Announcement

Collapse
No announcement yet.

Norges F16 erstatter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Roy N View Post
    Denne versjonen burde etter min mening vurderes ;o)
    Synes denne lignet altfor mye på en rakett skutt ut fra ubåt, men tøft var det
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #17
      Originally posted by Psyko-lefse View Post
      Synes ikke noen av de nevnte flyene burde blitt kjøpt.

      Det største problemet med dagens F-16 fly er ikke aldrende teknologi, lite kapasiste, liten rekkevidde, dårlig manøvreringsevne eller liten nyttelast. Dette er felt F-16 stiller meget sterkt på. Det største problemet er en aldrende struktur, som krever hyppigere ettersyn og reperasjoner.

      Så hvorfor ikke kjøpe nye F-16? F-16C/D Block 50/52+ er meget avanserte og kabable jagerfly som holder langt inn i framtiden. De har topp moderne avionikk, radarsystemer og våpensystemer. Det vil være mange fordeler med å kjøpe nye fly av typen vi allerede har.
      Pilotene og flymekanikerne kjenner allerede flyet godt, de kan skru og fly det, og alle barnesykdommer er allerede luket ut. Infrastrukturen er allerede på plass, vi slipper å kjøpe nye simulatorer, nytt bakkeutstyr, og nytt vedlikeholdsutstyr.
      Og sist, men ikke minst, støy. Alle de nye flyene bråker vesentlig mer enn hva F-16 gjør. Dette er et stort problem for samfunnet rundt flyplassene som flyene opererer fra.

      Men nå er det jo sånn at det er politikere, og ikke fornuftige mennesker, som skal avgjøre dette. Håper da valget faller på F-35, siden det er det eneste 5.generasjons jagerflyet blant de tre, og det eneste som i realiteten tilfører luftforsvaret noe nytt...
      Dette er jeg helt enig i!

      Jeg snakket med en F-16 pilot for en stund siden, og han mente at det eneste reelle alternativet av de tre var nettopp F-35. Gripen var ikke noe bedre enn F-16 vi har idag, og britiske piloter som flyr JSF syntes ikke noe særlig om flyet. (Han sa det var det eneste flyet som hadde begrensning på hvor fort du kunne fly når du satt speedbrake. Det var rett og slett fordi bremsen ødela luftstrøm over sideroret.(den var jo opprinnelig designet med to sideror))
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #18
        Originally posted by
        Med tanke på hvem er det bare og spørre seg " hvor vil du på kurs, Arvika eller California?".

        Denne versjonen burde etter min mening vurderes ;o) [video=youtube;aZh9T0e6GYA
        http://www.youtube.com/watch?v=aZh9T0e6GYA&feature=related[/video]
        Ikke Arvika, men Linköping!

        Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #19
          Går ut fra at du mener at de britiske pilotene flyr Eurofighter og ikke JSF Jørgen
          Men det er bare et reel alternativ. Et alternativ som har så mange sensorer og hjelpemidler at du ikke kan tro det var mulig. Hvorfor dette alternativet kunne jeg skrevet side opp og side ned om, men velger å ikke gjøre det nå. Men jagerfly-miljøet har sagt sitt. Så får politikerne bestemme seg om vi kjøper 1980 Lada eller 2018 Ferrari.
          Mvh
          Ståle

          Comment


          • #20
            [QUOTE=Burns;170688]Går ut fra at du mener at de britiske pilotene flyr Eurofighter og ikke JSF Jørgen

            De er nok litt mer inne i JSF enn du tror, sakset denne fra LM sider om temaet:

            The JSF program is slated to produce a total of 2,593 aircraft for the United States' and United Kingdom's armed forces.

