Announcement

Collapse
No announcement yet.

kompetanse i norske butikker ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kompetanse i norske butikker ?

    Er det ikke sånn at en av de store fordelene med å ha en lokal sjappe er at man skal kunne få hjelp til å velge rett utstyr ? Ble litt iritert når jeg snakket med en i klubben i dag. han har ett protech seilfly med speed 400 eller 500 motor i (husker ikke i farten) og ett kyoso t33 EDF fly. han var stolt og hadde vært på hobbynorge i trondheim og investert i 2 lipo batterier og lader til disse flyene. hadde spurt i butikken hvilke batterier som passet og det han hadde fått med hjem var 2 stk 3s 800mah 8C batterier fra bbp. og de er jo totalt ubrukelige til noen av flyene hans. er ikke sikker på hvor mye den motoren i seilflyet trekker men vil tippe på mellom 10-15A og den edf en trekker vel 30-40A

    han hadde heller ikke fått en eneste opplysning om bruk av lipo. hverken lading eller strømtrekk
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hei.

    Har flere ganger opplevd å bli anbefalt å kjøpe ting som overhodet ikke står i stil med bruken. Både når det gjelder batterier til drift, mottaker og servoer. Noen vil helst bare "selge" for å få kroner i kassa, å ikke hjelpe i det hele tatt virker det som. Tror nok at kompetansen til noen er ganske så lav på flere områder!!!

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Ikke Velkommen Tilbake!!!

      Originally posted by Olavjoergensen
      Hei.

      Har flere ganger opplevd å bli anbefalt å kjøpe ting som overhodet ikke står i stil med bruken. Både når det gjelder batterier til drift, mottaker og servoer. Noen vil helst bare "selge" for å få kroner i kassa, å ikke hjelpe i det hele tatt virker det som. Tror nok at kompetansen til noen er ganske så lav på flere områder!!!

      Mvh OJ

      Så har du de som kanskje har kunnskapene, men som absolutt skal selge mest mulig.
      Jeg var selv inne i en butikk i en norsk storby. En nybegynner kom inn og ville ha et "apparat" for å ta godt vare på NiCd-batteriene sine. Ekspeditøren lesset på med den ene boksen etter den andre som kunde bare måtte ha.
      Jeg sto ved disken og var vitne til at kunden ble mer og mer forvirret. Til slutt så jeg meg nødt til å kommentere galskapen. Kort fortalt så sa jeg at kunden hadde kunnet bruke en enkel lader med funksjon for opplading og utlading (noe i likhet med Robbe Power Peak infinity). Men da skulle du sett en ekspeditør som ble sinna.
      Jeg ble ønsket IKKE VELKOMMEN tilbake i butikken, og vist døra straks.

      Ekspertisen kan altså brukes både for og imot kunden. Heldigvis er det ikke ofte man opplever sånt, og jeg er ikke avhengig av å handle der........

      Comment


      • #4
        Har vært mye snakk på forumet om å betale litt mere for å bevare de lokale butikkene men ser ikke noe poeng i det når de oppfører seg slik. bedre de sier de ikke vet i stedet for at du får noe som de tror kan passe.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Hei.

          Må vel også si at det er et par stykker som jeg er kjempe fornøyd med på alle måter. Både når det gjelder kunnskap om det de selger, anbefalinger, betalings måter osv.... Gir man litt kan man også ta litt, men prøver man bare å ta så blir der fort galt i mine øyne.

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Ikke noe ukjent fenomen dessverre... Har sett og hørt mye hårreisende anbefalinger i mange butikker, både RC, foto og elektronikk-kjeder. Man må nesten vite best selv ellers vil man i mange tilfeller komme ut av sjapper med feil vare i forhold til behov.
            Men der fins unntak! Er noen RC-butikker som er reine oppkommer av viten. Å spørre hos Thorbjørn&Kåre betyr at du får svar basert på god kunnskap f.eks. Samme gjelder Øgrey, bare for å nevne noen få. Der er flere ildsjeler som driver seriøst, all ære til dem.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Jeg må si meg fornøyd jeg har fått til nå. Spesielt fra Norwegian Modellers og Elefun.
              Hans Idar Haldorsen
              Alta

              Sceadu Evo 50
              T-Rex 450 SE
              E-starter
              U Can Do 3D Elektro
              Great Planes Revolver 50

              Comment


              • #8
                Artig igrunn, de fleste nettbutikker jeg har handlet hos har det vært kjempeservice, hvor eieren hjelper, ikke selger, når du spør om utstyr og slik. Kan nevne Elefun.no og mosshobby.no.
                Men, endel lokale sjapper virker som de er mest ute etter å selge (er vel det alle bedrifter er) enn å hjelpe, f.eks Hobbyland her i Bergen.

                Skulle trodd det var omvendt, eller hva?
                Morten Smøraas

                Comment


                • #9
                  enig med deg morten. har bedre erfaring med hjelp fra nevnte nettbutikker en fra de lokale butikkene. min meninge etterhvert er at eneste fordelen med å ha en lokal butikk i nærheten er for å kjøpe fuel da den ikke kan sendes i post.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Hei til alle !

                    Har nok gått i den "fella" jeg også, altså å høre på betjeningen blindt.
                    Kompetansen er jo individuelt forskjellig, så derfor leser jeg dette (glimrende) forumet hvis jeg er usikker på noe.
                    40 år og "ROOKIE"
                    Raptor 50 SE/Hyper 50

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tyor
                      Er det ikke sånn at en av de store fordelene med å ha en lokal sjappe er at man skal kunne få hjelp til å velge rett utstyr ? Ble litt iritert når jeg snakket med en i klubben i dag. han har ett protech seilfly med speed 400 eller 500 motor i (husker ikke i farten) og ett kyoso t33 EDF fly. han var stolt og hadde vært på hobbynorge i trondheim og investert i 2 lipo batterier og lader til disse flyene. hadde spurt i butikken hvilke batterier som passet og det han hadde fått med hjem var 2 stk 3s 800mah 8C batterier fra bbp. og de er jo totalt ubrukelige til noen av flyene hans. er ikke sikker på hvor mye den motoren i seilflyet trekker men vil tippe på mellom 10-15A og den edf en trekker vel 30-40A

                      han hadde heller ikke fått en eneste opplysning om bruk av lipo. hverken lading eller strømtrekk
                      Her har må det ha skjedd en glipp. De bruker å ha bra peiling på hva de driver med. Han får sikkert byttet batteripakkene hvis han stikker innom.
                      Last edited by Godseieren; 27-07-06, 16:58.
                      Mvh
                      Gunnar Børseth

                      I might not be very good, but I'm fun to watch.

                      Comment

                      Working...
                      X