Announcement

Collapse
No announcement yet.

Om å skade en annens modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Om å skade en annens modell

    Tenk følgende scenarier:

    1: Flyet står parkert i depot på riktig plass. Vimsepetter vaser rundt med kaffekoppen sin og tråkker på flyet ditt slik at kroppen knekker og vingen ødelegges.

    2: Flyet står parkert i depot på riktig plass. Vimsepetter - som står ute på stripa og flyr - krasjer flyet sitt i depotet og treffer ditt fly slik at det får betydelige skader.

    3: Du har startet opp og står klar til å takse ut mot rullebanen i angitt område for taxing. Vimsepetter har tenkt å gjøre det samme og kjører flyet sitt inn i ditt slik at begge flyene skades vesentlig.

    4: Du står på stripa og har annonsert take-off. Vimsepetter leker cowboy og tenkte å ta en lowpass i full fart over stripa og krasjer rett i flyet ditt og knuser sitt eget og skader ditt i samme slengen.

    5: Du krasjer med Vimsepetter i lufta. Du mener selvsagt at Vimsepetter fløy uforsvarlig og grisete.

    Spørsmålet her er da, hvordan praktiseres skyldfordeling rundt om, med tanke på erstatningsansvar?
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

  • #2
    Scenarie 1. 2. og 3. er helt klar for min del + en ting du glemte... nemlig når vimsepetter skrur på radioen sin uten klype og flyet ditt braser i bakken. Jeg hadde ikke reist fra stripa før han og jeg hadde fått ordnet opp eller rettere sakt...han hadde ordnet opp for seg.

    Hva som skjer i luften må begge ta på seg om det blir en midair, jeg veit veldig godt at jeg ikke hadde tatt av med et vimsetre i lufta.
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

    Comment


    • #3
      Tja, alt som skjer i lufta er skyld deling, altså begge tar sin skade uansett. Alle modellflygere er vimsete. Om man skader et fly ved feks å tråkke på det eller lignende får man åpne lommeboken.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Vimsepetter må betale i tilfelle 1,2,3 og 4. Nummer 5 vil bli vanskelig å avgjøre hvem som hadde gjort "feil".

        Comment


        • #5
          Liker ikke han vimsepetter jeg
          Go Lower! Lower.... To Low!

          Comment


          • #6
            Relativt entydige svar egentlig, og i tråd med det jeg selv mener. Har imidlertid fått tilbakemelding på at noen mener at når en er på veg ut fra depotet, så er det litt mer vagt. Tilfelle 4 er kanskje relativt grei (Vimsepetter betaler), men hva hvis Vimsepetter får motorkutt mens du står og skal ta av? Vimsepetter roper "Motorkutt - landing!" men du kan ikke springe ut og berge modellen, og rekker ikke å gjøre annet enn å kutte motoren før han braser inn i modellen din. Er det da skylddeling?

            Bakgrunnen for disse scenariene er en diskusjon i klubben rundt dette.
            Er det klubbens ansvar å sette ned et regelverk? Mange vil si at her gjelder sunn fornuft, etikk og moral, men så er det slik da at ikke alle er oppsatt med like store andeler av disse tre elementene - hva da...?
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

            Comment


            • #7
              Motorkutt vil jo bli noe helt annet enn en lowpass.
              Men om han roper at han har motorkutt, så er det vel bare å gi full gass og håpe på å komme seg unna?

              Comment


              • #8
                Hei
                Vimsepetter har helt klart skyld i nr 1, 2, 3, og 4. Det står tydelig skrevet at vimsepetter i sit. 4 leker cowboy, ikke noe om motorkutt. I forhold til sit. 5, her ser man behovet av at piloter har med seg en hjelpemann som står bak og holder litt orden. Trodde det også var en selvfølge med litt dialog mellom piloter som flyr samtidig. I vår klubb må man ha en hjelpemann hvis man er to i luften samtidig. Det er da en selvfølge at man melder "lowpass fra høyre" etc, men jeg er enig i at mid air er vanskelig og plassere skylden på den ene

                mvh
                Christian
                Mvh.
                Christian

                Jets Of Norway

                Comment


                • #9
                  Tråden er interessant. Har selv opplevd å få flyet ødelagt, men enkelte har en lei tendens til å fordufte uten å gjøre opp for seg. Ødelegger man, betaler man. Mener jeg, da..
                  Geir


                  3D plane - 1D brain

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Sniper View Post
                    Tråden er interessant. Har selv opplevd å få flyet ødelagt, men enkelte har en lei tendens til å fordufte uten å gjøre opp for seg. Ødelegger man, betaler man. Mener jeg, da..
                    Helt enig her.. Det er veldig mange muligheter å skade modeller, så på noen punkt så er det kanskje på sin plass med "skyldeling", men hadde jeg på en eller annen måte, kjørt inn i en annens fly, så hadde ville gjort opp for meg.. enten det skjedde fordi jeg var uforsiktig eller bare uheldig..
                    Thomas Molnes
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Den gjengse oppfatningen her er heldigvis i tråd med hva jeg også mener

                      Det siste spørsmålet gjenstår da å få besvart: Er dette noe KLUBBEN skal styre, eller er dette noe medlemmene selv må ordne opp i?

                      Jeg er i tvil om klubben i det hele tatt har noen mulighet eller myndighet til å regulere dette. Vi kan komme med anbefalinger, men kan vi gjøre noe mer enn det?

