Unconfigured Ad

Collapse

Onboard cam, ser dette bra ut?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

Onboard cam, ser dette bra ut?

Casio Exilim EX-Z60 6MP, 1945,- spenn på komplett

vekt 118 gram, 95*20*61 mm

innebygget mono mikrofon og filmer AVI - 640 x 480 - 30 fps

så vidt jeg vet er dette samme filmkvalitet som tahustvedt har i sin kjente e-starter.

Kunne godt hatt enda bedre oppløsning, men vet ikke om det finnes uten å gå til større og dyrere DV kameraer??
    Alf Surdal
    Hovsherad
  • torgust
    • Aug 2005
    • 842

Det er ikke vanlig at kameraer i den klassen klarer mer enn VGA (640*480) i 30fps nei. Jeg sier ikke at det ikke finnes. For alt det jeg vet så gjør det det, men jeg har ikke sett noen som kan det enda.

Alternativet da er som du sier å gå opp en prisklasse eller 3 for å få i DV-kamera. Men de vil også veie mer, og ta mer plass, så slik ståa er i dag ville jeg gått for noe sånt som du har valgt deg ut der. Det har god filmfunksjon, og viktigst av alt ingen praktisk begrensning i hvor lang fil du kan ta. Maks 9999 sek står det som maks grense for dette kameraet. Det er såpass mye at du måtte ha et 20 GB minnekort i kameraet før kameraets begrensning slår inn og stopper deg i å filme.

Jeg ville dog vurdert å gå for Casio Exilim EX-Z600 isteden på grunn av batterikapasiteten. 600 har 3 ganger batterikapasiteten til 60. Det er en ting du garantert kommer til å merke i praktisk bruk.
    Se http://produkt.akam.no/vis_kategori....5&submit=S%F8k for priser og informasjon ellers om exilim-serien.

Husk å kjøp stor nok minnebrikke å sette i da. Minimum 1 GB.
    Jeg har 2 GB i min Ixus 750. Med det kan jeg filme i 17 min. Nok tid til at folk som skal se filmen begynner å kjede seg likevel
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Alf Surdal
      • May 2005
      • 680

takk for tips, skal vurdere 600 serien vis batterikapasitet kan være begrensende.
      Alf Surdal
      Hovsherad

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Det er samme oppløsning og bildefrekvens som mitt kamera, men hvor bra kvaliteten blir er det bare en måte å finne ut av.

Jeg sikler på dette kameraet selv, men det er for dyrt foreløpig: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322627

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Jeg hadde tenkt meg dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322625
          Noe billigere og lettere. Er det greit med MPEG-4 formatet?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• dagauss
            • Dec 2005
            • 121

mpeg-4 er vel greit, men har du noe specs på FPS og oppløsning? Det er jo interessant.
            heltpropell.com
            Trondheim MFK

Comment

• Alf Surdal
              • May 2005
              • 680

Originally posted by joo
              Jeg hadde tenkt meg dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322625
              Noe billigere og lettere. Er det greit med MPEG-4 formatet?
              det kameraet var jo bare lekkert, 140 gram for et digitalt videokamera! får vurdere om jeg tør sende 4 høvdinger til værs i tillegg til flyet...
              Alf Surdal
              Hovsherad

Comment

• Haldor
                • Nov 2004
                • 499

640x480 oppløsning er normalt maks for forbrukerkameraer, tror ikke noen fotoapparat har høyere video-oppløsning.

Kvalitetsforskjellen ligger dok ikke i oppløsning alene, den ligger like mye i software/lyssensor - pluss bildestabiliseringsopplegg. De billigste kameraene har kanskje ingen IS (ImageStabilisation) andre har digital IS mens det beste er ansett å være optisk IS (mekanisk/gyrostaibilisert linse)

Jeg har brukt et Pentax Optio 10A i seilfly (fullsize) og synes resultatet er glimrende. Har lagt ut en link under "the Lounge" -> "Video fullsize" (ligger også på Albatross RC/Fullsize)
                Pentax'en tar opp i mpg4 direkte til SD kort, ett 256MB kort gir rom for 15min.
                Tenkte jeg skulle nevne det siden jeg hadde ett opptak liggende på nettet slik, video sier mer enn 10000 ord

Spennende med inflight video fra modellfly - lykke til!
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Alf Surdal
                  • May 2005
                  • 680

Haldor: Har du noen data om dette kameraet, eventuelt en link?
                  Alf Surdal
                  Hovsherad

Comment

• torgust
                    • Aug 2005
                    • 842

http://produkt.akam.no/product.php?productId=39840
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment