Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med lodding.. Hjelp!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tore
    • Jan 2006
    • 337

Problemer med lodding.. Hjelp!!

Skulle på jomfrutur med min nye Flatana i sted, bare lodding av motor gjensto.. Problemet er at loddetinnet bare preller av kontakten til motoren. Har loddet mye i det siste helt uten problem, men dette forstår jeg bare ikke. Kontakten virker nesten impregnert mot loddetinn. Hehe.. Bruker forresten loddetinn med voks. Noen som har en forklaring?
    Tore

www.skalamodellflyklubb.no
  • Christen

#2 Unapproved
    Jeg bruker konsekvent loddepasta på alle mine loddinger, det sier pshth... og loddetinnet har trekt seg skikkelig inn uten unødig varmgang.
    Clas Ohlson har det f.eks

Comment

• Tore
      • Jan 2006
      • 337

Får jo tinnet til å sitte på alle andre plasser, og trekker som bare det inn i andre ledninger. Har du noen formening om hvorfor det oppfører seg slik her? Den lyden du snakker om kommer med meg også..
      Tore

Comment

• Christen

#4 Unapproved
        Regner med at det er ledninger med mange tråder, har loddet høytalerkabler som det er samme problemet med. Men etter jeg begynte med loddepasta forsvant problemet. Saken er vel at det er vanskelig å få varmet opp ledningen nok til at tinnet skal flyte, det er vel en av egenskapene til pastaen at den leder varme også. Hva slags loddebolt har du (watt)?

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Hvis det er en flate (kontaktstykker) så lønner det seg å pusse litt med fint sandpapir først.

Comment

• Tore
            • Jan 2006
            • 337

60W biltema bolt. Er ledning med flere tråder ja, men ikke så veldig mange. Alt annet jeg lodder suger til seg tinnet som bare det. Ledningen er meeeget varm, så varmt at det lukter svidd. Irriterende greier, vil så absolutt ut å fly!
            Tore

Comment

• Christen

#7 Unapproved
              Du får prøve å pusse og rense litt, hvis det er en regulator i den andre enden av ledningen som blir så varm kan det gå galt med den... bare for å nevne det (smil)

Comment

• Psyko-lefse
                • Feb 2004
                • 1438

Det er nok lakk på ledningene fra motoren som hindrer loddetinnet å feste, siden det er viklingstråd motorledningene er oppbygd av. Du kan enten pusse vekk lakken med sandpapir, eller prøve å smelte den vekk med lighter. Etter det sitter nok loddetinnet.
                Morten Smøraas

Comment

• pleym
                  • Dec 2001
                  • 909

Når loddetinnet preller av slik som du beskriver, så er det som regel pga. irr/korrosjon eller annet belegg på overflaten. Trikset er å slipe med fint slipepapir og deretter bruke loddepasta, OG ikke minst varm nok loddebolt.

Dette er ofte et problem ved f.eks lodding av for tykke ledninger med for kald bolt. Når man varmer opp kobber, så irrer det på null komma nix, og da vil ikke tinnet flyte ut. Poenget med loddefett er blandt annet at det hindrer luft til overflaten, slik at det ikke rekker å irre før tinnet legger seg på.

Mange vil også oppleve dette på nye loddebolter, hvor spissen ikke er fortinnet. man kan da sitte og file vekk irret på den varme bolten, og se at det irrer over før man rekker å nå tak i rullen med loddetinn.

Comment

• Tore
                    • Jan 2006
                    • 337

Hmm.. Mye å sette seg inn i her forstår jeg. Prøvde tipsene til Psyko-lefse, og fikk det til på et vis. Fyllte gold-connector'n med tinn og smeltet ledningen ned i etter jeg hadde pusset. Motoren virker iallefall nå, så da for det bare være til jeg får loddet den skikkelig av noen som kan det.

Takker for all hjelp! Fikk endelig prøvd flyet nå så
                    Tore

Comment

Working...