Originally posted by mEhE
Unconfigured Ad
Collapse
"billig" privat helikopter?
Collapse
X
-
Det er en forskjell på gyrokopter og autogyro, sånn jeg har forstått det.
Autogyroen har ikke motordrift på rotor, den spinner av seg selv på grunn av oppdriften, og fungerer dermed som en stor rund vinge, dermed er den i prinsippet et fly og ikke helikopter, altså flysertifikat. Gyrokopter har drift på rotoren... helilappen.Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Steinar B Johansen
Lillehammer mfkComment
-
Tror gyrokopter er norsk ord for autogyro. Det var i hvertfall de schanke hadde styrtet med i den linken i en tidligere post. At autogyron fungerer som ett fly med rund vinge stemmer ikke. Det som skjer er at rotoren er montert med høy angrepsvinkel og hvert blad med lav angrepsvinkel i forhold til rotoren. Nå så autogyroen beveger seg fremover vil den begynne å rotere av lufyyrykket som en vindmølle. Det som skaper løftet derimot er at selve bladene har form som en klark-y vinge. dvs. flat under og buett på toppen. slik at når den roterer så skaper hvert blad sitt eget løft. derfor hvis det er litt motvind foreks kan den hovre som ett helikopter og faktisk stige samtidig som den flyr bakover.
her er en video av en gammel fulsize http://www.autogyro-rc.com/user/Kellett_1.wmv hvor de også forklarer litt om virkemåte.
og disse selger kit for rc. http://www.autogyro-rc.com/
Står litt mere om gyrokopter/autogyro her www.gyrokopter.noLast edited by tyor; 05-12-06, 07:09.Comment
-
gå inn på denne linken http://www.gyrokopter.no/flyiklubben.html og se på nummer 3 her. den heter martin gyro og er rallykongens gyro. den er egenkonstruert og var vel den han krasjet med i den nyhets greia det var linket til tidligere i tråden. her er vel den krasjen med heli http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1778069 det var noen år førLast edited by tyor; 05-12-06, 22:46.Comment
-
Gyrokopter kan være mikro!
Les artikkel her:
Utdrag:
Som et eget prosjekt i seksjon for Allmennflyging har vi introdusert mikrolette gyrokoptre og muligheten til å fly slike fartøy vil bli tilrettelagt ved ikrafttredelse av ny forskrift i 2004. Gyrokoptre er et luftfartøy med roterende bæreflater (rotor) som drives rundt av luftstrømmen. Luftfartøyet drives fremover av en motor med en ordinær flypropell.
Likeledes er det også igangsatt et eget prosjekt som skal introdusere mikrolette helikoptre og parallelt med introduksjonen av denne luftfartøytype vil vi utarbeide en engen forskrift som omhandler opplæring, flyging og vedlikehold av slike fartøy. Dette vil antagelig skje i 2005/2006.
Nå er det bare å tilføye at noe av dette arbeidet nok er forsinket (som så mye annet i LT etter flyttvedtaket til Bodø).Comment
-
Etter hva jeg har hørt, så bruker man 10-20 timer på å lære å fly helien, og 60-80 timer på å lære sikkerheten. Og det er vel neppe 100 kr for hver time.Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.Comment
-
Rotorway 162
I Norge kjøper du byggesett hos Stein Olberg på Kolbotn. Han har solgt noen i Norge, bl.a var det en prest på vestlandet som kræsja en for et par tre år siden.
62F (N)
NORWAY and SWEDEN
Contact: Stein Olberg
Mellomaasveien 130
N-1414 Trollaasen
Norway
Telephone: 47-668-069-84
Mobile: 47-911-023-29
Email: steolber@online.no
mer info her: http://www.rotorway.com/
Det er et heftig lite helikopter, ikke noe mikrofly akkurat, du må ha vanlig helilappen for å fly dette..........
mvh
Reidar Otto
Comment
-
Martins meritter
her er Martins gyrokopterkræsj:
mvh
Reidar Otto
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment