Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilflyvideo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilflyvideo

    Hadde gleden av å få meg min første seilflytur i helga. Filmet litt fra takeoff samt deler av slepet. For de som måtte lure...JA, seilfly er utrolig artig og kan på det varmeste anbefales. Dette skal helt klart gjøres igjen

    Vi fant etter hvert ei bitte lita sky (var veldig lite termikk denne dagen der hvor vi fløy) som førte oss fra 600meter og opp til mellom 800-900meter før den gikk i oppløsning. Alt i alt en knall tur.

    http://vildasen.net/video/Seilflytur.wmv (38MB)

    Er det noen andre som har noen lignende videoer?
    Attached Files
    Last edited by esmel; 31-07-06, 06:38.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Pass deg, du kan bli bitt
    Har selv noen få timer på fullsize seilfly, hadde planer om å ta lappen og begynne med acro... heldigvis sluttet jeg, har ikke tid til flere hobbyer. Men hadde en time med litt acroflyging, det var deilig å loope og ligge å fly inverted med ASK21!!! For ikke å snakke om da instruktøren demonstrerte touch-and-go før vi gikk rundt å landet.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Etter en del års venting (jobb/familie/hus etc) så fikk jeg nå sjangsen til å fly seilfly selv. Tok nettopp lappen og har så langt i år litt over 30t.
      Kjempeartig! Lykke til med neste tur hvis det blir til det, får du deg en alright pilot med akrokompetanse er SuperBlaniken ypperlig for litt heftig akro...
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        Er minst en i den klubben som flyr acro så vi får se hva det blir til neste gang

        Syntes jeg fikk luftet meg bra til å være første tur uansett jeg.. fløy det meste selv bortsett fra at han viste stall (som jeg gjennomførte etterpå) og gav meg noen input på sving å slik for at det skulle bli riktig. Fikk jo faktisk til å vinne de høydemeterene selv etter at han fant bobla for meg. Å slikt gir jo mersmak!

        Jeg gjorde derimot blemma å stille på alt for tom mage og hadde alt for lite væte innabords etter ca. 4-5 timer med venting i solsteiken, så turen ble noen minutter kortere enn nødvendig.... Sammen med en passelig varm cocpit og en del svinger etc. så sa magen takk for seg i det vi nærmet oss bakken, gikk kanskje glipp av noen minutter så det var mer ubehagelig enn irriterende. Hadde det vært bedre forhold derimot....

        Posen var fortsatt tom da jeg kom ned men jeg er ganske støl i mageregionen i dag for å si det slik... Pleier aldri å reagere på slikt så lenge jeg har spist og drukket så det var jo litt unødvendig for min del men men... går sikkert bedre neste gang.

        Det opplevdes ganske intenst, sikkert litt fordi jeg hadde nok med å følge med på instrumenter samtidig som jeg skulle fly, i tillegg var det jo mange nye opplevelser, både utsikt og selve flyginga. Har flydd småfly noen ganger tidligere men da er alt mye mer bedagelig og en trenger ikke være så veldig "på". Merket at seilflyet var mye mer kjilen på rorene i forhold til vær og vind og en måtte i mye større grad kompensere. Ser for meg at seilfly evnt. mikro kan være tingen å satse på for min del også når småbarnsstyret er unnagjort og bikjene ikke er så aktive lenger... Om en sammenligner det med andre hobbyer så er det jo f.eks en del billigere pr. år å fly seilfly eller mikro enn det er å kjøre rundt med MC eller båt for den saks skyld. Det eneste negative slik jeg ser det er at det fort går noen helger dersom en skal få flydd noe særlig, spesielt hvis en er litt uheldig med foholdene, snakker da om seilfly. Det er litt derfor det frister mer med mikro. Sveive rundt propellen og fly så lenge flyet er ledig i stede for å måtte vente på slep og folk som kan være med å hjelpe før og etter turen. Men for all del. Seilfly er noe av det mer intense og samtidig avslappende jeg har vært med på.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Du ønsket flere filmer.

          Her er en fra Hokksund utenfor Drammen hvor man flyr akro og en lowpas i bortimot 200 kmt. Verdt å se på for alle fly interreserte.

          http://www.wavecamp.no/gallery/album...03/SEILFLY.wmv

          Kos dere

          Og for de som tviler, Seilfly er ikke kjedelig. Det er rekreasjon...
          Mvh.