            U.K. Royal Air Force and Royal Navy skal vist ha F-35B(STOVL). Bemerkelsesverdig hvor mye plass UK har fått på sidene deres, er ikke like lett og finne noe om Norge. Lurer på hvorfor...
            T-Rex 450 SE
            T-Rex 500
            T-Rex 600N/NP/E
            Srimok
            Mini Edge540
            DX7

            Comment


            • #21
              [QUOTE=Roy N;170696]
              Originally posted by Burns View Post
              Går ut fra at du mener at de britiske pilotene flyr Eurofighter og ikke JSF Jørgen

              De er nok litt mer inne i JSF enn du tror, sakset denne fra LM sider om temaet:

              The JSF program is slated to produce a total of 2,593 aircraft for the United States' and United Kingdom's armed forces.

              U.K. Royal Air Force and Royal Navy skal vist ha F-35B(STOVL). Bemerkelsesverdig hvor mye plass UK har fått på sidene deres, er ikke like lett og finne noe om Norge. Lurer på hvorfor...

              Det har jeg også lurt litt på...Hvorfor Norge ikke finnes med på nettsiden...Derimot
              finner man det norske flagget på demostratoren...

              Mvh Einar - som tror at LM velger å ligge lavt pga. et visst parti i regjeringen...

              Comment


              • #22
                [QUOTE=Roy N;170696]
                Originally posted by Burns View Post
                Går ut fra at du mener at de britiske pilotene flyr Eurofighter og ikke JSF Jørgen

                De er nok litt mer inne i JSF enn du tror, sakset denne fra LM sider om temaet:

                The JSF program is slated to produce a total of 2,593 aircraft for the United States' and United Kingdom's armed forces.

                U.K. Royal Air Force and Royal Navy skal vist ha F-35B(STOVL). Bemerkelsesverdig hvor mye plass UK har fått på sidene deres, er ikke like lett og finne noe om Norge. Lurer på hvorfor...
                Det jeg mente var bare at Jørgen hadde skrevet at de britiske flygerne(ikke alle vel og merke) som flyr JSF klager over flyet, blant annet dette speedbrake problemet. Det han nok mente var Eurofighter, ikke JSF(Jeg var der da han snakket med denne F16 flygeren han snakker om). Er jo ikke så mange som flyr JSF ennå
                Mvh
                Ståle

                Comment


                • #23

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by CONTRA View Post

                    Veeeldig opplysende dette!

                    Mvh Einar - humrer og flirer fortsatt...

                    Comment


                    • #25
                      Siden det snakkes om jetfly her...


                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by CONTRA View Post
                        Så synnsykt bra
                        Stian Håvak (82)
                        Fly low or crash trying!

                        MFN @ Facebook - Like!

                        Comment


                        • #27
                          Hei her er det mange meninger ,så da får jeg komme med min.eneste alternativet her er JSF
                          etter min mening,dette grunnet Stealth egenskaper,dette blir mere og mere viktig siden mye av antiluftskyts/varsling blir mere og mere avansert.Hverken Eurofighter eller JAS har i særlig stor grad blitt utviklet med tanke på dette.De to sistnevte begynner også å "dra"på årene .JAS fløy for første gang for 18 år siden,det er elgammelt i militært sammenheng(hadde noen av dere kjøpt en 18 år gammel nybil ?).
                          Mvh
                          Terje

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by tstens View Post
                            Hei her er det mange meninger ,så da får jeg komme med min.eneste alternativet her er JSF
                            etter min mening,dette grunnet Stealth egenskaper,dette blir mere og mere viktig siden mye av antiluftskyts/varsling blir mere og mere avansert.Hverken Eurofighter eller JAS har i særlig stor grad blitt utviklet med tanke på dette.De to sistnevte begynner også å "dra"på årene .JAS fløy for første gang for 18 år siden,det er elgammelt i militært sammenheng(hadde noen av dere kjøpt en 18 år gammel nybil ?).
                            Mvh
                            Terje

                            Enig! - Er JAS 39 gammel er det ennå verre med Eurofigther Typhoon. Her startet
                            prosjektet noen måneder etter at GD F-16 hadde påbegynt sitt...Og ennå er ikke
                            Eurofigther'n ferdig utviklet!

                            Mvh Einar -

                            Comment

                            Working...
                            X