Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsikring på Ekeberg og andre uorganiserte striper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsikring på Ekeberg og andre uorganiserte striper

    I går diskuterte jeg med en på Ekeberg som mente at NLF-forsikringen ikke gjelder der UNNTATT når det er organiserte konkurranser i regi av NLF-tilknyttet klubb. Jeg mente at det ikke stemte, og at den kollektive forsikringen gjennom NLF også gjelder på Ekeberg (og andre uorganiserte steder). Dette hadde vært kjekt å vite med sikkerhet.

    Terje Martinsens svar på spørsmålet i en gammel tråd (gjaldt vel også en gammel avtale)
    Flystripe i Oslo? Hva skjedde med Grønnmo? - (MFN) ModellflyNytt.no

    NLFs info om forsikring:
    http://www.modellfly.info/Forsikring/Forsikring.asp
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Originally posted by bjeff View Post
    I går diskuterte jeg med en på Ekeberg som mente at NLF-forsikringen ikke gjelder der UNNTATT når det er organiserte konkurranser i regi av NLF-tilknyttet klubb. Jeg mente at det ikke stemte, og at den kollektive forsikringen gjennom NLF også gjelder på Ekeberg (og andre uorganiserte steder). Dette hadde vært kjekt å vite med sikkerhet.

    Terje Martinsens svar på spørsmålet i en gammel tråd (gjaldt vel også en gammel avtale)
    Flystripe i Oslo? Hva skjedde med Grønnmo? - (MFN) ModellflyNytt.no

    NLFs info om forsikring:
    http://www.modellfly.info/Forsikring/Forsikring.asp
    Det beste hadde vært å sende meg en mail (terje@modellfly.info). Det er ikke bestandig jeg oppfatter spørsmål på forumet (som jo ikke har noe med NLF å gjøre).

    Men kort: Forsikringen gjelder over alt i hele Norge, og i tillegg i resten av Europa dersom du løser FAI sportslisens.
    Det er IKKE noe krav at det skjer på klubbens stripe, eller i organiserte former.

    Slik flyging som på Ekeberg kalles på idrettsspråket individuelle trening.

    Dog er det en forutsetning at man ikke utviser grov uaktsomhet, f.eks. ved flyging på høyst uegnede steder, eksempelvis fra en trafikkert vei e.l.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #3
      så jeg kan tegne et NLF medlems skap og fly i en klubb som ikke er under NLF. men være forsikret ?
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        Originally posted by sveininge View Post
        så jeg kan tegne et NLF medlems skap og fly i en klubb som ikke er under NLF. men være forsikret ?
        Ja!
        Det er ikke primært klubben som er forsikret, det er deg som medlem.

        Men forsikringen innholder også en NOK 10 millioner "stevneforsikring" for klubben, slik at klubben er dekket for det ansvar den har.
        Skriver "stevneforsikring" i anførserselstegn, fordi ved anhver anledning hvor en klubb slipper noen til på sitt anlegg/under sitt oppsyn, så har den et ansvar for det som skjer fordi det er en organisert aktivitet.

        Sistnevnte bør også være en tankevekker for klubber utenfor NLF som ikke har tegnet egen ansvarsforsikring for seg selv (og evt sine medlemmer). Dette er fullt mulig å få til, men koster ofte en slant, litt avhengig av hvor heldig/dyktig man er til å finne forsikringsselskap.

        NLFs forsikring koster NOK 144.000 per år, men det er klart at mengden medlemmer jo tilsier an vesentlig rabatt i forhold til f.eks. en klubb på 100 medlemmer som vil tegne egen forsikring.
        Last edited by tema95; 16-03-10, 07:52. Reason: skirveleifer
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

        Comment


        • #5
          Takker for svar, Tema. Grunnen til at jeg postet det her, er at det er en sak som gjelder alle – også de som ikke er medlem i NLF (skal også sende email/pm dersom jeg har et NLF-spørsmål i framtiden ) . Svaret ditt gir god grunn til å melde seg inn ASAP for alle som flyr uorganisert.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Bare dumt at forsikringen ikke dekker skader på modell og eget utstyr
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

            Comment


            • #7
              Originally posted by nomore View Post
              Bare dumt at forsikringen ikke dekker skader på modell og eget utstyr
              Til opplysning så har ett medlem i vår klubb tegnet seg en tilleggsforsikring som også dekker skade på eget utstyr. I følge ham er den ikke dyr og har en liten egenandel
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by nybegunda View Post
                Til opplysning så har ett medlem i vår klubb tegnet seg en tilleggsforsikring som også dekker skade på eget utstyr. I følge ham er den ikke dyr og har en liten egenandel
                Kan du finne ut hvilket selskap dette er i, og hva forsikringen heter?
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment


                • #9
                  Skal sjekke det opp!
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Ta gjerne en prat med forsikringsselskapet ditt uansett hvilket du bruker.
                    Jeg har ikke sjekket selv, men det gikk rykter for et par år siden om at hjemforsikringen min dekket skader med modellfly. Om de den gang mente innbo eller reiseforsikringen min er jeg ikke sikker på, men en av disse har en paragraf om skade i forbindelse med fritidsaktiviteter.
                    Som sagt, sjekk med selskaper ditt, og for ordens skyld jeg bruker Gjensidige, Hinsidige, Gjenstridige......kall det hva du vil )

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jeeeeeeright View Post
                      Kan du finne ut hvilket selskap dette er i, og hva forsikringen heter?
                      Han er forsikret gjennom en uflaksforsikring i Trygg Vesta. For å få denne uflaksforsikringen kreves det at forsikrede minst må ha en innboforsikring i tillegg.
                      Pristillegget for denne uflaksforsikringen er 1000 kroner i året.
                      Ved skade er egenandelen 1500 kroner.
                      Forsikringen dekker skader inntil 20 000.
                      F.eks: Filmer du familien samtidig som du går baklengs utfor bryggekanten dekkes et nytt kamera med inntil 20 000. -1500 i egenandel.
                      Stuper helikopteret ditt i marka som følge av høy stuntfaktor dekkes dette også. Han har forklart i detalj hva han driver med og de var helt klar på at dette dekkes av forsikringen.
                      Det er i allefall to stykker i klubben som har denne forsikringen og den ene har hatt uflaks med sitt fly og fått utbetalt 14 000 fra sitt selskap.
                      Tor Helseth
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Dumt med den egenandelen. Kræsjet nettopp selv men eg tror ikke total kostnad blir over 1000,-
                        Thorbjørn Kirkeleit
                        Haugaland Modellflyklubb

                        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                        Comment

                        Working...
                        X