Announcement

Collapse
No announcement yet.

MI (Modellflyinformasjon) kom i posten i dag.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by Biplan View Post
    Derimot var postkassa full av uinteressante julekataloger.
    Noen ganger gjør Posten jobben sin alt for godt.

    Har ikke sett MI denne gangen jeg heller. Men jeg har tenkt om de foregående at jeg tror bladet hadde hatt godt av litt mer styring - at redaksjonen selv tok initiativ til å sette dagsorden, i stedet for ene og alene basere seg på lesernes mer eller mindre tilfeldige og impusive bidrag. Ikke det at dette stoffet er dårlig, men jeg tror bladet som sådan hadde framstått mer målrettet, spisset og leseverdig med et litt tydeligere redaksjonelt prosjekt.

    Kanskje burde også bladet i flere sammenhenger tillate seg å være kritisk, kanskje delta mer som aktør i samfunnsdebatten med vinkel mot modellflymiljøet. Just a thought.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #92
      Jeg tror ikke det er så helt enkelt Kristian. Dette er jo ikke noe kommersielt blad med ressurser som kan gå ut å lete opp artiklene. De som lager bladet er vel bare RC-hobbyister som oss som skriver om det som rører seg rundt dem. Sånn sett tror jeg ikke man kan forvente så mye mer uten at det kommer bidrag fra oss. Og siden det hverken er heli folk eller 3D-fly folk aktive rundt bladet så mangler naturlig nok disse tingene.

      Hva gjelder styring som kom vel ny redaktør for bare noen uker siden. Han er vel betalt noe i motsetning til sine forgjengere. Kan jo hende det skjer mer etterhvert. Men han er vel F3A mann på sin hals og ånder neppe for den store bredden.

      Kan ikke du bidra med en artikkel da Kristian? Du nevnte oppi her du liker helst å skrive om andre. Det kan du jo gjøre. Finnes sikkert mye å ta tak i der etterhvert. Livet i kluben(e), treff og stevner. Kanskje en artikkel om MFN he-he.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #93
        MI er i aller høyeste grad kommersielt.

        Ta en titt på den røde boksen rett over teksten som ble "nevnt i en bi-setning" her litt tidligere...
        Samt at jeg er rimelig sikker på at jeg har sett en annonse eller to inni der?

        Jeg sier ikke at det er negativt, men kommersielt er det.
        Også er det vel slik nå da, at de får inn X antall kroner, og det dekker det det gjør.
        Jeg aner nada om økonomien til bladet...
        Last edited by xilian; 07-12-11, 11:41.
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #94
          Originally posted by arhennie View Post
          Jeg tror ikke det er så helt enkelt Kristian. Dette er jo ikke noe kommersielt blad med ressurser som kan gå ut å lete opp artiklene. De som lager bladet er vel bare RC-hobbyister som oss som skriver om det som rører seg rundt dem. Sånn sett tror jeg ikke man kan forvente så mye mer uten at det kommer bidrag fra oss. Og siden det hverken er heli folk eller 3D-fly folk aktive rundt bladet så mangler naturlig nok disse tingene.

          Hva gjelder styring som kom vel ny redaktør for bare noen uker siden. Han er vel betalt noe i motsetning til sine forgjengere. Kan jo hende det skjer mer etterhvert. Men han er vel F3A mann på sin hals og ånder neppe for den store bredden.

          Kan ikke du bidra med en artikkel da Kristian? Du nevnte oppi her du liker helst å skrive om andre. Det kan du jo gjøre. Finnes sikkert mye å ta tak i der etterhvert. Livet i kluben(e), treff og stevner. Kanskje en artikkel om MFN he-he.
          Det kan godt være at det er rammebetingelser her som gjør det vanskelig å lage et glanset blad med fullprofesjonellt snitt. Det har jeg ikke oversikt over, naturlig nok.

          Men det er ikke det jeg etterspør heller, for jeg syns det kommer godt fram på hvilket grunnlag bladet lages. Jeg leser MI som hva det er, nemlig et dugnadsbasert prosjekt - hvilket etter min mening faktisk er beundringsverdig og noe modellflystanden bør være stolte av. I det lyset er bladet etter min mening forbilledlig godt og treffer antakelig "menigheten" bra.

          Men når det er sagt er det ikke så veldig mye som skal til for å lage en plan over hva man ønsker at bladet skal inneholde, og dermed heve kvaliteten ytterligere. Bidragsyterne kan fortsatt bidra på frivillig basis, akkurat som nå. En litt mer krevende øvelse er å knytte til seg fastere skribenter som man vet leverer på et visst nivå, men det er slett ikke umulilg.
          På denne måten kan man unngå at det for eksempel bare blir F3A-artikler fordi redaktøren har sympatier i den retningen. Eller at et blad består av 90 prosent helikopterbilder, bare fordi en fotoglad helipilot fikk mange blinkskudd på Holmen en lørdag. Man får et mer velkomponert blad hva angår innhold om man tenker igjennom hvilket blad man vil lage.

