Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skikkelig maskeringsteip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skikkelig maskeringsteip

    Heisann,

    Lurer på om noen kunne peke meg i retning av hvor jeg kan få kjøpt skikkelig maskeringsteip, helst på østlandet et sted.

    Tenker da ikke på den lysegule varianten men på den blåe plastikktypen som gir skarpe, gode kanter og som man kan lage kurver med.

    EDIT: Lagt ved et bilde av hva jeg mener
    Attached Files
    Last edited by flypilot; 26-07-06, 08:44.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    tror byggmix butikkene har sånn. ellers kan du prøve der de har utstyr til billakering
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Siden jeg er biloppretter får jeg lakkereren til å ta med akkurat den teip`n til meg (SMIL) Som Tyor nevner får du denne teip`n hos f.eks Spies Hecher (vet ikke hvor det ligger) ellers kan du jo prøve her 404 - Denne siden eksisterer ikke

      Comment


      • #4
        Heisann!
        Den du leter etter heter 3M Blue Painters Tape...
        Knallbra sak... Såfremt underlaget er HELT RENT og FETTFRITT samt at tapen ligger helt plant ned mot underlaget.....

        Er det ikke det, så vil det kunne trekke maling/lakk innunder ganske lett...

        Men tørker du av med f.eks. Blå isopropanol før du legger den på så er dette et genialt produkt...
        Du finner det hos f.eks. Maxbo, Byggmakker, Interiørland, malingspushere etc..

        Tror jeg ga ca. 30,- monetos for en ganske romslig rull!

        Comment


        • #5
          Kjør innom Meyers Farvehandel AS
          Halfdan Wilhelmsens Alle, 3110 Tønsberg
          Det er jo i nabolaget ditt

          Frode
          Acro
          Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

          Comment


          • #6
            Toppers, takk for alle svar...

            da burde det ikke være no problem å finne no brukbart hehe..
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Hei.

              Teipen heter: 3M Fine line, og fåes i ganske smale bredder. Jeg bruker 6 mm bredde selv, og maskerer videre med vanlig mask. tape utenfor denne. Den er knallgod, men koster litt. ca. 70-80,- pr rull. Utrolig fin og lage buer med, samtidig som du får en sylskarp kant.

              Comment


              • #8
                Jepp, det var akkurat det jeg var på jakt etter, kjører innom et par av stedene som nevnt over og ser om de har noe på lager..
                Takk for hjelpen
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • #9
                  The best available is that supplied by Tamiya which forms to curves very well - it is only a few mm wide and is used along the line, the rest of the surface to be covered can be covered with the inexpensive 3M variety.

                  All the 3M varieties are made from crimp paper and for best results must be sealed along the edge with clear laquer before applying colour.

                  On the market you can also buy masking liquid which is excellent for canopies and other fine details.

                  I would also recommend highlighting the line with a fine drawing pen after painting.

                  Many scale experts use ordinary selotape first stuck to a glass plate and removed in order to reduce its adhesive qualities.

                  The trick in any event is dust free clean at all stages...
                  Last edited by Celtic-Griffin; 26-07-06, 15:14.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Celtic-Griffin
                    The best available is that supplied by Tamiya which forms to curves very well - it is only a few mm wide and is used along the line, the rest of the surface to be covered can be covered with the inexpensive 3M variety.

                    All the 3M varieties are made from crimp paper and for best results must be sealed along the edge with clear laquer before applying colour.

                    On the market you can also buy masking liquid which is excellent for canopies and other fine details.

                    I would also recommend highlighting the line with a fine drawing pen after painting.

                    Many scale experts use ordinary selotape first stuck to a glass plate and removed in order to reduce its adhesive qualities
                    Hei Celtic

                    3M Fine line er laget av plast, og mer fleksibel enn tamya tapen. Jeg har brukt mye av begge typer, men jeg foretrekker 3M fine line. 3M Fine line får du også 3,6 og 9mm. Tamya tapen er ett ypperlig alternativ hvis du ikke får tak i 3M tapen, men som sagt den er ikke like fin å lage buer med som 3M tapen. Skarpe kanter får du med begge typer. (dette er mine erfaringer).

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pepsimannen
                      Hei Celtic

                      3M Fine line er laget av plast, og mer fleksibel enn tamya tapen. Jeg har brukt mye av begge typer, men jeg foretrekker 3M fine line. 3M Fine line får du også 3,6 og 9mm. Tamya tapen er ett ypperlig alternativ hvis du ikke får tak i 3M tapen, men som sagt den er ikke like fin å lage buer med som 3M tapen. Skarpe kanter får du med begge typer. (dette er mine erfaringer).
                      You could be right p'mann - have never tried the plastic 3M (didn't know it existed) - however have used Tamiya for years with excellent results and as I suggested I go round all lines with a fine drafting pen afterwards for that final touch.

                      Another tip is if you want to produce for example roundels on a military model the outer and inner rings for each colour can first be drawn with a thicker drafting pen and compass and when dry each colour masked and painted - to avoid the compass point penetrating the model surface build up a small pad of masking tape at the center point.
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

                      Comment

                      Working...
                      X