledningene kobler jeg til utgangene på kortet....? likegyldig hvem?? (det er tre utganger der)
    Minusledningene fikk jeg beskjed skulle tilbake til minus på batteripakka... Har da gått inn på minusledningen til voltspyen. Batteripakken min er på 4,8 Volt og hvis jeg ikke tar helt feil så får nå hver lampe 4,8 volt?? Blir paralellkobling dette???
    4,8 Volt er itilfelle for mye så da må jeg gå inn med en motstand.. Lampene bør ikke ha mer enn 2,5 volt.. Hvor stor motstand må jeg da legge inn?

    Håper på oppklarende svar... Og at dere skjønner hva jeg skriver.. he he ble mye dette..

    Mvh Peter
    Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
    Caliber 5 med OS 50 hyper
    Futaba 9c

    www.bmfk.org

  • #2
    Det enkleste blir jo å seriekoble? Da får de jo cirka 2.5 volt hver.

    Du tar bare og kobler sammen pluss fra den ene og minus fra den andre, og de to siste endene kobler du henholdsvis til kortet og batteriet. Da "ser" kortet bare en last, men det er vel meningen?
    heltpropell.com
    Trondheim MFK

    Comment


    • #3
      Der ser du. Det var altså ikke værre... he he

      Skal se om jeg får det til nå. Mye lodding og fintenking for en Ikke-elektriker...

      Takk for svar

      Mvh Peter
      Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
      Caliber 5 med OS 50 hyper
      Futaba 9c

      www.bmfk.org

      Comment

      Working...
      X