Unconfigured Ad

Collapse

Sjøfly er noe eget

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Ja Joo det kan faktisk være en god ide... Interessant å lese og lære
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Hans Idar
      • May 2004
      • 174

Originally posted by Gisle
      Ja Joo det kan faktisk være en god ide... Interessant å lese og lære
      Helt enig..
      Kan vi prøve å få det til...
      Keep it simple stupid.... Sånn att det ikke bare blir "fagprat", men sånn at de som vil lære kan forstå det..
      Hans Idar Haldorsen
      Alta

Sceadu Evo 50
      T-Rex 450 SE
      E-starter
      U Can Do 3D Elektro
      Great Planes Revolver 50

Comment

• Gisle
        • Dec 2005
        • 575

TIl orientering

Hei

Jeg vil bare gi litt orientering om bildene jeg la inn i fjor.
        Bildene er tatt av en fotograf som heter Lars Andreas Dybvik.

Det viser seg at Throttlestore.com har lagt bildene ut på sin nettside for å markedsføre Cessna 177 on floats og ved forespørsel fra opphavsmannen til Throttlestore sa de at de hadde fått de av eier av flyet og dermed trodde dette var fotografen også.

Dette er flotte bilder og jeg synes det er fint at folk liker disse.
        Men: Bildene har nok Thottlestore kopiert fra forumet og har aldri fått de fra meg. Ikke særlig pent gjort av Throttlestore å bruke disse bildene til å markedsføre flyene uten å kontakte den som har opphavsretten til bildene
        Men dere har fine fly!

Mvh
        Gisle
        Last edited by Gisle; 29-05-07, 10:47.
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Kingfisher
          • Feb 2006
          • 833

Originally posted by Gisle
          å bruke disse bildene til å markedsføre flyene uten å kontakte de som har opphavsretten til flyene
          Jeg regner med at du mener opphavsretten til bildene. Opphavsrett til bilder er vel knyttet til fotografen og ikke til det som er avfotografert, hvis det ikke er avtalt mellom fotograf og person/eier.

Stein
          Last edited by Kingfisher; 29-05-07, 05:45.

Comment

• Gisle
            • Dec 2005
            • 575

Originally posted by nilste
            Jeg regner med at du mener opphavsretten til bildene. Opphavsrett til bilder er vel knyttet til fotografen og ikke til det som er avfotografert, hvis det ikke er avtalt mellom fotograf og person/eier.

Stein
            Helt korrekt. Har korrigert. Gikk litt fort i svingen i morges
            Gisle Ranum
            Trondheim

Comment

• strutings
              • Oct 2006
              • 442

Originally posted by Tintin
              Dette burde ha noe med typen strømning under flottørene å gjøre.
              Skulle anta de er så fine i formen at strømningen er laminær uten at jeg har regnet på det.
              Når man skal modellere skip/båter og beregne motstand etc så må man ofte montere skruer eller lignende nærme baugen for å bryte den laminære strømningen for å få realistiske resultater. Det er mulig en liten krøll eller noe på det fremste punktet som er i vannet ved takeoff som bryter strømningen og gjør den turbulent gjør at den slipper vannet lettere. Du får selvsagt et problem med at det vil bremse så her blir det evt det minste av 2 onder...bare en tanke.
              Hvis man konstruerer flottøren med en liten bulb forran, så vil suget fra midten av flottøren og akterover bli betydelig redusert.

Nå er ikke jeg noen skipsbygger, men å få skalert ned en slik bulb kan ikke være største problemet. Hadde vært skøy å sett effekten av noe sånt på flottører egentlig
              -=-Trondheim Mfk-=-
              * Raptor 50 Titan (SE)
              * T-Rex 450SE
              * E-Sky CP2 (Solgt)
              * Vortex
              * E-Starter
              * Slow Stick
              * Spektrum DX7

No helicopters were harmed in the creation of this post

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Jeg er utdannet skipsbygger og bulb bruker man ikke på planende fartøy.
                Disse ligger oftest under vann på deplacerende fartøy og vil ikke ha noen innvirkning i det man kommer i plan, annet enn at kontaktflaten med vannet kanskje forlenges og dermed økes motstanden.

Comment

• strutings
                  • Oct 2006
                  • 442

Originally posted by Tintin
                  Jeg er utdannet skipsbygger og bulb bruker man ikke på planende fartøy.
                  Disse ligger oftest under vann på deplacerende fartøy og vil ikke ha noen innvirkning i det man kommer i plan, annet enn at kontaktflaten med vannet kanskje forlenges og dermed økes motstanden.
                  Er dette et vanlig "problem" blandt sjøfly? Det er vel mulig å kontruere en halvplanende skrogform som har litt mindre sug, og mer deplasement enn en helplaner? Dette kan vel du mye bedre enn meg vil jeg tro. Er best til å beregne stabilitet på skrog jeg :P

Kanskje du har konstruert noen av båtene jeg har jobbet på?
                  -=-Trondheim Mfk-=-
                  * Raptor 50 Titan (SE)
                  * T-Rex 450SE
                  * E-Sky CP2 (Solgt)
                  * Vortex
                  * E-Starter
                  * Slow Stick
                  * Spektrum DX7

No helicopters were harmed in the creation of this post

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Er nok ikke kommet så langt.

Kan ikke se for meg noen fornuftig løsning som ikke planer. Det er hastigheten på flyet som er avgjørende for når det kan ta av. Halv og helplanende skrog er bare en fordel inntil visse hastigheter, som selvsagt varierer med fartøyets lengde/vekt etc.

Comment

Working...