Unconfigured Ad
Collapse
Heftig real seilfly video
Collapse
X
-
Heftig real seilfly video
sven arne johansen
mine fly
radioer
futaba 9c super
spektrum DX7
pitts s12 wspan 1.75 da 50R
aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
sagitta projekt zwo 2.20 wspan
funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
nanofloo
termick star
stiletto F3F 2.54 wspan
lancair360 mk2 os50sx 2t
Enforce os 108 2t
+ en haug til
http://www.lillehammer-mfk.org/
viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingenTags: None -
jepp. snakka med seilfly klubben på ekeberg på søndag da jeg har kjempelyst på en tur selv. Som ha nsa, det er jo slepet som koster, Og det skjønner jeg. 750,- kr. for en tur. Lengden på turen er uviss (av fårståelige grunner)men alt mellom en halv time og kanskje en time. De flyr fra notodden, noe som passer meg godt, da jeg bor her. De begynner og fly ved påsketider, men anbefaler og vente til varmen kommer litt. Jeg gleder meg hvertfall. Han nevnte noe om at jeg kanskje kunne få holde bare bitte litt i sticka hans
He he.
arvid.Comment
-
Sertifikat koster totalt rett i overkant av 20.000kr og en bruker normalt litt over 1 sesong for dette. Mange sprer dette over 2 sesonger.
GK1 - Grunnkurs:
Ligger hos de fleste klubber på mellom 9000-10000kr og dette inkluderer typisk 25starter til 500m og leder med normal progresjon fram til solo. (minimum 5t/20starter før første solo er mulig) Når du har flydd første solo er du på GK2.
GK2 - Videregående skoling:
Her flyr du minimum 20t/45 starter der 25% er med instruktør og 75% solo
Denne tiden brukes til å trene på momentene som er aktuelle for seilflyvning stil du er klar for oppflyvning.
Oslo Seilflyklubb som driver fra Notodden har følgende priser:
GK1 - 9500kr
Inkludert er full medlemsstatus ut året som ellers koster 6700kr.
(dvs halv pris på de 25 første slepene)
Fri bruk av internat og flypark etter kvalifikasjoner - ingen timepris på flyleie.
Slep koster som medlem 35kr/100m som ved et normalt slep til 600m kommer på 210kr.
GK2 - For å få antall turer/timer som kreves bruker en opp mot 10.000kr i slep
Utenom kommer det en utgift på:
Helseattest fra lege - 600kr eller mer, varierer mye!
Elevbevis avgift til NAK - 260kr
S/NLF + klubbmedlemskap - 880kr
Teori kan tas som selvstudium og eksamener kan tas direkte ved hver klubb.
www.luftfartsskolen.no har nettkurs med bøker til 1500kr. (teori med veiledning og testeksamener)
På GK2 nivå flyr man en god del på egenhånd og du har mye flyglede i denne perioden - det føltes ikke som skoleflyvning for min del! Bare morro!
Her har jeg ett par videor fra hva jeg har opplevd i løpet av mitt første år som elev/seilflyver: www.osloseilflyklubb.no/~haldor
Oslo Seilflyklubb starter sin sesong i slutten av mars og driver ut oktober. Hvis en venter til påske og tar uken på senteret er det ikke uvanlig å nå første solo før uken er slutt..
Passturer (baksetetur/introtur) koster alt fra 600kr og oppover, mye avhengig av slepehøyden som nevnt.
Mvh Haldor
Oslo SeilflyklubbLast edited by Haldor; 13-02-07, 19:08.----------------
Haldor
~~ If this is torture chain me to the wall ~~Comment
-
Originally posted by arviddet var vel kanskje du som var på ekeberg haldor? bra info vil jeg si. Jeg kommer på stripa sammen med litt varmere vær, og jeg gleder meg.
arvid.
Men, besøk oss for all del på Notodden ved anledning - vi flyr/skoler omtrent alle helger i løpet av sesongen såfremt været er ok.
Jeg kan også ta passasjer med opp i baksetet, til kostpris.
Hjertelig velkommen.
Ang. videoen som var postet på toppen - knalltøff video!
Søk på Google etter "UK Smokin"----------------
Haldor
-
Haldor: Så når GK1 er gjennomført, kan man altså ta de nødvendige startene for gk2 i eget tempo? Eller er det noe krav som sier at det må være innen samme sesong eller liknende?
