Unconfigured Ad

Collapse

Arvika stevnet! Svenske AMATØRER

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rune P
    • Jan 2006
    • 223

Arvika stevnet! Svenske AMATØRER

Må bare få denne irretasjonen ut, jeg tok turen til Arvika i dag Lørdag 02.08.08 for jeg husker tilbake for noen år siden, ja når dette var ett utrolig bra stevne med Norske og Svenske arrangører.
    Men i dag skjedde det etter min mening ett uhell som desverre kan skje på alle slike stevner, en jet gikk i skogen og tok fyr, mannskap gikk til aksjon med brannslukkere og fikk slukket brannen med 2 stk brannslukningsapparater, det ble forbudt å fly mens dette arbeidet foregikk, noe alle hadde full forståelse for.
    Men etter at arrangørene hadde kommet tilbake, og de hadde tatt en prat i depoet bestemte dem at det IKKE skulle flys mer jet denne dagen, dette begrunnet de med at det fantes ingen flere brannslukningsapparater tilgjengelig, noe som jeg synes er helt uhørt og noe av det dummeste jeg har hørt, har dem arrangert ett så stort stevne ja så bør dem vel ha tatt noen forhåndsregler, hadde vi vært i samme situasjon så hadde vi ordnet med flere apparater umiddelbart.
    En annen ting som jeg reagerte på var den arrogante måten dette ble formidlet til alle jetflygerne på, det ble bare ropt at JET var FORBUDT og så snudde dem rygen til, det ble selvfølgelig slått tilbake fra jetflygerne om hvorfor? svaret var at vi har bare 2 stk brannslukkere tilgjengelig og dem har vi brukt, jetflygerne svarte med at alle vi som flyr jet har minst ett apparat hver, så vi har mange flere enn det dere HADDE tilgjengelig, men svaret fra arrangørene var att det hjelper ikke!!!
    Gi og med at jeg bare var der som tillskuer gikk jeg rundt og snakket med folk, å fikk høre en del slenging fra arrangørene som bla, at disse JÆVLA Normennene bare klager men det DRITER vi i, for dem kommer tilbake neste år, hallo kjære bror dette er uhørt, det jeg kunne se var at det var faktisk ingen fra Sverige som stilte med Jet i år, så litt ålreit må det vel være at det kommer Normenn med Jet.
    Etter å ha sittet i bilen 1,5 time på vei hjem, bestemte jeg meg for at dette må jeg ha ut da jeg ble mer og mer irretert på de uttalelsene arrangørene kom med.

For dere som ikke liker det jeg har skrevet, må dere gjerne ta kontakt da jeg står helt og fullt for dette, og til dere som har forståelse for dette, lykke til og la oss håpe at dette aldri skjer i NORGE.

MVH
    Rune Pavestad
    pavestad@tele2.no
    Last edited by Rune P; 02-08-08, 23:20.
    Rune Pavestad
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Vel, vel.
    Banner på at vi Svensker i det minste får flere medaljer enn Norge i OL som står rett for døra.

(=

Peter

Til Rune; Ikke fyr løs, jeg fleiper litt siden du raljerer over Svensker generellt.
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

Comment

• Rune P
      • Jan 2006
      • 223

Beklager det at det kan virke som jeg kun tar for meg svenskene her, men jeg kan love at det hadde stått det samme om det hadde skjedd i Norge, men da med Normenn istedet for Svensker.
      Å lykke til med OL, jeg personlig er sikker på at dere tar flere medaljer enn oss.
      Rune Pavestad

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Kanskje litt hardt å kalle dem "amatører"...
        Dem sa at det ikke skulle flyes mer jet siden dem ikke hadde flere brannslukningsapparater, og det viser jo strengt tatt ansvarlig holdning? Så langt.

Men: hvis jet-gutta kunne stille med godkjente slukkere slik at der var to til arrangøren og minst et der oppstarten foregikk skulle det selvsagt vært kjørt videre med jet, syntes jeg personlig. Hvordan ble dette lagt fram?

At svenskene tar mer medaljer enn oss i sommer-OL er vel som vanlig det. Vi tar igjen under vinter-OL så maktbalansen er opprettholdt
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• netroh
          • Oct 2005
          • 273

Brannslukker på Arvika

Hei Joo

Jeg selv hørte ikke hvordan dette ble lagt frem da jeg var på Graupners stand, men
          ble fortalt det etterpå av en av jet gutta.

Gikk bort til vedkommende som hadde meld dette og spurte om det var riktig og det var det, ingen flere jet fordi det ikke var brannslukkere og beslutningrn var tatt. Prøvde å forklarte da at vi som flyr jet har ett apparat hver (og i dette tilfelle overgikk det arrangørens kapasitet) men jeg nådde ikke frem. Fikk vel egentlig aldri noe kontakt med vedkommende. Han var egentlig ikke interessert i å prate mer om det. Så da så.

Det hadde regnet hele formiddagen (frem til klokka 14:00) så noe fare for skogbrann var det heller ikke denne dagen.

Arvika har i alle år vært en FANTASTISK stevne, men når jeg leser det R.P. skriver må jeg si jeg blir litt overasket over hva han har hørt. Trudde vi hadde kommet lengere enn dette.

Er du sjef så er du sjef og da må vi som modellflyvere innrette oss etter det. Arrangøren bestemmer.

P.S. Til alle. La oss holde oss til tema, OL er en annen gren og jeg synes det blir så useriøst med slike innlegg i denne type forum. R.P. ytrer sin frustrasjon og er du ikke enig i det, greit nokk, men forklar hva du mener.

Cato Horten
          Last edited by netroh; 03-08-08, 13:57.

Comment

• jeepen36
            • Aug 2007
            • 14

Arvika stevnet

Sier bare tråkig, tråkig.
            Mvh
            Kenneth Sandberg
            Tidligere medarrangør
            Halden MFK
            Art Chester Jeep skala 1:2,3
            Gee Bee Z skala 1:4
            Autogyro 2 mtr
            Prosjekt: Cessna 188 Agwagon 2,6 mtr
            Prosjekt: Lancair ES 3 mtr

Comment

• TvB
              • Nov 2005
              • 82

Hei
              Snakket litt med arrangøren på søndag,det var ikke alle som var enig i avgjørelsen som var tatt.men jeg tror de har lært noe,så jeg vil tro de stiller med bedre brann beredskap til neste år.
              Truls
              -------------------------
              Morro er det lell............?

Comment

• extracap
                • Feb 2006
                • 556

Hmm det er litt rart att di ikke hadde bedre "brannvern" på ett såpas stevne,men det var
                bra får dem att det flyet gikk ned på lørdag og ikke på fredag for da var det tørt der.
                Jeg var der og synes att det hadde ikke hvert noe problem å fortsette med jet.For som flere så var det mange brannslokkere der etter smellen også.Men som flere sier her så hadde sikkerhets ansvarlig bestemt seg for å sette jet maskinene på bakken uten å høre på innspill fra di som skulle fly jet,og han hadde annsvaret så sån er det!
                Men dagen etter så hadde di jo ordnet med en gammel brannbil som egentlig skulle stått der hele helgen spør du meg.
                Men uhell skjer uansett hvor forsiktig vi er og tror ikke di med jet har den største prosenten
                når det gjelder uhell og ikke minst så har di jo med seg slokningsutstyr !!
                Men ellers var det litt mindre folk der i år ,men vi som var der hadde rimelig høy sosial faktor alle dager og ikke minst sene kvelder.Elektro modellene summet jo til langt på natt.
                Vi kommer nok neste år og vi !!
                Mvh Geir Mogstad
                ---------------------------------------
                slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• flarssen
                  • Jan 2005
                  • 1842

Originally posted by extracap
                  Hmm det er litt rart att di ikke hadde bedre "brannvern" på ett såpas stevne,men det var
                  bra får dem att det flyet gikk ned på lørdag og ikke på fredag for da var det tørt der.
                  Ja, små pulverapparater er vel ikke særlig egnet til å slokke skogbranner med. Kanskje de hadde fulgt med i en tidligere tråd her på forumet hvor det ble hevdet at jet-krasj sjeldent førte til brann?
                  Kanskje litt tidlig, men er årsaken til uhellet klarlagt?
                  Fred Larssen

Comment

• extracap
                    • Feb 2006
                    • 556

Originally posted by flarssen
                    Ja, små pulverapparater er vel ikke særlig egnet til å slokke skogbranner med. Kanskje de hadde fulgt med i en tidligere tråd her på forumet hvor det ble hevdet at jet-krasj sjeldent førte til brann?
                    Kanskje litt tidlig, men er årsaken til uhellet klarlagt?
                    Lav høyde og lav fart er dårlig kombinasjon ,pilot feil sa piloten .
                    Jeg snakket ikke med piloten men di som snakket med han sa det !
                    Mvh Geir Mogstad
                    ---------------------------------------
                    slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• arvika
                      • Mar 2007
                      • 86

Hei Rune P.

