Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det står en del nyttig info på NLF sin side. Jeg kan ikke gi B bevis selv om det står kl1 på førerkortet fra NLF ref Modellflyhåndboka: nye regler og flygebevis | Norges Luftsportforbund det er likegreit, Blir vell klassa ned til kl2 ved neste korsvei desember 2013. Så jeg skal passe på å søke fornyelse da
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • Originally posted by TvB View Post
      Da tru je du skal lese det en gang til
      hmm, kan du vise meg hvor dette er beskrevet.
      Jeg klarer faktisk ikke finne noe avsnitt som sier at "oppflygning" til A bevis skal skje med en modell som er av en hvis størrelse.
      Jan Eric Klausen
      Forus RC Klubb

      Comment


      • snakket med en instruktør (lederen?) i gjøvik klubben på søndag. og skjønte det slik att man kunne fly med hvilket fly som helst når man fløy opp til A-bevis.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • Originally posted by Ja9 View Post
          hmm, kan du vise meg hvor dette er beskrevet.
          Jeg klarer faktisk ikke finne noe avsnitt som sier at "oppflygning" til A bevis skal skje med en modell som er av en hvis størrelse.
          Det står ikke noe om størrelse,men det henvises til fly med motor, såvidt meg bekjent er DLG en rein seiler.
          Ett lite utdrag av teksten.

          ( 4.2 Flyging
          Piloten skal gjennomføre følgende program i løpet av én flyging:
          Ta av mot vinden, og fullføre en høyre eller venstresving (rund eller toleggs) og
          komme tilbake mot flybanen i korrekt høyde.
          Fly tilbake langsmed landingsbanen og svinge i samme retning som under
          avgang for så å komme parallelt med landingsbanen mot vinden.
          Fly et firkantet landingsinnlegg med gradvis nedtrotling av motor, melde
          'landing', og deretter lande modellen på en oppmerket landingsbane på
          maksimum 20*100 meter.
          Fjerne modell og utstyr fra landingsbanen.)

          Men er enig at det ikke er helt logisk ang.vektgrensene
          Truls
          -------------------------
          Morro er det lell............?

          Comment


          • Nå er motorfly og seilfly under samme regel. Så i teorien kan man fly opp med en DLG, Og hva er feil med det da? For meg er vektreglene helt bortkastet før du passerer 30-50kg eller noe, Har du noe som er større har du også fløyet enn del før med den største sansynlighet, så da er ikke 100 kg noe problem heller. Og er det noen her som er fryktelig missunelig på han som har disse dyre store flyene, så finn en annen hobby, Her skal vi kose oss, liten som stor(flyene) A- beviset skal ikke være komlisert, selv om teksten bør justeres, På de fleste mindre elekrofly er det kun et batteri. Det som blir feil for meg er at man skriver om en teknisk løsning, når det fins flere, eller kan bli nye. Få det litt mer generelt. Sjekk denne videoen av en Bluefoam 747 med EDF Artig start på videoen
            Mvh Andreas
            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
            PCM.at mye glede i litt carbon
            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

            Comment


            • les siste side, der står det at motor og seil er slått sammen Det står respect av de som seiler med kun luften til hjelp. Finner du ikke det du leter etter? Ja referert til SU ved Jo Grini(sammenslåing?)
              Last edited by Sundtair; 06-05-13, 21:24. Reason: EDF er ikke jet
              Mvh Andreas
              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
              PCM.at mye glede i litt carbon
              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

              Comment


              • Originally posted by Sundtair View Post
                les siste side, der står det at motor og seil er slått sammen Det står respect av de som seiler med kun luften til hjelp. Finner du ikke det du leter etter? Ja referert til SU ved Jo Grini(sammenslåing?)
                Da har de beholdt noe av det jeg ville ha ihvertfall Klarer du å fly ett seilfly klarer du å fly motorfly deadstick... eller no i den duren. Kunne ikke fatte hvorfor vi skulle ha forskjellige klasser for A bevis. Jeg ville også at man kun skulle kunne ta av, fly en runde og lande på "anvist område" på en sikker måte. Mer har vi ikke behov for når vi skal se om noen kan fly.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • Hvis man som sensor har anledning til å iaktta "kandidaten" utover oppflygingen etpar flighter kan man danne seg et bedre grunnlag for bedømming, enn bare etter en oppflyging. Da er mange litt nervøs for å bli underkjent. Jeg legger vekt på at kandidaten kan foreta landingsinnlegg fra begge sider. Jeg ser jo at mange har problem med det, og at mange foretrekker å lande fra venstre.
                  Flyging bak flightline er en ting som kvalifiserer til underkjent. Ellers er det ikke så vanskelig, og trening gjør en god (bedre).
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • hvordan er det med B turbin? er det her noen krav til antal flighter eller holder det med at men har en modell tar en tur med landing take off så, så kan man få anmodning? hva med elektro jet? jeg holder på med en F20 med 120mm 12cell. med en skyv på 7 kg. kommer denne under A eller B turbin?
                    jeg stiller meg litt i tvil med denne overgangs ordningen. hvor skal de som sender anmodningen legge lista på om en kandidat er skikket til og fly jet?

                    Comment


                    • Flyprogrammet er annerledes/utvidet for jet og stormodell. Detaljene står i håndboka...
                      EDF regnes dog ikke som turbin, altså A-bevis hvis over 7 kilo startvekt.
                      Last edited by gadyrdal; 07-05-13, 14:45.
                      Geir Dyrdal
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • Jeg hører rykter om folk som allerede nå blir nektet å fly fordi de IKKE har Flygebevis A.
                        Er det noen som kan bekrefte dette?
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • Har purret Asle ang info som lovet sist uke.

                          Der skulle det klart komme frem at det ikke skulle bli satt folk på bakken pga disse reglene. En prøveordningen der veien blir til mens man går.

                          Mildt sagt spent på informasjonen som kommer...
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • Det er ganske sikre kilder som har gitt meg infoen... Så noen gjør feil her, enten på toppen eller bunnen.
                            Tom I. Arntsen

                            Comment


                            • Originally posted by xilian View Post
                              Jeg hører rykter om folk som allerede nå blir nektet å fly fordi de IKKE har Flygebevis A.
                              Er det noen som kan bekrefte dette?
                              Er det sant er jeg glad jeg ikke er tilknyttet en NLF-klubb. Har flydd i snart 30år. Og skulle noen nå nektet meg å fly ville jeg ikke tatt det særlig pent... Reglene er vel ikke innført allerede? Det skulle vel være en overgangsperiode på ett år? Eller.....?
                              Stig-Arne Isaksen

                              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                              Comment


                              • I henhold til mr Wold sin utsendelse så er de innført fra 1.mai. De har fortsatt mulighet til å rydde opp men tiden er på vei til å renne ut...

                                Liker å kalle en spade en spade


                                PISSPREIK
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X