          Min oppfordring til den nye redaktøren er derfor å ta mer grep om det redaksjonelle produktet, være mer bevisst hvilke saker man ønsker seg på trykk - og så legge ned noen timers arbeid for å få taket på disse sakene.

          For: Layout og innpakning er vel og bra, og er også en viktig del av helheten, men til syvende og sist er det innholdet som teller. Eller som det heter i min bransje: Content is king.

          Jeg kan helt sikkert bidra med både tekst og bilder. Det hadde vært gøy, det. Jeg er på ingen måte en RC-fagmann og har et langt lerret å bleke når det kommer til kunnskap og erfaring, men jeg vil mene det kan gå an å lage gode og leseverdige saker likevel. Den oppfordringen kan jo gå til andre "nykommere" i modellflymiljøet også.

          Jeg mener også å huske at MI forsøkte å bli distribuert gjennom Narvesen, men ble refusert. Det er i så fall i alle fall i høyeste grad et kommersielt framstøt. Arrester meg om jeg tar feil.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #95
            Det høres det ut som vi er enig Kristian. Forresten bidrar du i dette bladet du også. Jeg stjal noen av bildene i TDR artikkelen min fra deg. Regnet med det var ok siden de allerede er spredd utover internettet allerede. Er vel min skyld det og egentlig
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #96
              Originally posted by arhennie View Post
              Det høres det ut som vi er enig Kristian. Forresten bidrar du i dette bladet du også. Jeg stjal noen av bildene i TDR artikkelen min fra deg. Regnet med det var ok siden de allerede er spredd utover internettet allerede. Er vel min skyld det og egentlig
              Hehe! Det er sånn som kalles hvitvasking. Den ene forbrytelsen dekkes over av den andre

              Neida, spøk til side: Det er helt i orden!
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #97
                Originally posted by kristianwest View Post
                En litt mer krevende øvelse er å knytte til seg fastere skribenter som man vet leverer på et visst nivå, men det er slett ikke umulilg.
                På denne måten kan man unngå at det for eksempel bare blir F3A-artikler fordi redaktøren har sympatier i den retningen. Eller at et blad består av 90 prosent helikopterbilder, bare fordi en fotoglad helipilot fikk mange blinkskudd på Holmen en lørdag. Man får et mer velkomponert blad hva angår innhold om man tenker igjennom hvilket blad man vil lage.
                Synes det er bra slik det er, jeg. Faste spalteredaktører sørger for variert stoff fra alle grener.

                De som leser om bare én gren vil alltid synes at det er for mye uinteressant stoff. Om man lager en statistikk over hvor mange sider de forskjellige grenene/spaltene har i løpet av et år finner man at det er ganske jevnt.

                Fleksibilitet med hensyn til antall sider i en gren/spalte i hvert nummer er nødvendig. En spalteredaktør kan oppleve at ingen har sendt inn stoff til et nummer og skriver alt selv, mens en annen spalteredaktør har flere innsendte artikler og referater fra konkurranser. Til nummeret etter kan situasjonen snu seg.

                Jeg er sikker på at vi kan stole på at den nye redaktøren sørger for variert lesestoff fra alle grener.
                Last edited by Biplan; 07-12-11, 13:41.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #98
                  Originally posted by Raptor View Post
                  Som ny spalteredaktør under Sportflyvning ble jeg lovet 2 artikler fra andre modellflyvere. Ingen kom.
                  Det er helt vanlig. Vi lesere/amatørskribenter har ingen tidsfrist slik som spalteredaktørene. En dag kan jeg være i fyr og flamme og bestemme meg for å skrive om noe og sende inn, men så er det andre som bestemmer at noe annet er mer viktig (overtid, rydde i garasjen, klippe plenen osv.) Dermed går tiden og det blir ikke tid til annet enn å få modellen ferdig til treffet. Og når modellen er ferdig så er skrivingen gått i glemmeboka.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by alflovvold View Post
                    Har løftet seg veldig synes jeg! Blir artig å se hva neste nr.byr på.. Alltid morsomt å slenge seg ned i sofa`n med en Whisky å tråle over MI - må nok innrømme at det blir mye skummlesing, men det er nå litt kos-faktor alikevel.

                    Enig med andre her, artikkelen til Arne var bra saker. Jeg leste faktisk det meste - selv om jeg ikke flyr heli. hehe..

                    Da ser jeg frem til en 3D-ish artikkel fra Eagle etterhvert, om jeg ikke husker feil..?
                    DET ser JEG frem til. Og tør jeg være så frekk og vovende at jeg foreslår Eagle-mannen som 3D-redaktør, i et forsøk på å forbedre blekka ENDA et hakk? (tankespinn selvfølgelig, men det hadde vært rette karen. Forbindelser rett til Snap-a-saurus og bikinidamer - selve essensen av 3D)
                    Geir


                    3D plane - 1D brain

                    Comment


                    • Er bare meg som ikke har fått MI ennå ?
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • Hallo folkens! Artig å se at siste MI har skapt debatt. Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger, og da mener jeg alle, så kom gjerne med mer. Jeg har fått mange hyggelige mailer, tekstmeldinger og personlige kommentarer. En frifluktmann sendte sågar julekort til faren min med beskjed om å "hilse junior og si at MI ble bra".

