Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flystripe/underlag...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flystripe/underlag...

    I forbindelse med at vi må anlegge ny flystripe til Senja MFK så er det flere alternativ som kommer fram.
    Asfalt er nok det de fleste er enige om er det beste på et slikt anlegg, det var det vi hadde tidligere, men vi har også tilbud om kjøp av kunstgress/krøllgress fra et idrettslag som skal bytte dette ut til sommeren.
    Dette er fylt med sand og noe som heter granuler mener jeg det stod i tilbudet vi fikk.
    Det vil bli flyd alt fra el fly til jet på anlegget
    Er det noen som har god erfaring med forskjellige underlag og kan gi noen gode råd????
    Svein-Tore Gundersen

    Graupner MC32 Hott V2
    Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
    Sbach 342 DA 50
    3dhs Slick 89 Elektro
    Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
    Jet Legend F-15 (simjet 3000)
    Retrojet 75 (Simjet 1910)
    Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
    Byron Corsair

  • #2
    Originally posted by stg
    I forbindelse med at vi må anlegge ny flystripe til Senja MFK så er det flere alternativ som kommer fram.
    Asfalt er nok det de fleste er enige om er det beste på et slikt anlegg, det var det vi hadde tidligere, men vi har også tilbud om kjøp av kunstgress/krøllgress fra et idrettslag som skal bytte dette ut til sommeren.
    Dette er fylt med sand og noe som heter granuler mener jeg det stod i tilbudet vi fikk.
    Det vil bli flyd alt fra el fly til jet på anlegget
    Er det noen som har god erfaring med forskjellige underlag og kan gi noen gode råd????
    Vi i Alta RC klubb (www.altarcklubb.no) har slikt kunstgress. Det fungerer ganske bra, er jo ikke så hardt som asfalt... Vi har også ei anna stripe i Alta (Alta modellflyklubb) som har asfalt. Jeg som flyr elektro og små modeller foretrekker asfalt siden hjulene er så små, men for de som har større fly tror jeg de foretrekker kunsgress. Fordelen er jo at om en må flytte stripe er underlaget lettere å ta med seg
    Cheers,
    Tore, Alta

    Comment


    • #3
      I Larvik har vi en kunstgressbane.. Den er helt topp å lande/ta av på for de aller aller fleste modeller.

      Vi tømte gresset for sand før vi la det på.. (En j#€lig jobb, men absolutt verdt det.. )
      Det er nesten umulig å håndtere gresset med mindre man gjør det. I vårt tilfelle så var det en slags veldig fin kvarts-sand i gresset.
      Det ble gjort for å forhindre at sandstøv etc. skapte problemer for jet og heli.
      Når gresset var lagt så ble det brukt salt for å binde støvet, og det har fungert perfekt.
      Striper og merking ble malt på, og det er fortsatt så og si like fint som da det ble lagt for et par år siden.







      Personlig så tror jeg dere vil bli veldig fornøyd med kunstgress, forutsatt at grunnarbeid (drenering og planering) blir gjort skikkelig. Da har dere tipptopp stripe i mangemange år fremover!

      Comment


      • #4
        Flott anlegg dere har.
        Idrettslaget skal leie inn en spesial bil som skal støvsuge opp all sand som er i gresset og ruller det opp i passende store ruller for avhenting.
        Hvis kvarts sand kan brukes så har vi tilgang på det så det holder.
        Vet du hva disse granulene er og hvilken funksjon den har i matta?
        Problemer med støv er det som har bekymret meg mest med denne løsningen med tanke på turbiner.
        Hva slags pris måtte dere gi pr.m2 for dette ?
        Svein-Tore Gundersen

        Graupner MC32 Hott V2
        Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
        Sbach 342 DA 50
        3dhs Slick 89 Elektro
        Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
        Jet Legend F-15 (simjet 3000)
        Retrojet 75 (Simjet 1910)
        Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
        Byron Corsair

        Comment


        • #5
          En liten oppklaring...
          Kvartssanden skal UT av gresset... Ikke INN..
          Nettopp pga. støv etc.. Det som evt. ble igjen i mattene ble da bundet med salt..
          Det var MYE sand i mattene og de var usannsynlig tunge.. Uten sanden ble de håndterbare...

          De granulene er antagelig ørsmå plastkuler som blir brukt for å bedre "fjæringen" i banen når de skal brukes til ballspill...

          Jeg anbefaler deg å ta kontakt med formannen i klubben vår, Arne Bjerknes.. Han er en guru på gress og grus og er "hjernen" bak gresset på stripa.. Han kan forklare dette i detaljer mye bedre enn meg!

          Kontaktinfo finner du under "Styret" på hjemmesiden vår, www.larvikmodellflyklubb.com..

          Comment


          • #6
            Akkurat ja, så dere bruker gresset uten noe etterfylling av det som brukes på fotball banene.Det gjør jo ting enklere når vi kan få det levert ferdig støvsugd.
            Er det nok egenvekt i gresset slik at ikke vinden kan ta tak i dette eller vet du om det blir festet på noe vis til bakken?
            Skal ta kontakt med klubben din for gode råd.
            Svein-Tore Gundersen

            Graupner MC32 Hott V2
            Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
            Sbach 342 DA 50
            3dhs Slick 89 Elektro
            Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
            Jet Legend F-15 (simjet 3000)
            Retrojet 75 (Simjet 1910)
            Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
            Byron Corsair

            Comment


            • #7
              Hvis dere får det ferdig støvsugd så slipper dere greit unna!

              Er usikker på om det er festet på noen måte, det husker jeg faktisk ikke...
              Men det vet Arne alt om!

              Comment


              • #8
                Jeg ville nok anbefalt kunstgress. Er medlem i Larvik Modellflyklubb, og må bare si en ting, bedre underlag å lande på har jeg nok aldri sett! Enn med små elektromodeller kan du få til en nydelig landing.
                Øyvind Kveen Fagervold

                -Graupner Club Star

                For tiden få fly

                Comment

                Working...
                X