Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tragisk slutt for Notodden's første dag

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tragisk slutt for Notodden's første dag

    Har akkurat kommet hjem fra Notodden stevnet nå, og sitter her med blannede førelser etter et stevne som kunne ha vært helt perfekt...

    Jeg og Jarle (joo) dro sammen oppover i dag morges, til ett stevne som så ut til å ha alle forutsettnigner som skulle til få at dagen skulle bli perfekt: Bra vær, masse mennesker, og utrolig mange påmeldte fly.

    Men!
    Så skjer det (antageligvis) ingen trodde kunne skje, eller skjønner kunne skje. Det ene etter det andre flyet gikk i bakken, og vi snakker ikke om vanlige ARF modeller. Nei da; førstmann ned var en turbinmodell til mangfoldigetusen (Rafael), så gikk en Boing 727 i falesafe, og overlevde på nød etter at modellen hadde gått i sirkel i ca. 1 min. og vært innom publikum på bakken (falesafe slo til igjen).

    Arrangørene ante at et eller annet ikke stemte, men valgte å godta videre flight, da mistanken virker usansynlig.

    Så pustet alle ut i en halvtime, og skjønte ikke hva som hadde skjedd, og hvordan... Så tok noen fly av igjen; siste flyet til Steinar Olsen (http://www.skalamodellfly.com), en DFW T28 Flea ferdigstilt i år etter n-antall timers bygging, og til slutt en Piper CUB.

    Etter 5-10 min, gikk først Flea'n i bakke (totalhavari ); rett i spinn og vingen brakk. Så var det Cuben's tur, også rett i bakken.

    Det så ut til at mistanken var berettiget; en eller flere personer Saboterte stevnet. Det er faktisk ikke til å tro, men arrangørene er vist 95% sikre.

    En bil var blitt oppservert med antenner, og politiet var på let. Bilen var senere oppservert på vei mot Kongsberg, og jeg og Jarle så faktisk den; en sort (matt) slitt harry van ala StarCraft var blitt stoppet av politiet, halvveis til Kongsberg, med flere større antenner montert.

    Nå skal det jo sies at jeg ikke skal forhåndsdømme noen eller noe, men det virker nok rimelig at det var synderen.

    Dette var en tragisk slutt på et fantastisk stevne.

    All kondulanse til de involverte!

  • #2
    Utrolig at noen kan gjøre noe slikt. det kunne jo endt med dødsulykke og om synderen blir tatt så håper jeg han blir krevd erstatning her er det vel snakk om flere hundre tusen i ødelagte fly.

    Selv hadde jeg så utrolig flaks idag at jeg fant igjen en krystall som jeg mistet på fjellet for 3 dager siden. Den lå fint på toppen av en tue rett ved siden av der vi pleier å fly. Skjønner ikke hvordan den kan ha løsnet, men slik flaks er det altså mulig å ha.
    mvh Kjetil Sandal
    www.modellfly.no
    -----------------------------------------------------------------------
    Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

    Comment


    • #3
      Håper ikke dette blir noen ny trend for lavmåls sjeler som finner ut at det er enkelt å bygge utstyr for å jamme frekvensområder for å lage litt helgeunderholdning i nærheten av stripene... I såfalls står vi ovenfor et stort sikkerhets problem!

      Får håpe synderen blir tatt og må betale rubbel og bit!

      Kjenner jeg retts-staten Norge rett så slipper vel rasstappen unna med litt tilsnakk....!!!!!

      Comment


      • #4
        Det var en utrolig fin start på stevnet, været var toppers og en masse nydelige fly! Flott skalalyd av de nye turbinmotorene og en del virkelig lekre skalamodeller.

        Er litt rart å sitte her og se på videoopptakene fra i formiddag og vite at en del av disse flyene er knust pga en nuts type kanskje....
        Var litt uhyggelig når folk ropte at 727`en som gikk i ring var ute av kontroll! Rett etter at Rafael`en gikk ned. Godt jobba av piloten som slo av senderen et par sekunder og fikk kontroll over den igjen så han kom seg ned!! At failsafen slo seg på igjen etter touchdown med piloten rett ved siden av taler for at det har vært kraftige forstyrrelser i lufta?
        En fatal ulykke med skader på folk var ikkje langt unna.. er det noe vi ikke trenger så er det dette.

