Unconfigured Ad

Collapse

Landing på vei i Lørenskog i går.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bth
    • Dec 2003
    • 1638

    #1

    Landing på vei i Lørenskog i går.

    Spol til 2:35

    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

    #2
    Bra jobba. Jeg ble litt forundret over at flyet tok av igjen fra veien.
    Kjetil
    oops: . . ! . .

    http://www.vingmfk.com

    Comment

    • bth
      • Dec 2003
      • 1638

      #3
      Originally posted by kjetilmh
      Bra jobba. Jeg ble litt forundret over at flyet tok av igjen fra veien.
      Skulle likt å finne igjen det klippet som ble vist på NRK Oslo/Akershus, der de viste mer av take off'en til flyet var i lufta. Virket som det kjørte en del sikk-sakk. og var ganske nære lyktestolpene.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment

      • Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

        #4
        Piloten hadde vist problemer med oljekjøleren. Sjekk ut VG tv - der ligger det 53 minutters video med take off i sluttsekvensen.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment

        • xilian
          Chief Executive Officer
          • Feb 2009
          • 6522

          #5
          Synes det er noe muffins....
          Han bruker altså 3 forsøk på å lande på veien, i stedet for å lande på Kjeller med en gang?

          Sikk-sakken er vel helt normal
          Tom I. Arntsen

          Comment

          • Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

            #6
            Uten å spekulere så er jeg blitt fortalt av folk i flyklubben der at han lå for lavt til å gå til Kjeller og måtte finne ett egnet sted for nødlanding. Vegen han landet på var stengt på grunn av flom og derfor ingen trafikk han måtte ta hensyn til under landing. Det vil nok etterhvert komme en offisiell rapport på hva som skjedde og hvordan det hele ble håndtert.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment

            • bth
              • Dec 2003
              • 1638

              #7
              Originally posted by Superstar40
              Piloten hadde vist problemer med oljekjøleren. Sjekk ut VG tv - der ligger det 53 minutters video med take off i sluttsekvensen.
              Setter du inn en link ?
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment

              • Superstar40
                • Dec 2002
                • 1667

                #8
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment

                • xilian
                  Chief Executive Officer
                  • Feb 2009
                  • 6522

                  #9
                  Originally posted by Superstar40
                  lå for lavt til å gå til Kjeller
                  Men han landet jo på tredje forsøk! Det vil si nesten landing, snu gå opp og rundt x 2 før landing!
                  Tom I. Arntsen

                  Comment

                  • SmurfAir
                    • May 2013
                    • 1629

                    #10
                    Mathias Rust II, var det noen på jobben som mente...

                    Piloten visste at veien var stengt pga. oversvømt rundkjøring i enden av retta.
                    Det er ikke mer enn ca. 5 km luftlinje til Stripa på kjeller fra veien de landet på.
                    Litt spesielt at de absolutt måtte ned der, når det steg bra etter avbrutt landingsforsøk flere ganger.

                    En av de avbrutte forsøkene ligger på et klipp her:
                    http://www.rb.no/nyheter/lorenskog/kjeller-flyplass/18-aring-nodlandet-i-veibanen/s/5-43-131113

                    Comment

                    • SmurfAir
                      • May 2013
                      • 1629

                      #11
                      Originally posted by bth
                      Skulle likt å finne igjen det klippet som ble vist på NRK Oslo/Akershus, der de viste mer av take off'en til flyet var i lufta. Virket som det kjørte en del sikk-sakk. og var ganske nære lyktestolpene.
                      Lyktestolpene er nok ikke så nære som det kan se ut til, på den ene siden står de i kanten av 4-felten.
                      Der er det et bredere felt med gress i mellom bort til gamleveien (Sykehusveien). Lyktestolpene på motsatt side befinner seg på bortsiden av en sykkelvei, det er også en grøft med gress i mellom Sykehusveien og denne sykkelveien.
                      Men det er noen skiltstolper på strekningen som står nærmere veikanten vel og merke.

                      Lengden på strekket som er dønn rett uten sving er ca. 650 meter

                      Comment

                      • affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5877

                        #12
                        Med dårlig motor så er det kanskje ikke noe lurt å prøve å klatre høyt over bebyggelse over til kjeller. En go around fra veien så kan man jo bare svinge ut lavt og prøve igjen med så kort landings runde som mulig. Trenger jo ikke kjøre landings runde etter skole boka når motoren kødder. Et par hundre meter er jo plenty å lande på.

                        I tillegg avhenger det av erfaring, hvor høyt han var i utgangspunktet, hvor landings fokusert man er, hvor ille motoren er og hvor mye det koker i hue.


                        Men fly og mann hel, viktigste det
                        Last edited by affa; 07-09-15, 08:42.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment

                        • Sundtair
                          • Feb 2009
                          • 1280

                          #13
                          Inne på noe der Affa, 5 km er langt å seile. Ingen vits i å spekulere da det er for mange parametere på hva som er, var riktig å gjøre i situasjonen. Det viktigste er at flere lærer noe ut fra denne hendelsen. Den ekte havarikomisjonen løser nok dette på en bra måte med en fyldig raport om litt.
                          Mvh Andreas
                          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                          PCM.at mye glede i litt carbon
                          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                          Comment

                          Working...