Announcement

Collapse
No announcement yet.

Registrering i Brønnøysund

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Registrering i Brønnøysund

    Vår klubb er ikke registrert i Brønnøysund men jeg ser at det er en del klubber som har gjort dette. Hva er evt. fordelen med å gjøre dette?

    Jeg ser at det er gratis å registrere seg i Enhetsregisteret, mens det koster 2000 kroner å registrere seg i Foretaksregisteret. Hva er forskjellen her?
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

  • #2
    Hvis du registrerer deg i Enhetsregisteret så er ikke foretaksnavnet beskyttet, noe det er i Foretaksregisteret.

    Det er vel noen momsfordeler her vil jeg tro, men dette gjelder jo personlige foretak så er ikke sikker på grunnen til at noen gjør det.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Morten :-) View Post
      Hvis du registrerer deg i Enhetsregisteret så er ikke foretaksnavnet beskyttet, noe det er i Foretaksregisteret.
      Er det eneste forskjelden?
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

      MFN @ Facebook - Like!

      Comment


      • #4
        Er det, men hvis man opparbeider seg et navn så vil man jo beholde det selv uten at andre kan bruke det. Sikkert ikke noe problem for alle, men det spørs jo litt på hva man driver med og hvordan kundemasse man leverer til.

        Comment


        • #5
          Originally posted by spewster View Post
          Er det eneste forskjellen?
          Foretak, altså firmaer, registrerer seg i foretaksregisteret.
          Forening og andre former for organisasjoner registrerer seg i enhetsregisteret.

          MVA-registrerering gjør man hvis foretaket eller enheten kommer over omsetningsgrensen for slik registrering.

          Kjell

          Comment


          • #6
            Ok, jeg vet jo at én grunn til å registrere seg i enhetsregisteret er hvis klubben skal fakturere noe. Da må en ha et organisasjonsnummer og dermed må en registrere seg (i enhetsregisteret). Akkurat her er det vel en del som gjør feil vil jeg tro ved at de sender ut faktura/medlemsgiro uten org.nummer - ref. bokføringsloven. Dette gjelder selvsagt ikke NLF-klubber siden innkrevingen skjer sentralt.

            En annen ting er at en da kan registrere sitt eget domene i lagets navn.

            Men er det ingen krav til at idrettslag (NLF-klubber) skal ha et org.nummer? Noen som vet dette?
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

            Comment


            • #7
              Det er egentlig ikke noe krav idag, men bankforbindelse etc. kan fremme ett krav om organisasjonsnummer for å opprette bankkonto eller ta opp lån. Slik det har vært til nå så har bankforbindelsene ikke krevd org.nummer, men heller fødselsdata på de personene som har fullmakt til kontoene, men dette er noe bankene har sluttet eller holder på å slutte med. Det koster ikke noe heller å være registrert i enhetsregistret og fordelene er jo som det nevnes i denne tråd at man kan opprette .no domener på klubben.

              Comment


              • #8
                En annen fordel er er at du har et org no hvis klubben er så uheldig og får innbrudd i fly konteiner/brakke. Så kan du allmeldet det til politiet for politiet krever org no.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kurti View Post
                  En annen fordel er er at du har et org no hvis klubben er så uheldig og får innbrudd i fly konteiner/brakke. Så kan du allmeldet det til politiet for politiet krever org no.
                  Det må være helt nytt, vi hadde innbrudd i brakka på stripa høsten 2006 vi anmeldte det, men politiet krevde ikke org. nummer (vi i min klubb er ikke registrert)
                  Uannsett det er bare fordeler å være registrert i enhetsregistret vår revisor har tatt dette opp i revisorberetningen flere ganger, men vi har bare ikke tatt tak i det enda, men det kommer.

                  Comment

                  Working...
                  X