Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sjekk denne. Fullskala 3D heli.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sjekk denne. Fullskala 3D heli.

    Error 404 (Not Found)!!1

    Jeg sjekket forøvrig med en kompis som flyr Lynx om han kjente til fullskala heli som har negativ pitch. Den eneste han kjente til var faktisk Lynx'en. Det eneste de brukte neg. pitch til var å holde seg presset nede på helidekket på kystvaktskipene. Kan sikkert være en nyttig egenskap oppe i Barentshavet. Han nevnte forøvrig at Lynx'en er et av de få heli som klarer å rolle og loope. De maskinene de fløy her i Norge kunnde ikke gjøre dette da de ikke hadde de riktige oljetankene som opprettholder korrekt smøring den stunden de er inverted

    S

  • #2
    Hva heter han? Jeg er tekniker på Lynx helikopter og kjenner han sikkert.

    Bra video! Lynxen er ganske heftig. Den har alvorlig pitch rate og roll rate og er generelt veldig sprek. Så har den en helt unik lyd også.

    Comment


    • #3
      Han heter Tom Kristensen og holder til på Bardufoss. Når jeg sier han flyr så er det vel det riktige benevnelsen navigatør i.o.m. han sitter på venstre side.
      Jeg var forøvrig med for noen år siden og satt i stolen i midten like bak. Det ble antydning til litt taktisk flyging og det var heftig nok for meg. Men det var ikke i nærheten av det vi ser på videoen.

      S
      Last edited by Kingfisher; 05-12-06, 19:48.

      Comment


      • #4
        Nei det var rimelig heftig flyging i videoen. Jeg mener jeg har sett flere akrovideoer med samme helikoptertype før.

        Jeg kjenner han. Jeg har ikke vært med på spesielt heftig flyging selv, mest lengre turer for å jobbe, men det er moro når de følger elver og sånt. Lynxen roller noe vanvittig fort.

        Litt Lynx akro:
        404 Not Found

        Show:
        404 Not Found

        Comment


        • #5
          Bo105

          Helikopteret i videoen du linker til er en BO105-4.

          Årsaken til at den kan loope og rolle er at den har et rigid rotorsystem.
          Den har et 4 blader system der bladene er boltet rett til en metall blokk.

          Den er et av svært få helikopter som kan takle negativ G.

          Utrolig artig å fly siden den er meget responsiv.

          Er som å kjøre en formel 1 bil i forhold til A-Star (AS350).

          Samme maskin som luftambulansen i Norge brukte før de gikk over til EC135 som er etterfølgeren til BO105.

          Maskinen ble i utgangspunktet laget for det tyske forsvaret.


          Petter

          Comment


          • #6
            Heli & Acro

            Originally posted by nilste
            Error 404 (Not Found)!!1

            Jeg sjekket forøvrig med en kompis som flyr Lynx om han kjente til fullskala heli som har negativ pitch. Den eneste han kjente til var faktisk Lynx'en. Det eneste de brukte neg. pitch til var å holde seg presset nede på helidekket på kystvaktskipene. Kan sikkert være en nyttig egenskap oppe i Barentshavet. Han nevnte forøvrig at Lynx'en er et av de få heli som klarer å rolle og loope. De maskinene de fløy her i Norge kunnde ikke gjøre dette da de ikke hadde de riktige oljetankene som opprettholder korrekt smøring den stunden de er inverted

            S
            Det stemmer at Lynx kan både rolle og loope. I 1986 (husker ikke helt om det var da) på storstevet på Gardemoen så vi fullacro med en BO105 samme type som linken du viser til. Da var det Charles (Charly) Zimmermann som fløy den.
            Han visste hva denne maskin var god for med både roll og loop + alt det du ser på denne video. Han er den desidert beste jeg hittil har sett og han gjorde allt som var teknisk (u)mulig med en BO105.
            Mvh.
            Rolv Leirro

            Comment


            • #7
              er ikke helt borte vekk denne heller selv om han ikke går helt opp ned så gjør han ting farlig nære bakken i hvertfall
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X