Unconfigured Ad

Collapse

Omgjøring av måle-enheter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

    #1

    Omgjøring av måle-enheter

    Hei.

    Driver og setter sammen en Seamaster (Thunder Tiger).
    Kan noen hjelpe meg med dette å gjøre om inches (") til cm? Er det forskjell på engelske og amerikanske inches?
    Kanskje noen har en tabell å vise til - det er en del vektenheter som det også kunne være greit å få over til gram/kg.

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no
  • o-esped
    • Jul 2005
    • 224

    #2
    1" = 25.4 CM Mer enn det vet jeg ikke desverre.
    Mvh.

    Ole Chr. Espedal
    __________________
    Scale Warbirds of Norway
    www.scalewarbird.org
    __________________
    Kyosho Piper Cub
    Hangar 9 P-51 Mustang
    Great Planes Super Decathlon
    Hirobo Shuttle Plus
    Top-Flite P-40E Gold Edition
    Kyosho Jet Illusion
    Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
    Mini Mag (Trainer for min far)
    E-Flight AT-6 Harvard

    Comment

    • northwood
      • Nov 2005
      • 588

      #3
      Du kan bruke Google til utrolig mye rart!

      F.eks. 6 inches in cm

      eller kanskje 10 singapore dollar in nok

      Comment

      • Gisle
        • Dec 2005
        • 575

        #4
        Hallo
        Bare en liten "bisetning".....Dette synes jeg er et interessant fly og fint fly. Takknemlig om du gir et lite referat her på forumet når du har fått det på vingene

        Lykke til med et stilig fly
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment

        • Knett
          • Nov 2005
          • 139

          #5
          Dette er en grei side for de fleste mål.
          The Digital Dutch Unit Converter - Online conversion of area, currency, density, energy, force, length, mass, power, pressure, speed, temperature, volume and bytes.
          ----------------------------------------------------------------------
          Kenneth Thommesen
          http://www.vingen.no/
          www.bmfk.org

          Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
          RaceM, Aspire
          Pike Perfection
          35cc Extra 260
          Extra 300L Leki

          Comment

          • torgust
            • Aug 2005
            • 842

            #6
            Originally posted by o-esped
            1" = 25.4 CM Mer enn det vet jeg ikke desverre.
            Liten kommefeil her.
            1" = 2,54 cm skal det være.

            Ellers anbefaler jeg et lite program som du kan installere på maskinen (da kan den benyttes om du skulle være offline en gang også )

            Edit: Glemte link
            Convert is a free and easy to use unit conversion program that will convert many of the most popular units.
            Last edited by torgust; 18-09-06, 16:21.
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no



            Will fly for food

            Comment

            • Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

              #7
              Originally posted by arntum
              Er det forskjell på engelske og amerikanske inches?

              Arnfin
              Ingen forskjell mellom Engelsk og amerikansk tomme unntatt norsk tomme er på 2.6 cm

              Comment

              • o-esped
                • Jul 2005
                • 224

                #8
                Ooops... Skulle jo være 25,4 MM ikke Cm...
                Mvh.

                Ole Chr. Espedal
                __________________
                Scale Warbirds of Norway
                www.scalewarbird.org
                __________________
                Kyosho Piper Cub
                Hangar 9 P-51 Mustang
                Great Planes Super Decathlon
                Hirobo Shuttle Plus
                Top-Flite P-40E Gold Edition
                Kyosho Jet Illusion
                Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
                Mini Mag (Trainer for min far)
                E-Flight AT-6 Harvard

                Comment

                • Harpoon
                  • Nov 2003
                  • 168

                  #9
                  Microsoft Calculator Plus
                  Er en mer avansert kalulator enn den som er standard i Windows.
                  Konverterer innen en hel rekke målenheter, samt valutta (henter selv kurser)

                  Er gratis og finnes her


                  Anders

                  Comment

                  • Celtic-Griffin
                    • Oct 2004
                    • 873

                    #10
                    Originally posted by Motorboy
                    Ingen forskjell mellom Engelsk og amerikansk tomme unntatt norsk tomme er på 2.6 cm
                    Just for the record, there is a very small difference the following is the imperial (english) standard, which by the way was originally based on the metric standard.

                    1 inch = 2.54 cm
                    1 foot = 30.48 cm
                    1 yard = 91.44 cm
                    1 mile = 1.609344 km
                    1 cm = .3937 ins
                    10 cm = 3.937 ins
                    1 m = 1 yard 3.37 ins
                    1 km = 0.6213711 miles

                    The master for the imperial system appears as a wall plaque at the north end of Trafalger Square
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment

                    • Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

                      #11

                      Comment

                      • Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

                        #12
                        Før målestandarden kom, var det forskjeller i lengder og vekt som selgere og kjøpmenn hadde og det gjorde vanskelig å få overbevist om kjøpmenn hadde riktig mål eller vekt når de solgte varer til kunder. I Frankrike satte myndighetene mål og vekt standarden ,og de plasserte steintavler i hver by og landsby med faste mål i meter, cm etc slik folk kunne kontrollere at alt stemte med målene så kjøpmenn ikke kunne selge mindre mål og vekt og tjene ekstra. Det samme gjorde engelskmennene som Tintin viste bildet av engelsk målestandarden som folk kunne kontrollere at alt stemte eller ta et oppgjør med kjøpmenn.

                        Og en tillegg til, alle målene ble standardisert slik det ble lettere å lage deler fra forskellige fabrikker og når de ble montert sammen, så måtte de passe sammen ut fra toleransemål som er faslagt av ingeniørene og vitenskapmenn innen måleteknikk. La oss si f.eks kulelager må passe i alle slags maskiner som er konstruert for en og samme lagerdimensjon. Man sparer for kostbare justering etter mål ved dreiing, fresing etc..

                        Comment

                        • Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

                          #13
                          Følg denne linken : ) : http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=11069

                          Comment

                          • arntum
                            • Sep 2002
                            • 252

                            #14
                            Heisan.

                            Jeg takker for alle gode svar. Jeg fikk hjelp i massevis.

                            Arnfin
                            ........................................
                            Fly:
                            Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                            Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                            Wingo (Phasor 15-3)
                            Soarus Sports El.glider (600 børste)
                            E-Starter (Axi 2212-24)
                            ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                            C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                            Formosa (Himax C2812-1200)
                            Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                            Cessna Skywagon 185 elektromodell
                            Heli:
                            Twister Bell 47
                            Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                            Radio:
                            Graupner/Jr MX-12
                            Spektrum DX7

                            mail: arntum@broadpark.no

                            Comment

                            • pleym
                              • Dec 2001
                              • 909

                              #15
                              Jeg har etterhvert begynt å bruke et lite genialt program som heter Convert.

                              Det kan regne om hva det skal være, enkelt og greit

                              Convert is a free and easy to use unit conversion program that will convert many of the most popular units.

                              Comment

                              Working...