Unconfigured Ad

Collapse

hvor får jeg krystall til multiplex

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Isj, jeg tenkte bruke det som en unnskyldning for å kjøpe en sån billig-børsteløs-Cessna som han skulle få inn denne uka...

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Ken: takker for linken. det blir siste utvei hvis ikke noen i norge kan skaffe. Liker best å handle i norge.

Tintin: haha Den var god.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

Fikk svar fra Elefun i dag. importøren hadde ikke men skulle ta inn alle kanaler så det kommer

Men satte for morro inn krystallet fra walkera senderen min, og da funket den. Tok en avstandsjekk med antenna helt avskrudd og fikk lengre avstand en jeg har med sanwa senderen. Så blir det store spørsmålet skal jeg tørre å fly med den eller ikke. Tenkte såfall å prøve med easy glider´n først. Kan jo uansett begynne å programere for å sette meg inn i det.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• sfinx
          • Mar 2006
          • 150

Krystaller MÅ ikke være fra samme fabrikk som sender/mottaker de skal brukes i.
          Men de må svinge på rett frekvens for den sender/mottaker de brukes i.
          Svinger det riktig så virker alt som det skal og det gjør det i senderen din nå.
          Skulle ikke være noen fare med å bruke den så lenge du får grei avstandssjekk.
          Tor A. Jakobsen
          -------------------------------------------------
          If your gonna Crash.... at least make it look Good!
          -------------------------------------------------

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Ja var den konklusjonen jeg kom til også etterhvert. etter å ha prøvd at det fungerte like fint på alle mottakerene mine Det jeg var redd for var at frekvensen kanskje bare var litt feil slik at den for eks havnet lit ved siden av kanalen og da kortere rekkevidde som resultat. Prøvde den litt med fly i lufta i stad og det virket helt fint. Har uansett restordre på orginal krystall. om det fungerer bedre vet jeg ikke. men det fungerer psykisk i hvertfall
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• Wiker
              • May 2003
              • 195

En annen mulighet er jo å handle fra utlandet. Etter at Øgrey mista agentueret har jeg begynt å handle Multiplex-ting-og-tang fra HobbyDirect i Tyskland, som har det meste/alt fra Multiplex-katalogen. Har god erfaring så langt.

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Originally posted by sfinx
                Krystaller MÅ ikke være fra samme fabrikk som sender/mottaker de skal brukes i.
                Men de må svinge på rett frekvens for den sender/mottaker de brukes i.
                Svinger det riktig så virker alt som det skal og det gjør det i senderen din nå.
                Skulle ikke være noen fare med å bruke den så lenge du får grei avstandssjekk.
                Krystallene kommer nok i alle tilfeller ikke fra dem som produserer senderne men fra en dedikert krystallprodusent. Og på den ene siden er det riktig at frekvensen må være rett, hvilket den er i de aller fleste tilfellene uansett hvilket merke du kjøper. De fleste senderne stråler ut på den dobbelte av krystallfrekvensen, på samme måte som omtrent alle mottakerne har 455kHz som mellomfrekvens osv. (Noen har 470...) Og 10,7 MHz som første mellomfrekvens hvis der er to. Disse er valgt ut fra hvilke frekvenser som ikke er noe annen trafikk på, og man vil neppe få godkjent utstyr som kan sende, direkte eller med harmoniske, på disse frekvensene.

MEN: krystallene er produsert etter spesifikasjoner, og det skiller noe mellom de forskjellige produsentene her! Det gjelder blant annet den totale impedansen etc i oscillatorene og spenningene de skal jobbe på. Derfor vil i mange tilfeller feil krystall "virke", men i praksis kan man bre seg utover nabokanalene og man opererer offset i forhold til senderfrekvensen man egentlig skulle være på. Frekvensdeviasjonen (modulasjonen) kan også bli feil...
                Eneste måten å bekrefte om det virker er faktisk å sette opp sakene mot en god spektrumanalysator, noe de færreste har tilgang til.

Praktiske prøver har vist at det er gambling å bruke feil krystall. Var et eget tema i MI (tror jeg) for 2-3 år siden.

Joda, noen mottaker-produsenter bruker samme krystallene, men det skyldes bare at oscillatordesignet er likt.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Er klar over farene her Joo og har tatt nøye skjekking på alle måter når det gjelder rekkevidde. og funnet den bedre en på den gamle senderen min.Så der føler jeg meg trygg. men som du også sier så kan den bre seg over flere kanaler. nå er jeg så heldig at av de jeg flyr sammen med så er mærmeste oppover kanal 77 og nærmeste nedover kanal 67. jeg har 72, og vi har testet det på stripa med at jeg sår mellom dem og flyet dems. mens de har tatt inn antennen og jeg har min ute. fan da ikke antydning til forstyrrelser på dems utstyr. Men har bestilt krystall og setter det inn så fort jeg får det. men den norske importøren har enda ikke fått de inn i følge en mail jeg fikk fra mikronor i dag. så det virker som det kan ta litt tid.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

Working...