        Vet ikkje om jeg skal være sint eller bare fortvilet..
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ikke det at det betyr noe i denne sammenhengen,men det var faktisk en Eurofighter som gikk ned før passasjer-jet'en.
          Så vidt hjeg hørte der oppe ved 16-tiden i dag, var vedkommende tauet inn til avhør.
          Sigurd

          Comment


          • #6
            Bevist jamming av RC signaler må vel være sidestilt med forsøk på uaktsom drap etter min vurdering (spesielt i ett stevne med store fly og masse tilskuere), håper påtalemyndighetene skjønner hvor farligt dette er (att det faktisk var kun tilfeldigheter som gjorde at det ikke gikk liv tapt) og bruker lov paragrafer som skremmer vannet av slike typer (det kan fort bli en sport å senke fly dessverre). Hva tror dere skjer med hobbyen viss ei alvorlig ulykke intreffer .
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Hadde det ikke vært en ide å ha (påby) en spektrumanalysator gående i tiden før og under større stevner. Har man i tillegg en peiler, så kan støykilden raskt lokaliseres der og da. Slikt utstyr kan leies evt. gå på omgang blant de større arrangørene. Selv om dette utstyret koster en del, så spares det tydligvis fort inn igjen.

              Comment


              • #8
                Faksimile fra VG:

                - Mistenker modellfly-sabotasje
                Av PÅL UNANUE-ZAHL

                (VG Nett) En person er pågrepet av politiet etter at seks modellfly styrtet uten grunn på Notodden.

                Lørdag ettermiddag tok modellflystevnet på Notodden en merkelig vending.

                Modellfly til titusenvis av kroner begynte å oppføre seg som om eierene ikke hadde kontroll over dem. Erfarne modellflyvere oppdaget at flyene ikke lystret fjernkontrollene.

                I alt syv fly, blant dem en modell av Eurofighter til over 45000 kroner, smalt i bakken da de mistet kontrollen.

                Mistenker sabotasje

                Politiet og modellflyklubben mistenker nå at det er sabotasje bak alle uhellene.

                - Vi har hatt en del uhell som vanskelig forklares på annen måte, sier Ole Heiberg i Kongsvinger Modellflyklubb til VG Nett.

                Han forklarer at det har blitt funnet radioutstyr som er egnet til å finne ut hvilke radiofrekvenser som anvendes for å styre flyene. En person skal så ha brukt annet utstyr til å sende ut forstyrrende signaler som gjorde at operatørene mistet kontakten med flyene.

                - Vi har en del indikasjoner på at noen har vært i nærheten med egnet radioutstyr, sier Heiberg.

                Modellflyene som kom ut av kontroll var både raske jetfly og mer vanlige modellfly med propell. - Det var ikke fare for sikkerheten, sier Heiberg.

                Pågrepet

                Ved Notodden politikammer bekreftes det at en person er mistenkt for å stå bak handlingen.

                - Vi har pågrepet en person mistenkt for skadeverk, sier politiførstebetjent Olav Stene ved Notodden politikammer til VG Nett.

                Mannen som ble pågrepet, nekter å la seg avhøre og politiet vil begjære rettslig avhør av ham.


                (VG NETT 14.09.03 kl. 14:25)

                Comment


                • #9
                  Ja hvis denne karen slipper unna med en "smekk på lanken" så kan det bli rimelig utrygt i lufta fremover...

                  Eieren av "EuroSport'en" som kræsjet er aktiv på et annet forum, og det er helt klart at han ikke har de helt store forhåpninger til Politiets resultat i denne saken...

                  Det absolutt verste med denne saken er vel det at for å kunne overbvise om at dette faktisk var farlig, så man man trekke frem alle de negative sidene av modellfly... ...og det hadde vært synd å få "AMA-tendenser" her i Norge med utsjekker, og begrensninger i hue og ræva...

                  Jeg håper virkelig at denne saken vil ende på en slik måte at enhver som planlegger å "skyte ned" modellfly vil tenke seg om mange ganger...
                  Mvh.
                  Kenneth Sørensen

                  Comment


                  • #10
                    Jeg håper inderlig at politiet holder på denne personen før en av oss som mistet fly i saken får tak i han... om han ikke vet hva "kanøffle" er, så skal jeg godt vise han hva det er...
                    Uansett, saken er hos NAK vistnok, så vi får se hva som skjer.
                    Uansett, i en rettsak hjelper det ikke å si hva som kunne ha skjedd, hvis eurofighteren eller ett av de andre hadde gått ned i menneskemengden hadde det kunne skjedd skader og i værste fall dødsfall, men siden det ikke skjedde blir det bare "hvis" i en rettsal..
                    Siden denne personen ikke er en kjent politiker eller lignende går han nok allerede fri og frank og kommer ikke annet enn å få en lett smekk på lanken...

                    Hadde det vært opp til meg så skulle han fått forbud mot å bruke PR utstyr (amatør radio etc), samt betalt erstattning til samtlige som mistet flyene sine...

                    Jeg mistet Cub'en (RIP, Rest In Pices) som jeg har hatt mange koselige turer med.. most, pinneved... skulle bare ønske den traff nepa på han fyren her... argh....

                    For å si det slik, blir det rettsak ut av dette, så er jeg der med mitt krav også!!!!!
                    Med vennlig hilsen / Best Regards
                    Freddy Ulvseth
                    http://freddy.ulven.com/rc

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ulven
                      Uansett, i en rettsak hjelper det ikke å si hva som kunne ha skjedd, hvis eurofighteren eller ett av de andre hadde gått ned i menneskemengden hadde det kunne skjedd skader og i værste fall dødsfall, men siden det ikke skjedde blir det bare "hvis" i en rettsal..
                      Om man blir dømt for drapsforsøk burde det vel tas med i straffeberegningen at offeret kunne dødd? Bare en liten parallell. Kan ikke skjønne noe annet enn at det må taes med i beregningen at det er gjort bevisst, på et stevne med mye publikum osv. Om ikke annet må det vel bli særdeles skjerpede omstendigheter?

                      Comment


                      • #12
                        Reptil hjerner

                        Det er så typisk at noen synker så langt ned at eneste som virker er reptil hjernen,
                        Håper vedkommende blir skambanka av de som var så uheldige å miste flya sine.
                        Så er det å hape at utøverene ikke mister interessen og legger hobby-en på hylla.
                        Alt som går opp, kommer ned igjen.

                        Comment


                        • #13
                          ref:
                          ----------
                          Hadde det ikke vært en ide å ha (påby) en spektrumanalysator gående i tiden før og under større stevner. Har man i tillegg en peiler, så kan støykilden raskt lokaliseres der og da. Slikt utstyr kan leies evt. gå på omgang blant de større arrangørene. Selv om dette utstyret koster en del, så spares det tydligvis fort inn igjen.
                          --------------

                          Stevneledelsen fikk tilbud om å leie dette foran stevnet, men de svarte at dette var blitt ordnet. Regner med at dette stemmer (jeg var ikke der).

                          MEN, hvis det stemmer som ryktene sier at karen hadde utstyr til å lese av hvilke kanaler som var i bruk (flere MPX radioer har jo dette feks), kunne han lett sette på den kanalen som var i bruk. Det er bortimot helt umulig å påvise to sendere som er på samtidig....
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

                          Comment


                          • #14
                            Burde vel ikke skrive dette her, men hvis vedkommende blir funnet skyldig uten å måtte betale for seg. Så kan man jo legge noen kr på bordet til rette vedkommende for å ordne det slik att videre oppmøte på stevner, blir litt vanskeligt uten handikapbil for å si det sånn.
                            Dette var kun ment som trykk utlufting fra min side, men bare tanken på det gjør det litt lettere å kjøle seg ned. Hviss vedkommende blir funnet skyldig bortenfor rimleig tvil, var det kansje en ide å offentlig gjøre navn og adresse på vedkommende og samtidigt gjøre vedkommende oppmerksom på att navn og adresse er kjent i hele Skandinavia, bare så han kan sove riktigt godt om natta ved tanken på att tilogmed Hells Angels flyr modell fly .
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              i Sverige er det egne prislister på slikt
                              Ankler 15000,-
                              Kne 20000
                              Arm 10000

                              Full pakke 35000 , her får du altså rabatt og kalles for "Topppakke" he, he

                              Jeg er er gjerne med på innsamling

                              OG skulle du ikke finne den skyldige så koster det 5000,- å få en tilståelse fra en du ikke liker ......

                              Skumelt at det er mulig å kjøpe slike tjenester, men sikkert praktisk for de som trenger det.
                              mvh Kjetil Sandal
                              www.modellfly.no
                              -----------------------------------------------------------------------
                              Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                              Comment

                              Working...
                              X