Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvor mye komer i tileg på paker fra uttlandet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvor mye komer i tileg på paker fra uttlandet?

    hei!

    hvor mye vil kome itileg på paker fra utlandet? det er jo norsk moms man skal ha korleis betaler man pakene? er det san at under 30 $ så treng man ikkje moms i norge? har forståt det san at dere her importer mase deler fra utlandet.

    TIPS MOTKES MED STOR TAKK!

  • #2
    betaling skjer med kredittkort eller paypal. stemmer at det er moms 25% pluss at tollerene tar seg ett gebyr på 150kr eller noe sånt. er vel 200kr som er grensa for om man må betale moms eller ikke. tror jeg. hvis du ser på prisene i danmark for eks. så vet jeg at mange butikker der trekker fra den danske momsen når de sender til utlandet, det skal vel egentlig alle gjøre men vet ikke hvordan det blir praktisert fra andre land. også er momsen i danmark 24% tror jeg og den danske krona er vel litt mere vært en den norske. men det blir da ikke så mye mere en det som står oppgitt på de danske nettbutikkene. Home - El Fly for eksempel.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Når du har bestilt for en viss sum så får du konvertere valutaen til norske kroner ved å sjekke kursen. Husk at midtkurser som oppgies på f.eks tekst-TV gjerne er litt lavere enn det du må betale ved kjøp.
      Så må du legge til frakten.
      Så skal du betale moms på både varesummen og frakten.
      Til slutt kommer et "fortollingsgebyr" som jeg ikke er sikker på størrelsen på, men tror jeg selv betaler en liten hundrelapp. Alt jeg kjøper fra utlandet blir automatisk tollbehandlet av Posten siden jeg har avtale om det.

      Det er ikke tollpliktig det meste av det vi handler, bare moms.

      Grensen for å slippe å betale moms er 200.- norske kroner, husk at frakten må medregnes (tror jeg...)
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        sender man ting i oppkrav eller tar man å forskudsbetale?
        og hvor mye vil det koste å sende ei pake?
        tar e Hobby House vek momsen?

        Comment


        • #5
          vist det eg skal kjøpe komer på 26.98$ hvor my vil det kome på til postkasen?

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor
            også er momsen i danmark 24% tror jeg og den danske krona er vel litt mere vært en den norske. men det blir da ikke så mye mere en det som står oppgitt på de danske nettbutikkene. Home - El Fly for eksempel.
            Dansk moms er også 25% slik vi har i Norge. Så prisen blir enda mer lik faktisk.


            Originally posted by joo
            Grensen for å slippe å betale moms er 200.- norske kroner, husk at frakten må medregnes (tror jeg...)
            Stemmer


            I tillegg gjentar jeg tipset om å sende poste restante via Sverige. Da kan du ta inn varer for inntil 6000 kr til landet uten å betale moms. Om selger trekker fra sin moms bør det bli en bra besparelse det. Selvsagt en fordel å bo nært grensa da
            Se her for mer info: http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1095878485.92

            Ellers så er det mange tråder her inne som omhandler dette temaet, så det kan være lurt å benytte søkefunksjonen på forumet og bla i gamle tråder også.
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no



            Will fly for food

            Comment


            • #7
              men sikrka hvor mye koster set å sende paken?

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Grensen for å slippe å betale moms er 200.- norske kroner, husk at frakten må medregnes (tror jeg...)
                Frakten må IKKE medregnes når staten regner moms hvis du bestiller for under 200 kroner, er først når man kommer over tollgrensen at frakten blir medregnet. Med andre ord, man kan bestille varer for opptill 200 kroner uten å tenke på frakten.
                Last edited by Psyko-lefse; 13-07-06, 13:58.
                Morten Smøraas

                Comment


                • #9
                  men det er vel ikkje då gratis frakt?

                  Comment


                  • #10
                    Fikset litt på svaret, men det er selvfølgelig ikke gratis frakt...
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by walkera 36#
                      men det er vel ikkje då gratis frakt?
                      Neppe, men dette vil selgeren kunne opplyse deg om før du kjøper. Dette er avhengig av størrelse og vekt på pakken. I tillegg om du vil ha den ekspress, eller som vanlig pakke.

                      Med andre ord. Umulig å svare på
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no



                      Will fly for food

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Psyko-lefse
                        Frakten må IKKE medregnes når staten regner moms hvis du bestiller for under 200 kroner, er først når man kommer over tollgrensen at frakten blir medregnet. Med andre ord, man kan bestille varer for opptill 200 kroner uten å tenke på frakten.
                        Det jeg hadde mistanke om, derfor jeg sa at jeg tror... Takk for oppklaring!
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          takk for mange svar!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by torgust





                            I tillegg gjentar jeg tipset om å sende poste restante via Sverige. Da kan du ta inn varer for inntil 6000 kr til landet uten å betale moms. Om selger trekker fra sin moms bør det bli en bra besparelse det. .
                            Skal vel godt gjøres at Selger kan trekke fra sin moms når varen selges/sendes innen EU.
                            Og kommer den ifra utenfor EU så er det vel antagligvis fortollning inn til EU som vil gjelde.

                            Så fra land som har tilnærmet lik moms sats som vi,så er det vel kun fortollnings gebyret du sparer,og det var vel på ca 150-200 Kroner.

                            Og da synes jeg hele denne løsningen ble tungvint,og for å kunne utnytte 6000 Kr grensen så må man vel ha vært ute av landet en viss stund ?
                            Overnatte utenfor postkontoret i Strømstad,nei tror ikke det.
                            Last edited by Roy Jimmy; 13-07-06, 21:37.
                            Vennlig hilsen
                            Roy.

                            2,Biler.
                            1,Leilighet.
                            masse øl i kjøleskapet.
                            + diverse innbo.

                            Comment


                            • #15
                              du må overnatta ein dag.

                              Comment

                              Working...
                              X