Originally posted by Roy N
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Norges F16 erstatter
Collapse
X
-
Originally posted by Psyko-lefse View PostSynes ikke noen av de nevnte flyene burde blitt kjøpt.
Det største problemet med dagens F-16 fly er ikke aldrende teknologi, lite kapasiste, liten rekkevidde, dårlig manøvreringsevne eller liten nyttelast. Dette er felt F-16 stiller meget sterkt på. Det største problemet er en aldrende struktur, som krever hyppigere ettersyn og reperasjoner.
Så hvorfor ikke kjøpe nye F-16? F-16C/D Block 50/52+ er meget avanserte og kabable jagerfly som holder langt inn i framtiden. De har topp moderne avionikk, radarsystemer og våpensystemer. Det vil være mange fordeler med å kjøpe nye fly av typen vi allerede har.
Pilotene og flymekanikerne kjenner allerede flyet godt, de kan skru og fly det, og alle barnesykdommer er allerede luket ut. Infrastrukturen er allerede på plass, vi slipper å kjøpe nye simulatorer, nytt bakkeutstyr, og nytt vedlikeholdsutstyr.
Og sist, men ikke minst, støy. Alle de nye flyene bråker vesentlig mer enn hva F-16 gjør. Dette er et stort problem for samfunnet rundt flyplassene som flyene opererer fra.
Men nå er det jo sånn at det er politikere, og ikke fornuftige mennesker, som skal avgjøre dette. Håper da valget faller på F-35, siden det er det eneste 5.generasjons jagerflyet blant de tre, og det eneste som i realiteten tilfører luftforsvaret noe nytt...
Jeg snakket med en F-16 pilot for en stund siden, og han mente at det eneste reelle alternativet av de tre var nettopp F-35. Gripen var ikke noe bedre enn F-16 vi har idag, og britiske piloter som flyr JSF syntes ikke noe særlig om flyet. (Han sa det var det eneste flyet som hadde begrensning på hvor fort du kunne fly når du satt speedbrake. Det var rett og slett fordi bremsen ødela luftstrøm over sideroret.(den var jo opprinnelig designet med to sideror))Jørgen Wake Stensen
Bodø MFK
Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!
Comment
-
Originally posted by
Med tanke på hvem er det bare og spørre seg " hvor vil du på kurs, Arvika eller California?".
Denne versjonen burde etter min mening vurderes ;o) [video=youtube;aZh9T0e6GYAhttp://www.youtube.com/watch?v=aZh9T0e6GYA&feature=related[/video]
PeterPeter Rahm
Siggerud
Cirrus RCFK
Comment
-
Går ut fra at du mener at de britiske pilotene flyr Eurofighter og ikke JSF Jørgen
Men det er bare et reel alternativ. Et alternativ som har så mange sensorer og hjelpemidler at du ikke kan tro det var mulig. Hvorfor dette alternativet kunne jeg skrevet side opp og side ned om, men velger å ikke gjøre det nå. Men jagerfly-miljøet har sagt sitt. Så får politikerne bestemme seg om vi kjøper 1980 Lada eller 2018 Ferrari.Mvh
Ståle
Comment
-
[QUOTE=Burns;170688]Går ut fra at du mener at de britiske pilotene flyr Eurofighter og ikke JSF Jørgen
De er nok litt mer inne i JSF enn du tror, sakset denne fra LM sider om temaet:
The JSF program is slated to produce a total of 2,593 aircraft for the United States' and United Kingdom's armed forces.
U.K. Royal Air Force and Royal Navy skal vist ha F-35B(STOVL). Bemerkelsesverdig hvor mye plass UK har fått på sidene deres, er ikke like lett og finne noe om Norge. Lurer på hvorfor...T-Rex 450 SE
T-Rex 500
T-Rex 600N/NP/E
Srimok
Mini Edge540
DX7
Comment
-
[QUOTE=Roy N;170696]Originally posted by Burns View PostGår ut fra at du mener at de britiske pilotene flyr Eurofighter og ikke JSF Jørgen
De er nok litt mer inne i JSF enn du tror, sakset denne fra LM sider om temaet:
The JSF program is slated to produce a total of 2,593 aircraft for the United States' and United Kingdom's armed forces.
U.K. Royal Air Force and Royal Navy skal vist ha F-35B(STOVL). Bemerkelsesverdig hvor mye plass UK har fått på sidene deres, er ikke like lett og finne noe om Norge. Lurer på hvorfor...
Det har jeg også lurt litt på...Hvorfor Norge ikke finnes med på nettsiden...Derimot
finner man det norske flagget på demostratoren...
Mvh Einar - som tror at LM velger å ligge lavt pga. et visst parti i regjeringen...
Comment
-
[QUOTE=Roy N;170696]Originally posted by Burns View PostGår ut fra at du mener at de britiske pilotene flyr Eurofighter og ikke JSF Jørgen
De er nok litt mer inne i JSF enn du tror, sakset denne fra LM sider om temaet:
The JSF program is slated to produce a total of 2,593 aircraft for the United States' and United Kingdom's armed forces.
U.K. Royal Air Force and Royal Navy skal vist ha F-35B(STOVL). Bemerkelsesverdig hvor mye plass UK har fått på sidene deres, er ikke like lett og finne noe om Norge. Lurer på hvorfor...Mvh
Ståle
Comment
-
Hei her er det mange meninger ,så da får jeg komme med min.eneste alternativet her er JSF
etter min mening,dette grunnet Stealth egenskaper,dette blir mere og mere viktig siden mye av antiluftskyts/varsling blir mere og mere avansert.Hverken Eurofighter eller JAS har i særlig stor grad blitt utviklet med tanke på dette.De to sistnevte begynner også å "dra"på årene .JAS fløy for første gang for 18 år siden,det er elgammelt i militært sammenheng(hadde noen av dere kjøpt en 18 år gammel nybil ?).
Mvh
Terje
Comment
-
Originally posted by tstens View PostHei her er det mange meninger ,så da får jeg komme med min.eneste alternativet her er JSF
etter min mening,dette grunnet Stealth egenskaper,dette blir mere og mere viktig siden mye av antiluftskyts/varsling blir mere og mere avansert.Hverken Eurofighter eller JAS har i særlig stor grad blitt utviklet med tanke på dette.De to sistnevte begynner også å "dra"på årene .JAS fløy for første gang for 18 år siden,det er elgammelt i militært sammenheng(hadde noen av dere kjøpt en 18 år gammel nybil ?).
Mvh
Terje
Enig! - Er JAS 39 gammel er det ennå verre med Eurofigther Typhoon. Her startet
prosjektet noen måneder etter at GD F-16 hadde påbegynt sitt...Og ennå er ikke
Eurofigther'n ferdig utviklet!
Mvh Einar -
Comment
Comment