Announcement

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 10D - erfaringer?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Canon EOS 10D - erfaringer?

Er det noen her inne som har nevnte kamera?
    Erfaringer?
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Eos 10D? Aldri hørt om det en gang jeg. Er det speilrefleks? Driver endel med foto selv, og vet at Canon Eos-serien har Eos 1, 5, 40, 400 og 450 D. Har selv en Eos 40D, og kan ikke rose den nok i alle fall. Kjempekamera!
    Atle Østereng
    Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
    Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
    Spektrum DX7
    GY401 m/S9257
    3 x HS-65MG

Comment

Har selv Canon 20D. Skal du kjøpe brukt ville jeg ikke kjøpt noe som er eldre enn 20D. Spranget var ganske stort fra 10D til 20D, og det er ikke så stor forskjell fra 20D til 40D.
      Trond Nilsen

Comment

Bruker EOS 400D. Er kjempe fornøyd med kameraet men linsen som følger med er ikke all verden å skryte av. Blir meget bra bilder med dette apparatet!

Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

Jeg vet om en som skal selge 10D til 2400,- Litt usikker på hva som er med av objektiv men vet at det er slik batterigrep. Mulig det er uten objektiv.

Kameraet jeg har nå er helt greit, tenkte bare å høre om 10D var veien å gå, spesielt når vedkommende ikke skal ha mer for kameraet.

Hva er de store forskjellene på 10D og 20D?
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

Hva skal du bruke det til og hvor mye vurderer du å legge i objektiv?
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

10D: 6.5 megapixels
              20D: 8.8 megapixels

20D har også generelt mye bedre bildekvalitet da den nye bildebrikken tok i bruk teknologi fra EOS-1D Mark II-serien (proffserien).
              Vil fremdeles si at 20D er et mye bedre valg. Du kan nok plukke den opp for 3-4000 tusen. Sjekk bruktmarkedet på foto.no
              Trond Nilsen

Comment

Har en 10D, er veldig fornøyd med det. Tar gode bilder og er kjapt nok for det meste.
                Men som en annen skrev her så bør man investere i litt bedre objektiver enn orginalt.
                ----------------------------------------------------------------------
                Kenneth Thommesen
                http://www.vingen.no/
                www.bmfk.org

Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
                RaceM, Aspire
                Pike Perfection
                35cc Extra 260
                Extra 300L Leki

Comment

Originally posted by Haldor View Post
                  Hva skal du bruke det til og hvor mye vurderer du å legge i objektiv?
                  Jeg tar bilder av det meste jeg driver med, alt fra guttungen som driver inne å leker til modellfly og hund. Litt usikker på dette med objektiv. Jeg vet jo at det koster flesk om en vil ha noe som er bra. Jeg syntes å ha merket meg behov for to objektiver med det kameraet jeg har nå (Olympus E300).
                  Det kan hende det koster mer enn det smaker å kjøpe "nytt" kamera inkl. objektiver.

Har dere noen gode forslag til allsidige objektiver til litt blandet bruk?
                  Liker å vite hva jeg kjøper og hva jeg trenger før det er betalt for å si det slik...
                  Espen Melby

Comment

Har selv Canon 400 D med originale Canon 40- 80mm og 75-300mm Ultrasonic objektiver utrolig bra kombinasjon.
                    Er meget fornøyd med det Kamerahuset ja...

Canon 10 D er det noe nytt som har kommet nå ?
                    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

Originally posted by Litespeed View Post
                      Har selv Canon 400 D med originale Canon 40- 80mm og 75-300mm Ultrasonic objektiver utrolig bra kombinasjon.
                      Er meget fornøyd med det Kamerahuset ja...

Canon 10 D er det noe nytt som har kommet nå ?
                      Det er vel heller noe gammelt
                      Espen Melby

Comment

Eg meiner 10D er eit veldig bra kamera! Får du det til en god pris, ville eg ikkje stussa med å handle. Det er objektivet som bestemmer bildekvaliteten, ikkje kameraet! Om eit kamera har 4 eller 12 megapixel har veldig lite å sei på kvaliteten på sjølve bildet.
                        Aber.. For ein amatørfotograf, med mindre tilgang på objektiv, bruker ein gjerne eit standard objektiv fks. 18-55mm. Då må ein "zoome" med software for å komme nærmare motivet dersom dette er langt borte. Dette betyr sjølvsagt at bildekvaliteten blir lavare i utsnittet.
                        Proffane har jo også ofte faste teleobjektiv uten mulitghet til å zoome inn og ut, og dei fleste som er på reportasjer o.l har gjerne med seg to eller fleire kamerahus, med ulike zoom- og teleobjektiv for å sleppe å bytte objektiv heile tida.

(Merkar dette vart litt OT)

Anyway.. Dersom du har tenkt å gå i anskaffelse av fleire objektiv med ulik tele, ville eg ikkje hatt baktankar med å kjøpe Canon 10D.
                        Har du derimot kun tenkt å bruke eit standard objektiv, kan det lønne seg å gå for eit kamera med fleire megapixel`s.
                        Husk at også på objektivsida gjenspeiler pris seg i bildekvalitet!

Men alt er jo avhengig av bruksområde, og husk at også for eit kamera med 100 megapixel er det heilt nødvendig å ha gode og "forskjellige" objektiv for å få bra bilder!

Bildet blir jo uansett ikkje bedre enn det svakaste leddet i kameraet tillater!
                        mvh
                        Åsmund Eikeland

- Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
                        - Align T-Rex 500 ESP
                        - AT-40 O.S 46LA MAX
                        - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb

Comment

Du får veldig gode objektiver en ganske grei pris, særlig om du kjøper orginale canon objektiver (når det gjelder kvalitet). Men jeg synes den prisen var litt stiv dersom det kun er kamerahuset du skal betale for. Det begynner å bli litt gammelt, og det har kommet så mye nytt til en pris som ikke er helt hårreisende. Personlig bruker jeg å handle på japan photo, og de har gode og oversiktige nettsider med mye utvalg. Også lave priser.
                          Atle Østereng
                          Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
                          Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
                          Spektrum DX7
                          GY401 m/S9257
                          3 x HS-65MG

Comment

Originally posted by Atle View Post
                            Du får veldig gode objektiver en ganske grei pris, særlig om du kjøper orginale canon objektiver (når det gjelder kvalitet). Men jeg synes den prisen var litt stiv dersom det kun er kamerahuset du skal betale for. Det begynner å bli litt gammelt, og det har kommet så mye nytt til en pris som ikke er helt hårreisende. Personlig bruker jeg å handle på japan photo, og de har gode og oversiktige nettsider med mye utvalg. Også lave priser.
                            Enig med at prisen var litt drøy.. Et tips ang. objektiver er Sigma, men ikkje kjøp dei aller billegaste.. Canon`s originale objektiv er sjølvsagt veldig bra, men også her får du det du betaler for..
                            mvh
                            Åsmund Eikeland

- Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
                            - Align T-Rex 500 ESP
                            - AT-40 O.S 46LA MAX
                            - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb

Comment

Hovedrådet mitt er kjøp et rimelig kamerahus og heller legg litt ekstra i gode objektiv.
                              Til innedørs bruk er Canon 50/1.8 billig og bra, ypperlig for portretter pga god lysstyrke. (tallet 1.8 (blender) angir lysstyrke, jo lavere jo bedre men også dyrere., Canon 50mm er ofte nevnt som PlasticFantastic pga det er bygget i plast men optikken er god - til en svært rimelig penge)

Til flyfotografering bør du ha objektiv med ~200mm brennvidde med relativt god lysstyrke, Canon har en ok telezoom i Canon 70-200/4L (Blender 4) i budsjettklassen, nye ligger de like over 5k. Styr unna xx-300/3.5-5.6 optikk, disse funker stort sett bare i godt dagslys.
                              Kan anbefale Canon 200/2.8L (ingen zoom) som er glimrende, ulempen er ingen zoom men fordelen er lysstyrke i forhold til pris.

Besøk www.mpx.no og se på priser, på bruktmarkedet så ligger Canon sine objektiver typisk på 60-75% av nypris og de holder seg der.

Så etter at du har brukt litt, lært litt kan du bytte ut kamerahuset til fordel for noe bedre, optikken du allerede har kan du bruke videre.

Canon / Nikon optikk holder bruksverdien sin godt så om du senere vil bytte om litt på utstyrslisten så koster det deg lite å omsette disse videre til fordel for annen optikk.
                              Kamerahusene faller naturligvis mer i pris pga teknologiutvikling.
                              ----------------
                              Haldor
                              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

Working...
                              X