Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Wulf View Post
    Jeg skjønner ikke hvorfor man skal fly opp til A-lappen
    Kan ikke instruktørene i klubben gi deg det, når de har stått i årevis og sett meg fly mer avanserte modeller en gjennomsnittet ?
    Og instruktøren har bare fløyet enkle modeller .?
    En god grunn er at det ikke skal være forskjelsbehandling og "trynefaktor" som gir deg / meg A beviset.

    Ser for meg klubbens grand old MAN som en gang var sjefen på stripa... ikke tkler en jypling av en instruktør som ikke vill gi han A beviset over bordet.. På Lillehammer slår vi alle over samme kammen.. Ingen forskjelsbehandling av gamle og nye medlemmer. Alle flyr opp, og klubbens grand old man som må gå en runde meg seg selv før han velger å ikke møte til oppflyving, eller ber / tar imot tilbud om et par timer med intruktør før han flyr opp.

    Ingen diskusjon og problem løst.

    Fins ikke værre ting enn at bevis deles ut på trynefaktor eller at det slarves om trynefaktor..
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • Denne videoen viser at fly ferdigheter ikke alltid står i stil med størrelsen på modellen eller år bak stikka og at en eller annen form for sertifisering (kanskje) bør komme på plass.
      Videoen er i fra litt lenger syd over men skiller seg ikke fra hva man ser på striper her til lands også.

      Har ikke holdt på så mange år men har lagt merke til at det finnes mange "grand old man" som er på stripa og har stor makt men flyr utrolig lite....




      og dette er i null vind!!!!!!!

      Comment


      • Denne videoen viser at fly ferdigheter ikke alltid står i stil med størrelsen på modellen eller år bak stikka og at en eller annen form for sertifikat kanskje bør komme på plass.

        Har ikke holdt på så mange år men har lagt merke til at det finnes mange "grand old man" som er på stripa og har stor makt men flyr utrolig lite....
        er vel nok et bevis på at evnene ikke er like innholdet i lommeboka, får inderlig håpe de norske skala pilotene har bedre evner enn dette , må si jeg ikke var veldig imponert.....så mange flotte modeller utsatt for så stor fare, er vel ikke mange på den videoen som hadde fortjent noe bevis av noe slag...har vel et tips til disse ...Grauner Taxi(trainer av gode gamle slaget) som flyes til den er fulstendig utslitt , så gutter stiller meg opp og skyt meg for mine meniger.
        Jeg kan ikke begripe hva dere er så redde for ..det skulle jo være en smal sak for de fleste (som er for bi nybegynner stadiget) å klare seg gjennom kravene.
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

        Comment


        • Dersom målet er å fjerne alt av "spenstige" fly turer og "kreative" landinger fra nye og gamle piloter, så hadde det blitt svært kjedelig på stripa og lite intersant om du spør meg. Alle følger ekstra godt med på jomfru turen i tilfelle det blir litt ekstra "action". Akkurat som rally og formula racing, hvor tilskuerende egentlig bare sitter og venter på krasj..

          Comment


          • Dette handler egentlig lite om hvor flink man er til å fly. Poenget er at man ikke skal utsette seg selv eller andre mennesker for unødvendig risiko. F.eks at man ikke flyr med ødelagt propell , eller starter motoren i depo. Ergo trenger heller ikke instruktøren så veldig flink til og fly. Det handler mer om gode holdninger sunt folkevett. Slapp av , det årner seg. . .
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • Originally posted by Quadrocopter View Post
              Denne videoen viser at fly ferdigheter ikke alltid står i stil med størrelsen på modellen eller år bak stikka og at en eller annen form for sertifisering (kanskje) bør komme på plass.
              Videoen er i fra litt lenger syd over men skiller seg ikke fra hva man ser på striper her til lands også.

              Har ikke holdt på så mange år men har lagt merke til at det finnes mange "grand old man" som er på stripa og har stor makt men flyr utrolig lite....




              og dette er i null vind!!!!!!!

              de der flyr værre enn meg!