20.000 vil nok høres noe avskrekkende ut for samboern, mens 9.500 + x antall turer over tid à ca 250 kr vil høres langt mindre avskrekkende ut.
Men klubbmedlemskap koster altså 6700,- pr inkl leie av fly.
Hvis man kanskje ikke har mulighet for å fly så aktivt i en sesong, finnes det noen "light"-medlemskap hvor man kan leie fly pr start istedet?Last edited by TapZ; 14-02-07, 13:59.Frank Thingelstad
2050 JessheimComment
-
Du kan fly på Hokksund også...
Har selv noen få timer i toseter der, og allerede på første turen fikk jeg fly mye selv. Ble acro; loop, roll og inverted flyging blant annet. Og fin termikk. Deilig!
Normalt kreves et visst antall turer pr år for å beholde lappene. Aner ikke hva det er på seilfly, siden jeg ikke har tid til flere hobbyer. Men den tida jeg hoppa fallskjerm var kravet minst 20 hopp, og PG (der jeg sjekket meg ut selv med nivået mitt) er også kravet 20 turer.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Følgende informasjon er litt forkortet/forenklet:
Elevbevis har 24mnd gyldighet, kan fornyes løpende
Teoretiske prøver er gyldige i 24mnd
Innenfor denne rammen kan du ta både GK1 og GK2 i ditt eget tempo.
Så i forhold til oppflyvning betyr dette at alle eksamener må være bestått i løpet av de siste 24mnd.
Du kan bruke lenger tid men må ta nye eksamener på det som er eldre og sørge for å holde elevbevis gyldig - dette er ikke noe praktisk problem.
Når sertifikatet er i boks:
Eneste kravet for å fly som fartøysjef er 3t/5starter i løpet av de siste 12mnd.
Skulle dette kravet ikke være oppfylt må man fly en såkalt PFT/S (Periodisk FlyveTrening/Seilfly) med instruktør.
PFT/S må en gjennomføre på regelmessig basis uansett og gir deg gyldig status i nye 12mnd.
Skal du ha med passasjer er kravet minimum 3turer siste 6mnd som fartøysjef.
Mht priser:
For meg som medlem hos Oslo SFK så koster det meg 880kr i året (~200kr til OSFK, resten er NLF/S kontigent + abonnement på bladet SeilflySport.
Så velger jeg hvilken status jeg skal ha i klubben:
Full aktiv status / årskort = 6750kr (ingen begrensninger)
Mini status = 2500kr, som over men 5t eller 5startet dekket (dvs at du kan fly Xt fordelt på 5starter eller Ystarter på tilsammen 5t)
Eller du kan fly på timepris, dvs 880kr i kontigent + flytid pr time. (OSFK har 6kr/min som flyleie)
Slep kommer utenom.----------------
Haldor
-
As an ancient (ex) glider pilot who has flown many hours both with Oslo Seilfly Klub and my privately owned LS3A and Slingsby Prefect I can well recommend Notodden - it has everything, ridge soaring, thermal soaring and wave - there are not many days when one of these conditions does not come in to play. If things are as they used to be there is also an excellent overnighting possibility on the field and regular apres-flight BBQs. Go to it, I only wish I was back to the ab-initio stage again.
Somewhat off topic but here I would like to make you all aware that NRK/NLF have recently invested in a modified two seater sailplane suitable for wheelchair jockeys like myself and other incapacitated budding pilots - based at Starmoen (another of Norways superb gliding sites).
O.K. I cannot help but remark the question on why our hobby is "so dyrt" in comparison with full size gliding - gliding clubs all other world survive on solidarity, investment costs in equipment are spread over all the club members - even privately owned sailplanes are for the most syndicated by several owner/partners. In our modern so called aeromodelling hobby the major interested is for the expensive ARF (privately owned toys for big boys). Aeromodelling is not an expensive hobby in its traditional form of building our own models instead of succombing to the commercial pressures of the (very desireable) ARF - but oh! the pleasure of seeing your own creation fly...
Perhaps some of you younger pilots with restricted hobby budgets should consider the example of the full size world and syndicate ownership in equipment - a number of novices with a syndicated trainer and buddy box for example.
I hope this is not perceived as the ramblings of an old fart like me...Ken Bates
Never Mind the LabelComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment