Unconfigured Ad

Collapse

E-meter og batteribalanserer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

E-meter og batteribalanserer

Hei

Er på jakt etter et bra E-meter, primært til måling av strømtrekk. Håper noen av dere kan gi meg gode innspill på hva som kan
    være lurt å kjøpe.

I tillegg må jeg vel også ha en balanserer til batteriparken. Etter det jeg har forstått finnes det veldig mange forskjellig
    kontakter på de ulike batteriene. Jeg har blandt annet EVO 20 og Hyperion batterier som har forskjellige kontakttyper.
    Er det mulig å få kjøpt de nødvendige overganger fra standardkontakten på balansereren?
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • Reidar
    • Jul 2006
    • 49

Jeg kjøpte nylig en Blinky balanserer fra Smallsize.

Denne fungerer utmerket, kommer med 2.54mm spacing på pinnene. Passer rett på mange typer kontakter. For de den ikke passer på finnes det adapter.
    Tror den kostet rett over 300 kr.
    Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
    Graupner Trainer 400 (OS .46)
    CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
    Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

Comment

• tomasjo
      • Sep 2005
      • 573

Takk for svar.

Vet du hvor jeg kan kjøpe adapter til de uliek typer batterier?

Originally posted by Reidar
      For de den ikke passer på finnes det adapter.
      Tror den kostet rett over 300 kr.
      Tomas
      Trondheim modellflyklubb
      www.heltpropell.com

Comment

• Reidar
        • Jul 2006
        • 49

Iflg AstroFlight finnes det adapter til Thunderpower og Cellpro batterier. Regner med at Smallsize har/skaffer disse. Ellers er jo 2.54-deling veldig standard greier, jeg ville lodda på andre kontakter på mine batterier om de ikke passet.

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

På RCGroups har det vært et par gode tråder om pinning på ymse fabrikat balanseutganger. Akkurat nå orker jeg ikke lete etter dem. "Everydayflier" har mange gode innspill der, lurer på om han ikke er en aktiv beta-tester for TP. Og farget av det.

I teorien skal jo en god balancer for et merke kunne balansere alt som er av LiPo`er som har balanserings-utgang.

Alternativt får man holde seg til et merke og bruke balancer til det... selv om det skjer endringer innen et og samme merke også.
          Jeg handlet TP-205 balancer for Thunderpowerbatteriene mine, men så lanserer dem nye saker (TP-210) med andre muligheter...

Og så har jeg den store balanceren til FlightPower, men nå kommer selvsagt noe nytt der også! Trøsten er at jeg i alle fall får overgang på kjøpet når jeg kjøper nye FP så jeg fortsatt kan balansere med den balanceren jeg har.

Trenden går jo mot at man skal lade hver P-del for seg... Og når man bruker balancere skal man huske at hvis der er en del ubalanse i pakkene bør man lade med forholdsvis lav strøm så balancerne får tid å utjevne ubalanse.

Skal du primært måle strømtrekket vil et tang-amperemeter være det enkleste. Bare husk at du må ha et som måler DC (ikke bare AC) og takler det du skal måle av strømmer.
          Av dedikerte wattmetre er jo E-Meteret reviewet av Per her på MfN. http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=128
          Jeg har det selv og liker det godt. Du får jo både V, A, W og RPM ut i samme målingen. Er også software tilgjengelig som kan gi deg litt kurver også, bare du har muligheten for å henge på en PC når du måler. Les litt hos aircraftworld. Der finner du stoff om prop-koeffisienter som kan legges inn og gi deg andre parametre som thrust osv. Ellers er det jo Medusa og et til som er "i skuddet".
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tomasjo
            • Sep 2005
            • 573

Takk for fint svar Joo.
            Tror jeg bestiller en Blinky balansererer.

Hvilken tang-amperemeter ville du anbefalt? Lurer på om de er ganske dyre.
            Kanskje det blir billigst med E-meter fra Hyperion..?
            Tomas
            Trondheim modellflyklubb
            www.heltpropell.com

Comment

• Reidar
              • Jul 2006
              • 49

Men er ikke Hyperion E-meter veldig vanskelig å oppdrive for tida? Mente jeg leste det i en annen tråd her...