              Comment


              • Det skal ikke så mye til får å få komplemang for en fin landing
                Click image for larger version

Name:	WP_000033.jpg
Views:	1
Size:	120.1 KB
ID:	600535Click image for larger version

Name:	WP_000031 (2).jpg
Views:	1
Size:	129.5 KB
ID:	600536
                Last edited by Pistepirkko; 16-05-13, 23:37.

                Comment


                • Disse holdningene om at man må ha et bevis for å presse grenser er en del av feminiseringen av samfunnet.

                  Vi ser det på alle hold.

                  Null-toleranse for ditt og datt.

                  Skolevesenet er forandret pga feminiseringen. Nå også modellfly-sporten.

                  Hva er galt med en dårlig landing på ei modellfly-stripe? Hvem skadet de andre enn sitt eget fly?

                  Hadde det blitt noe bedre om en såkallt sertifisert instruktør stod og så på, i stedet for en god støttespiller?

                  Så de gode intensjonene om å hjelpe, ender opp med at man ikke kan kose seg og presse grenser på ei modellfly-stripe uten bevis?

                  Fordi man vil ha et hundre prosent sikkert samfunn uten risiko? Feminisering.

                  Den samle-videoen der var forresten fra Tyskland, mener jeg. Siden jeg så Arthur Kohler buklande sin 1/4 skala Fw-190.

                  Så de hadde nok "Fuhrer-Schein" hele gjengen.


                  Arthur Kohler flyr egen-designede 1/4 skala Fw-190;

                  Last edited by kwik; 20-05-13, 21:48.
                  Dont expect, inspect.
                  Fun Police everywhere!

                  Comment


                  • Jeg skal, så snart vær og A4-livet tillater det ta "maiden" på Pittsen.
                    Gleder meg som en hund, og er jo litt spent på hvordan det er å fly.

                    Men jeg har jo A-beviset, så regner med at det går bra
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • Kanskje man skulle ta A-beviset, så slutter man å få så dårlige landinger! A-bevis=ingen krasj eller dårlige landinger! I en perfekt verden......
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment


                      • Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

                        Comment


                        • Originally posted by bjeff View Post
                          Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
                          Det er ikke det det handler om i mine øyne

                          Comment


                          • Originally posted by bjeff View Post
                            Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
                            Jeg tror de aller aller fleste som kjøper et fly på over 7kg, har flydd nok til å klare a-beviset, da vi snakker om fly til noen tusenlapper. Har de ikke det, bør klubben være voksen nok til å hjelpe vedkommende istedet for å tre regelverk over hodet på de og skremme de bort ifra stripa.

                            Det eneste argumentet jeg kjøper ang A-beviset, at forsikringsselskapet krever (slik jeg har forstått det?) at det finnes et slikt sertifikat/regelverk.

                            Men en ting MÅ skrives bort av regelverket, å det er ang maiden.. En instruktør sertifisering sier ingenting om flygeferdighet, og folk flest vil neppe la dette skje.
                            En buddy-sjekk av flyet rent teknisk før maiden take-off, kan derimot være på sin plass uansett hva slags tittelvedkommende måtte ha.
                            Ola G Bråten -77
                            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                            3DHS Slick 89" Q80-8m
                            Jeti DS-16

                            Comment


                            • Originally posted by bjeff View Post
                              Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynelatende voksne mennesker ikke vil lære seg å fly.
                              A-beviset lærer ikke folk å fly. Det kan de allerede! Men det er et bevis på at man KAN fly trygt. Skal nok ta både A,B og D bevis etterhvert selv om jeg foreløpig ikke flyr på NLF striper. Ikke bare for min egen del, men for at andre skal skjønne at jeg kan fly og være trygg på det.
                              Stig-Arne Isaksen

                              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                              Comment


                              • Personen som har lagde utkastet til forslag til A testen har selv plantet Christen Eagle 50cc 10kg i skogen. Men hensikten er at en skal ha klare skiller hvor piloten står og tilskuere, sikkerhet ved oppstart flyet ect, som P-51D nevner over.

                                Comment

                                Working...
                                X