          Ole Chr. Espedal
          __________________
          Scale Warbirds of Norway
          www.scalewarbird.org
          __________________
          Kyosho Piper Cub
          Hangar 9 P-51 Mustang
          Great Planes Super Decathlon
          Hirobo Shuttle Plus
          Top-Flite P-40E Gold Edition
          Kyosho Jet Illusion
          Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
          Mini Mag (Trainer for min far)
          E-Flight AT-6 Harvard

          Comment


          • #6
            As an old glider pilot of more than 600hrs (flew solo at 14 years old) I can only encourage you to press on - you won't regret it, Esmel - its the sport of kings.

            And to all you slap-happy model tug pilots out there look once again at Esmel's video (look particularly at the thread on the canopy) - that is the way to tow a glider not 45 degrees and hang on if you can.
            Last edited by Celtic-Griffin; 31-07-06, 18:34.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Originally posted by o-esped
              Du ønsket flere filmer.

              Her er en fra Hokksund utenfor Drammen hvor man flyr akro og en lowpas i bortimot 200 kmt. Verdt å se på for alle fly interreserte.

              http://www.wavecamp.no/gallery/album...03/SEILFLY.wmv

              Kos dere

              Og for de som tviler, Seilfly er ikke kjedelig. Det er rekreasjon...
              Tøft! Helt enig i at det ikke er kjedelig. Ble faktisk overrasket over hvor intenst det var. Så liksom for meg å bare flyte sakte rundt oppi der... men den gang ei. Super avkobling fra hverdagen
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Sett video'n på hjemmesiden min www.lundarvollen.com (under video) da ? Hadde kameraet med på stativ i "baksetet" under noen slep. Dette er ifra slepeflyet da, ifra den tiden jeg slepte seilfly for å samle timer.

                Comment


                • #9
                  Her er en fersk videosnutt fra lørdag 26/8:
                  http://media.putfile.com/Soaring-Astir-CS--LN-GAH-

                  Tross dystre værspådommer ble det en ganske god dag, en flott tur på 2t. Kunne fint flydd lenger men fruen lokket med middag...
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment


                  • #10
                    Ååå Varmet godt i hjertet når jeg så den videoen. Jeg har mange timer med seilfly, langt over det som skal til for å fly opp. Men har ikke fått fullført p.g.a skole og militær.... Skal ta det opp igen,, (må ta teori på nytt og=/). Har fløyet den Blaniken der (LN-GPR) flere ganger,, den er jo dog koselig=)=) Ser frem til å fly på Bøverbru igjen!!
                    All you need is love

                    Comment


                    • #11
                      Surfing skjer ikke bare på nett

                      Oslo Seilflyklubb (20MB)
                      (opptak gjordt 7-8/10-06)
                      Last edited by Haldor; 09-10-06, 16:53.
                      ----------------
                      Haldor
                      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Haldor
                        Her er en fersk videosnutt fra lørdag 26/8:
                        Artig video - likte spesielt at du sitter med kamera utenfor cockpit. Kommer akkurat over huset mitt i Heddal. Jeg sitter ofte på plenen og nyter seilflyene der oppe på øståsen. - En gang så jeg Birger Bulukin i sin PIK komme opp fra stripa etter målpassering fra en strekktur - tror det var nordisk - for mange år siden. Han kom seg faktisk inn på hanget igjen og nådde 6-700 meter før han gikk ned for landing til slutt. Fine forhold i Øst-Telemark!

                        Er det noen som har prøvd seilfly i MS-FSX? Jeg har en mistanke om at det stiger litt for mye der, men nå er alt mye større i Amerika (Minden, NV). Har prøvd å sette inn litt vær her på Notodden, men ikke klart å finne stig. Må bare ta slep til 1000 m og så gli pent og rolig inn.
                        Krasj? Nei - det var en touch-and-go med for mye touch og for lite go.

                        Comment


                        • #13
                          Hei Himing
                          Fint i Heddalsområdet ja Skal logge en del timer i 2007 også!

                          Har ikke prøvd MS-FSX så kan ikke kommentere det men vil sterkt anbefale Home og Silent Wings - to sterke simmer for seilflyfantasten.
                          Jeg er aktiv på Condor og flyr gjevnlig strekk-konkurranser på nett.
                          ----------------
                          Haldor
                          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                          Comment

                          Working...
                          X