Tangamperemeter som måler DC koster vel fra det dobbelte av E-meteret og oppover.
              Last edited by Reidar; 31-08-06, 11:04.

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Denne er ikke så veldig dyr og har fungert bra så langt: http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=91949.
                Den kan også måle frekvens, så jeg har laget en fotocelle for å måle turtall (Hz * 30).

Blinky er vel bare en ballanserer. Kjøp heller en som også overvåker og kutter ladingen dersom det blir for høy spenning på cellene. Da får du ekstra sikkerhet på kjøpet. Hyperion har en slik.
                Fred Larssen

Comment

• tomasjo
                  • Sep 2005
                  • 573

Noen anbefalinger til en bedre balanserer enn Blinky?

Originally posted by flarssen
                  Blinky er vel bare en ballanserer. Kjøp heller en som også overvåker og kutter ladingen dersom det blir for høy spenning på cellene. Da får du ekstra sikkerhet på kjøpet. Hyperion har en slik.

Kanskje det lureste kan være å kjøpe en computerlader, slik at jeg kan lade hver celle for seg inn i mellom?
                  Tomas
                  Trondheim modellflyklubb
                  www.heltpropell.com

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Her er en ny fra hyperion: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=175.
                    Ser meget bra ut. Har nå fått egne kabler for å lade via powerkontaktene på pakken og ikke via balansekontakten slik som den gamle typen.

Har to av disse: http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3064. Vet ikke om noen her i landet har den på lager. Ulempen er at den har en noe sær kontakt med 2.0mm pinneavstand (Graupner/Kokam).
                    Fred Larssen

Comment

• tomasjo
                      • Sep 2005
                      • 573

Har nå fått Hyperion sin i hus. Den ser jo veldig bra ut, men desverre var det ikke med bruksanvisning. Noen som vet hvor jeg kan laste ned denne?

Originally posted by flarssen
                      Her er en ny fra hyperion: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=175.
                      Ser meget bra ut. Har nå fått egne kabler for å lade via powerkontaktene på pakken og ikke via balansekontakten slik som den gamle typen.
                      Tomas
                      Trondheim modellflyklubb
                      www.heltpropell.com

Comment

• TeGe
                        • May 2005
                        • 117

Bruksanvisning EOS LBA10: http://aircraft-world.com/prod_datas...ba10/lba10.pdf

Comment

• tomasjo
                          • Sep 2005
                          • 573

Takker og bukker. Har lest igjennom og det hele virker jo meget enkelt.

Nå kommer batteriene mine til å bli veldig fornøyde

Artig med dingsebomser ja.

God helg.
                          Tomas
                          Trondheim modellflyklubb
                          www.heltpropell.com

Comment

• tomasjo
                            • Sep 2005
                            • 573

OK, da kommer vi til det siste problemet. Nå kan jeg balansere mine Hyperion batterier, men EVO 20 FlightPower batterien passer ikke i det hele tatt til kontakten på balanserern.

Setter veldig pris på hvis det er noen der ute som vet hvor man kan få kjøpt en overgang/adapter slik det hele passer i hop

Tror ikke jeg skal begynne å lodde noe selv her nei.
                            Tomas
                            Trondheim modellflyklubb
                            www.heltpropell.com

Comment

• TeGe
                              • May 2005
                              • 117

Det jeg har gjordt er å flytte den ledningen som "ligger for seg selv", både på Hyperion batteriene og ballansereren, slik at alle ledningene står ved siden av hverandre.
                              Da passer også kontakten for FlightPower batteriene inn i ballansereren.
                              (legger ved bilder)

En bedre løsning er gjerne å bytte ut kontakten på FlightPower batteriet med denne: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...px?vareID=3750 da slipper du å flytte pinner i kontakter.
                              Men det innebærer vel at du må lodde litt...

PS. Jeg har kun gjordt dette med 3 sellers batterier.
                              Attached Files

Comment

Working...