                        Det jeg skrev på lederplass har hatt en effekt. Jeg har fått flere henvendelser om stoff, og to artikler ligger allerede klare til nr 1/2012. Men: jeg ser at det jeg skrev om nett vs. trykk har blitt tolket negativt av noen, og det er absolutt ikke ment på den måten. Jeg siktet til holdningen om at man av prinsipp ikke skal publisere noe to steder. Det er dessverre slik at MI ved flere tilfeller ikke har fått stoff som burde vært på trykk fordi det allerede var publisert andre steder, med begrunnelse at det ville bli dobbelt opp. Jeg diskuterte dette med flere, og syntes det var en viktig ting å ta opp på lederplass da jeg mener at publisering både i blad og på nett er til fordel for alle, og ikke til ulempe for noen. TDR-artikkelen og Vingtors klubbmesterskap er gode eksempler stoff som ikke har tatt skade av å være på nett før det kom i MI.
                        MVH

                        Jon Gunnar Wold

                        Comment


                        • Har ikke sett MI denne gangen jeg heller. Men jeg har tenkt om de foregående at jeg tror bladet hadde hatt godt av litt mer styring - at redaksjonen selv tok initiativ til å sette dagsorden, i stedet for ene og alene basere seg på lesernes mer eller mindre tilfeldige og impusive bidrag. Ikke det at dette stoffet er dårlig, men jeg tror bladet som sådan hadde framstått mer målrettet, spisset og leseverdig med et litt tydeligere redaksjonelt prosjekt.

                          Kanskje burde også bladet i flere sammenhenger tillate seg å være kritisk, kanskje delta mer som aktør i samfunnsdebatten med vinkel mot modellflymiljøet. Just a thought.
                          Sånn apropos - takk for veldig god tilbakemelding. Jeg har tenkt litt på dette selv og har et par ting på blokka mi som jeg skal grave litt i, men kom gjerne med andre forslag til saker vi kan dekke.
                          MVH

                          Jon Gunnar Wold

                          Comment


                          • Originally posted by Jon Wold View Post
                            Sånn apropos - takk for veldig god tilbakemelding. Jeg har tenkt litt på dette selv og har et par ting på blokka mi som jeg skal grave litt i, men kom gjerne med andre forslag til saker vi kan dekke.
                            Hei Jon og velkommen som redaktør m.m.Ser allerede nå du har gitt MI et løft
                            Dette er vel ikke akkurat et tema men heller en "varm potet" som jeg har fundert litt på:

                            (MFN) ModellflyNytt.no

                            Som du ser av tråden tror jeg det hadde vært interessant å vurdere om vi (modellflynorge) kunne fått til et arrangement i forbindelse med 100års-markeringen. I min "verden" ville Ekeberg være et flott sted til det.
                            Men jeg synes det bør diskuteres og det så snart som mulig, pga. alle andre treff/stevner.
                            Niels Hermansen
                            Asker

                            Comment


                            • Originally posted by Jon Wold View Post
                              Sånn apropos - takk for veldig god tilbakemelding. Jeg har tenkt litt på dette selv og har et par ting på blokka mi som jeg skal grave litt i, men kom gjerne med andre forslag til saker vi kan dekke.
                              Hyggelig at tilbakemeldinger blir lest og vurdert!

                              Jeg bidrar gjerne med både ideer, tanker og saker om det er ønskelig. Det er fristende å sende oppfordringen til resten av modellflymiljøet også - kjør på med tips og ideer! Jeg antar at redaktør Wold tar imot med åpne armer - det er tross alt lettere å servere en idé enn en hel sak
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment


                              • Originally posted by farmann View Post
                                Hei Jon og velkommen som redaktør m.m.Ser allerede nå du har gitt MI et løft
                                Dette er vel ikke akkurat et tema men heller en "varm potet" som jeg har fundert litt på:

                                (MFN) ModellflyNytt.no

                                Som du ser av tråden tror jeg det hadde vært interessant å vurdere om vi (modellflynorge) kunne fått til et arrangement i forbindelse med 100års-markeringen. I min "verden" ville Ekeberg være et flott sted til det.
                                Men jeg synes det bør diskuteres og det så snart som mulig, pga. alle andre treff/stevner.
                                Niels Hermansen
                                Asker
                                NLF/Modellflyseksjonen skal være med og markere ja, uten at jeg kjenner de spesifikke planene altfor godt. Jeg går ut fra at du tenker på hvordan dette kunngjøres i MI? I så fall ja, jeg regner med at alle arrangement og happenings vil bli kunngjort der i løpet av våren.
                                MVH

                                Jon Gunnar Wold

                                Comment

                                Working...
                                X