Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kontroll av lisens ved påmelding til stevner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontroll av lisens ved påmelding til stevner?

    Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha vært på alskens stevner, men på det
    lille jeg har vært med på, som har vært arrangert i klubbregi er det noe jeg stusser på.
    I bilmiljøet sjekkes alle deltakere hver gang om man har gyldig lisens i NMF-klubb.
    Dette pga. forsikringer og ansvar både for klubber og deltakere.

    Hvorfor blir ikke dette kontrollert på flystevner? Det er jo mange deltakere, mye i lufta
    og ofte mange tilskuere. Ofte blir det vel brukt doninger som ikke så ofte blir brukt ellers.
    Vet lite om lovverket rundt dette, men vil tro at arrangørklubb hadde fått et alvorlig
    problem dersom en større ulykke hadde skjedd?

    Jeg er i utgangspunktet ingen regelrytter, men vil tro at de fleste er tjent med at dette er i orden.

    Selvfølgelig aner jeg ikke om dette blir praktisert på de fleste stevner, aner heller ikke
    noe om hvor mange som har og ikke har lisens på stevner.

    Jeg lufter dette hovedsakelig av nysgjerrighet, og det er generelt... bare så det er sagt.
    Last edited by xilian; 19-03-13, 10:10.
    Tom I. Arntsen

  • #2
    Originally posted by xilian View Post
    Vet lite om lovverket rundt dette, men vil tro at arrangørklubb hadde fått et alvorlig
    problem dersom en større ulykke hadde skjedd?
    Hvis det er klubber tilsluttet NLF som ikke sjekker at deltakerene har gyldig forsikring, bør de tenke over risikoen de løper.
    Jeg vil tro at stevneleder vil kunne få et alvorlig problem.
    Det står klart i reglene at deltakerene skal ha gyldig forsikring, noe man har når man har betalt kontigenten.
    At det blir kontrollert ved påmelding, bør være en selvfølge. Og at de som ikke har, blir avvist til kontigent er betalt.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Dette er vel mer en utfordring ved treff enn ved stevner. I F3A stevner så må alle oppgi NLF nr som sjekkes opp mot Melwin.

      Kanskje det bør innføres obligatorisk påmelding i forkant hvor man oppgir NLF nr - eventuelt som sagt ovenfor at man må presentere ett gyldig medlemsbevis i en NLF klubb.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Men hva om man IKKE er medlem av klubb tilknytta NLF?
        Skal man ikke da få lov til å delta på treff?

        Er det sånn at klubber tilknytta NLF må kreve medlemskap i NLF?

        På bil er det obligatorisk, men det er fordi løp med titler (NC, NM etc)
        er i regi av NMF. Klubbløp er fritt frem. Men alle flytreff er vel ikke i regi av NLF.
        Når blir et treff i regi av NLF evt.?
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Kontroll av lisens ved påmelding til stevner?

          Er medlem i NLF- klubb og ikke-NLF- klubb. Klubben på "utsiden" har en minst like bra forsikring. Og ikke minst MYE billigere.
          Geir


          3D plane - 1D brain

          Comment


          • #6
            Hvis en NLF klubb arrangerer treff/stevner så er det sånn jeg forstår at da kan bare NLF medlemmer delta eller medlemmer i en utenlandsk klubb som er tilsluttet FAI. Unntaket er opplegg rundt rekruttering/skoleflyging hvor man gir dispensasjon til elev så lenge den er under veiledning fra godkjent NLF instruktør.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              nå føler jeg NLF diskusjonen er igang igjen snart!!
              Før hørte jeg at nårdet var såkalt NAK (obs gammelt) meldte stevner/treff(stevner som stod på NLF/NAK's terminliste) skulle man være medlem, var man ikke så fikk man se på.
              Gutteklubben "grei" må jo arangere så mye de vil men det står da utenfor NLF's ansvar de enkelte NLF medlemmer vil vel så vidt jeg vet være forsikret mens de andre må ta det ansvaret selv.
              Jeg selv ser ikke helt hva endel folk surtrer over når det gjelder NLF har vært medlem i mange år....25-30... og det koster meg vel en liten % av hva som går med til utstyr og farting til de forskjellige konkuransene...hadde jeg ikke vært konkuranse pilot hadde jeg nok vært medlem uansett for å være endel av felleskapet og for å få MI.
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                Neida.. skal ikke være noen for/mot NLF-diskusjon dette her.
                Jeg bare lurer på hvordan ting er, og hva man skal forholde seg til.
                Vil tippe at dette er greit å vite både for arrangører og deltakere...
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  hehehe pekte ikke på noen spes her Xilian...bare regnet med at det kommer!!
                  det er vel nesten det som er mest diskutert her på MNF
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Sniper View Post
                    Er medlem i NLF- klubb og ikke-NLF- klubb. Klubben på "utsiden" har en minst like bra forsikring. Og ikke minst MYE billigere.
                    Hvor mye billigere? På mitt medlemskort så står det kr 0 i forsikring og klubbavgiften til Vingtor er kr 350. Skal forsikringen + klubbmedlemskap bli lavere enn 350 så tror jeg det er noe for politiet da må det være tyvgods
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      husk du er altid dekket av din egen ansvar forsikring som du har tegnet i din husforsikring

                      Comment


                      • #12
                        Vil det si at arrangør er fritatt alt ansvar?
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          nei ikke på stevner i nlf regi men ellers så kan du faktisk flyger runt omkring vis du bruker sunn fornuft i henhold tildin ansvars forsikring

                          når det gjelder notodden fly stevne så vet jeg de forlanger dit nlf bevis (medlemsnr) for å delta

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by geebee View Post
                            husk du er altid dekket av din egen ansvar forsikring som du har tegnet i din husforsikring
                            Her bør man sjekke vilkårene. Jeg hadde ingen relevant dekning.
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Superstar40 View Post
                              Hvor mye billigere? På mitt medlemskort så står det kr 0 i forsikring og klubbavgiften til Vingtor er kr 350. Skal forsikringen + klubbmedlemskap bli lavere enn 350 så tror jeg det er noe for politiet da må det være tyvgods
                              Klubbavgiften min til klubben er 450. Tror jeg betalte 1020 kr eller der omkring totalt (klubb + NLF). Regner med forsikringen da er innbakt i de resterende 570. Ingen gir bort dette gratis.

                              I en klubb utenfor NLF betaler klubben ca 1500,- pr år og da er opp til 40 medlemmer forsikret i hele Europa. Har selv "alltid" vært medlem av NLF, men mener vel at dersom man er forsikret så ER man forsikret. Det være seg NLF eller ikke
                              Geir


                              3D plane - 1D brain

                              Comment

                              Working...
                              X