Var det noen som fly jet som sprang å slukket brannen eller var det noen fra Arvika
                      Modellflyklubb som slokket den.
                      Dette bør du ha med i ditt innlegg før du fyrer løs på oss i Arvika.
                      Jeg var faktisk ikke enig i avgjørelsen på grunn av at dere som flyr jet har brabrannslåkningsutstyr. Dette er tatt til følge og utstyr blir å finne fra fredag til søndag neste år.
                      Videre så var det veldig mange som gikk ned i år. Min Cessna gikk i bakken med ett smell.
                      Satte derfår min store Cessna på bakken søndag.
                      Alle er hjertlig velkommen tilbake neste år.

Mvh. Johnny Skjærvø.

Comment

• Rune P
                        • Jan 2006
                        • 223

Til Johnny
                        Hvis det er viktig å få frem hvem som slukket brannen, skal jeg selvfølgelig komme med det jeg så, hjelpemannen til han som kræsjet og en annen jetpilot løp med hvert sitt apparat mot brannstedet samt at Arvika modellflyklubb rykket ut med en ATV med henger og apparater + mannskap, og her ble sikkerheten ivaretatt i høyeste hold, men jeg så ikke hvem som slukket brannen, men går utifra at dette ble gjort av Arvika sitt mannskap, da dere ikke hadde flere brannslukkere etter dette.
                        Det som gjorde at flere av jetpilotene reagerte og ikke minst jeg var den måten dette med jetforbud ble lagt frem, og grunnlaget for forbudet.
                        Mitt synspunkt på dette er meget amatørmessig utført, særlig på bakgrunn av den erfaringen Arvika bør sitt med etter så mange stevner som har blitt arrangert der.
                        Rune Pavestad

Comment

• arvika
                          • Mar 2007
                          • 86

Hei Rune.

Jeg fårstår både din å andres reaksjon. Jeg har bodd her i 7 år og vært med på like mange treff. Har aldri opplevd dette før. Vi får se hva som skjer fremover. Vi skal vel ha ett møte å evaluere det som skjedde. Ettersom jeg er Norsk og har kontakt med mye Nordmenn er det viktig å høre alle synspunkter. Jeg vet att det skal veldig lite til får å ødelegge noe men mye får å rette det opp.

Mvh. Johnny.

Comment

• Rune P
                            • Jan 2006
                            • 223

Veldig bra Johnny, håper dere tar tak i dette og ønsker lykke til videre.
                            Arvikastevnet har alltid vært veldig populært og det har det jo ikke blitt av seg selv, det må faktisk en del dugnad til for å få det til, så for all del stå på videre å la oss håpe at du for med de andre på laget etter møtet deres.
                            Rune Pavestad

Comment

• arvika
                              • Mar 2007
                              • 86

Hej!

Jag tycker att det blivit väldigt mycket skit-skriverier om oss i Arvika. Jag kan förstå att ni reagerade på det beslut som togs, att det inte fanns nog med brandsläckare på området för att fortsätta. Det fanns släckare på området men den största orsaken var mycket starka reaktioner från publiken som upplevde detta som väldigt obehagligt. Vi hörde bland annat folk som sa: - Tänk om det hade kraschat ner hos oss som sitter här, jag går hem.

En del inom styrelsen blev bekymrade av vad som sades och beslut togs att det inte skulle flygas mer jet på lördagen.

Vi sätter säkerheten först, det gör säkert ni med. Respekterar man inte säkerheten ska man inte hålla på med denna sport.

Jag har hållit på med detta arrangemang i 12 år, varav 11 år som huvudansvarig. Jag stöder den nya ordförande och hans beslut till 100%.

Ni hade funderingar på vem det var som släckte branden i skogen. Det var jag och det var ingen liten eld som brann. Jag blev ganska orolig när jag kom fram med bara 2st 6 kgs kolsyresläckare.

När jag kom fram till elden så var jag helt koncentrerad på att rädda turbinen. Hade jag haft pulversläckare så hade den troligtvis blivit ännu mer förstörd . Nu gick det ju bra, hoppas jag?

Vi får fråga Jens vad han tyckte om insatsen. Jeten togs upp på söndagen igen, efter nya beslut.

Snälla! Kalla inte oss för amatörer för det vet både norrmän och svenskar att vi inte är. Detta blev tyvärr en av de sämre meetings vi haft på grund av riktigt skitväder.

Sen en sista grej, jag har svårt att tro att det är någon inom Arvika MFK som sagt jävla Norrmän! Det är ju norrmännen som har varit med och byggt upp denna träff, utan er så har inte detta varit Skandinaviens största modellflyg träff. Jag hoppas på ett bättre meeting nästa år. Tyvärr går allt inte som man har tänkt sig ibland. Hoppas att du har förståelse för detta, Rune P.

Hilsen

Industri brandman Jon Werner

Comment

Working...