                      Hva mener dere andre som sitter i styrer rundt om? Er dette en problemstilling dere forholder dere til som klubb, eller forventer dere at medlemmene selv ordner opp seg i mellom?
                      Erlend Moen
                      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                      Comment


                      • #12
                        Min (personlige) mening er at klubben skal gjøre sitt med retningslinjer mht. sikker adferd, dvs. at alle skal vite hvor man skal oppholde seg/ikke oppholde seg, områder man kan fly/ikke fly samt hva som er forventet adferd på stripa, etc. Noe ansvar utover det har jeg vanskelig for å se at klubben har.

                        Ser ikke noen hensikt i at klubben skal være dommer imellom to parter, da det stort sett er voksne mennesker det er snakk om.

                        Har selv fått "dis-assemblet" et helikopter pg.a. at "Plunder-Gunder" overhodet ikke greide å holde fibble-pølsene sine milevis fra powerswitchen på senderen sin, men hvordan går man frem for å bevise sånt?? Skal man kreve noen for noe så må man for det første ha konkrete bevis, og andre årsaker må utelukkes. Sånne episoder er vanskelige.

                        Men vi har hatt episoder hvor fly har kommet inn i depoet (enten via landjorden eller via skydekket, gjerne tett opp mot term.velocity) og som deretter har gomlet/gnagd på fly og utstyr. Dette har blitt ordnet mellom partene uten noe spesielle diskusjoner. De fleste vet veldig godt når de har "driti seg ut" for å si det sånn..

                        Og hvis jeg eller sønnen min for den saks skyld skulle komme til å trampe flatt et fly, så er jo saken klar.. Kan ikke se noen grunn til at jeg skulle være fritatt for noe ansvar... Vi har selv ansvar for hvor vi setter føttene, uansett!

                        Det er sånn som kan skje, og når man ødelegger noe, enten uhell eller vilje, så er normal folkeskikk at man ordner opp etter seg.

                        Men det er bra at diskusjonen kommer opp, for det er helt klart endel snodige holdninger til sånt rundt om!

                        Det virkelige problemet, slik jeg ser det, oppstår den dagen vi får en alvorlig personskade. "Burde den som ble truffet ha sett at flyet kom rett mot?".. "Var vedkommende på et sted han kunne være?" "Hadde piloten lov til å fly der han fløy?" etc..

                        Comment


                        • #13
                          Ser for meg følgende løsninger!
                          1. Vimsepetters reise/innboforsikring dekker skaden!

                          2, 3 og 4 dersom Vimsepetter er medlem i NLF dekkes jo skaden han har påført ditt fly av NLF forsikringen. Dersom Vimsepetter har oppført seg litt uaktsomt vel å merke...... Dersom Vimsepetter hevder at han var aktsom stiller saken seg plutselig annerledes å du kan ende opp med å betale alt selv!!!!!!!

                          5.Skylddeling.

                          Mvh
                          Bent.
                          Last edited by strofe; 04-03-08, 14:53.
                          Mvh
                          Bent Andreassen




                          Harstad Modellflyklubb på Facebook
                          http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                          Comment


                          • #14
                            Hei,

                            Vimsepetter ?

                            Det har jeg opplevd tre ganger og er ikke morsomt. De to første for noen år siden med samme vimsepetter. Vi hadde sjekket at alle var på de og de kanalene, men det viste seg at en hadde tatt feil og var på min kanal noe jeg var sikker da noe skjedde med det andre helikopteret også. Jeg stod og hovra en Raptor 60 i rundt 10 meters høyde da den plutselig tippet forover og deisa i bakken med relativt dyr skade (2000 kr). Dette var da merkelig. Hva var årsaken til det tro? Hadde også med meg en Raptor 50 som jeg da ville bruke siden den andre var ødelagt. Startet opp som vanlig men plutselig begynte den å gå på full gass og jeg fikk bare dratt ut fuelslangen. Ingen kontroll i radioen. (Nei, den ble ikke startet på idleup 1). Resultat der ble en ødelagt clutch og masse unødig arbeid på to maskiner. Først da skjønte jeg for alvor at en annen var på min kanal. For å si det sånn det ble ikke noen hyggelig dag på stripa. Vedkommende vimsepetter gjorde ikke opp for seg.

                            En annen gang stod vi oppstilt langs en stripe og en landet og flyet dreide 90 grader og traff selvfølgelig min modell som nylig var gjort ferdig etter mange mndr’s bygging. Heldigvis raspet ikke propellen opp min modell men jeg måtte skifte ut en del ting allikevel.
                            Vedkommende gjorde veldig greit opp for seg.

                            Når man opplever at modeller osv blir skadet så er det jo naturlig at man gjør opp seg i mellom. Går ikke det så bør jo klubben man er med i ta saken videre til annen instans.
                            Mvh
                            Totto Dahle
                            www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                            Medlem Agder Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Totto View Post
                              Når man opplever at modeller osv blir skadet så er det jo naturlig at man gjør opp seg i mellom. Går ikke det så bør jo klubben man er med i ta saken videre til annen instans.
                              Jo, det er vel her sakens kjerne ligger i mitt innlegg. 9 av 10 vil tenke som oss og selvsagt erstatte skadene. Men hvilken annen instans skal klubben ta saken til? Og hvilken myndighet har klubben til dette?
                              Erlend Moen
                              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                              Comment

                              Working...
                              X