Unconfigured Ad

Collapse

Hva skjer her?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lupus49
    • May 2008
    • 647

    #1

    Hva skjer her?

    Er det "lydmuren" vi ser her? http://www.airliners.net/photo/USA--...net/1748728/M/
    Hva er det egentlig som skjer?
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info
  • RTL
    • Aug 2009
    • 30

    #2
    Kondens forårsaket av trykkbølgen (eller undertrykket rett bak selve trykkbølgen). Ser tøft ut i alle tilfeller.

    Her er et bilde av Thrust SSC http://www.mgb-stuff.org.uk/images/thrustssc2.jpg Tror bildet er justert noe for å fremheve trykkbølgen.

    Edit: Dette er ikke noe jeg kan så mye om men TROR det er undertrykket bak bølgen som får luften til å kondensere.
    Last edited by RTL; 27-07-10, 12:21.

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #3

      Har også sett et opptak der jageren eksploderer etter en sånn passering.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #4
        har noen flotte scener, men dårlige opptak.

        er vel ikke supersonisk, har vært linka her inne før men er vel verdt å se de sekundene den varer
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        • Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

          #5
          Originally posted by lupus49
          Er det "lydmuren" vi ser her? http://www.airliners.net/photo/USA--...net/1748728/M/
          Hva er det egentlig som skjer?
          Flyet bryter lydmuren. Jeg husker ikke i farten hva denne type trykkbølge her heter, det finnes forskjellige typer utifra hvordan de beveger seg og hvordan de ser ut i form.
          Det er flere fasitsvar til bildet ditt

          1. Luftstrømmen er supersonisk foran trykkbølgen og subsonisk på baksiden.
          2. Det statiske trykket er høyere på baksiden av trykkbølgen
          3. Temperaturen er høyere på baksiden av trykkbølgen
          4. Lufttettheten er høyere på baksiden av trykkbølgen
          5. Energien i luftstrømmen på baksiden av trykkbølgen vil være langt mindre enn energien på fremsiden, da det krever MASSE energi å bryte igjennom lydmuren.

          I tillegg er det mye som skjer aerodynamisk i forhold til hvordan luften beveger seg rundt et legeme. Det skjer store forandringer i forhold til løft, trykksenter, og upwash+downwash....
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment

          • lupus49
            • May 2008
            • 647

            #6
            Originally posted by Olavjoergensen
            5. Energien i luftstrømmen på baksiden av trykkbølgen vil være langt mindre enn energien på fremsiden, da det krever MASSE energi å bryte igjennom lydmuren.
            Den hørtes logisk ut. Det kan da tolkes som at en brå nedkjøling bak som følge av energitapping ved brudd på lydmuren og derfor en kondensering av fuktigheten i luften.
            Flisespikkeri er gøy!
            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
            Dyrøy MFK
            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
            http://rolv.info

            Comment

            Working...