Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ground effect? Økende ved større fly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ground effect? Økende ved større fly?

    Ett herkules fly (Hughes sin) hadde en ground effekt på 20 meter, og modelflyenen mine har da langt mindre enn det? Lamaen min har maks 30 cm.

    Er det vingestørrelsen som avgjør dette, eller er det farten?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Er jo langt større vortexer på tunge fly. Merkbart når den "brytes".
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Dette har stort sett med vingespenn å gjøre, og selvfølgelig vekta. Normalt pleier det å være ett sted mellom 1/2 og 1/1 lengde av vingespennet at man begynner å merke ground effect.

      Comment


      • #4
        Hei
        Kan anbefale å ta en titt i den engelske Wikipedia, der står det ganske godt forklart : Ground effect - Wikipedia
        Ola

        Generelt er Wikipedia nyttig !
        www.ofremmi.info

        Comment


        • #5
          Trodde "ground-effect" var den effekten bakken har på flyet når de møtes jeg..... hehe...

          mvh
          Odd Johnny
          www.modellflybutikken.no

          Comment


          • #6
            Hei

            Ground effect er noe som "oppstår" når man er innenfor flyets vingespenn over bakken.
            Det som skjer er at den induserte motstanden som kommer av at trykkforskjellen på over og undersiden prøver å utjevne seg å skaper noe som kalles vortex. Dette kan man forestille seg sett foran fra at luften beveger seg i sirkler fra under til over side av vingen. Dess lenger inn man er på under siden av vingen dess større blir sirkelen for å komme rundt vinge spissen og treffe vingen igjen på oversiden. Sirklene blir da større og større etter hvert som vingespennet øker, fordi de sirklene som er inne ved vinge rota skal finne veien helt rundt til oversiden. Når side forholdet blir veldig stort som f.eks seilfly så vil ikke alle disse sirklene rekke å komme rundt å treffe vingen på oversiden. Så de har altså mindre indusert motstand enn vingr med mindre sideforhold. (korde / v.sp) Når man er innenfor vingespennet over bakken så treffe disse sirklene bakken istedenfor at de går veien rundt til oversiden av vingen. Dette gjør at indusert motstand minskes med opptil ca 40% på store maskiner. Vekten på flyet vil ikke avgjøre hvor denne effekten tiltar eller avtar men effekten vil bli større for tunge enn lette maskiner.

            Håper det hjalp litt

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              Veldig off topic; Wig fly har jo blitt lagd i flere år, USSR skremte vannet av USA når dem så den flyvende kjempen ved Svartehavet..
              Googler man etter WIG så finner man mye. Var planer om et norsk prosjekt, men vet ikke hvordan det går med det..

              Comment

              Working...
              X