Unconfigured Ad

Collapse

Konkurransegrener for barn og ungdom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Fint eksempel på at det finnes penger bare vi er interessert i å lete samt legge opp til tiltak som faktisk utløser utbetaling.

Er det noen andre som er i det kreative hjørnet?
    Hvilke øvelser og konkurransegrener (allerede eksisterende og foreløpig ikke-eksisterende) kan en legge opp til?
    Går det an å benytte den allerede eksisterende oppmerkinga på f.eks idrettsplasser til gjennomføring av øvelser og konkurranser?

Hvilke og hva slags type konkurranser og øverlser tror dere passer til ungdom og andre relevante grupper? Har dere noen forslag?
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• -Exlex-
      Forhandler
      • Nov 2003
      • 793

Første bud må vel bli å hanke inn noe ungdom å lære dem "basic" ...... ??? men for all del , gjerne i konkuranseform. så kan man bygge vidre med konkuranser etter hvor langt lærekurva har kommet ....
      Last edited by -Exlex-; 22-01-07, 21:54.

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Originally posted by -Exlex-
        Første bud må vel bli å hanke inn noe ungdom å lære dem "basic" ...... ??? men for all del , gjerne i konkuranseform. så kan man bygge vidre med konkuranser etter hvor langt lærekurva har kommet ....
        Nå går du i fella vett'u
        Hvor lang tid tror du det tar å lære en 13åring "basic". Jo, med litt effektiv TRENING med tett oppfølging så tar ikke det så mange gangene.
        Jeg mener vi må prøve å se litt lenger enn å lære de basic og så gå tomme for ideer på ting vi kan lære dem. Det virker litt slik at når vi har lært de å fly 8-tall og landingsinnlegg så har vi ikke mer å lære dem. Fy skam! Kanskje det er derfor det ikke er flere unge som driver med dette? Med en dreining over mot sunn konkurranse og etterfølgende utfordringer så tror jeg vi vi skape større interesse og vilje til å fly mer enn noen ganger. Vi trenger ikke lære de å bruke opp flya før de har fått 10 turer på dem men "action" og utfordringer har blitt nevnt tidligere i tråden...

Dersom kiddsa tror at målet er å fly hull i lufta eller ukompliserte manøvre så finner de vel fort ut at "det her er jo ikke noe vanskelig, dette er kjedelig å drive med, jeg vil ha utfordringer!", får de ikke det er det stor sannsynlighet for at de slutter.

Jeg har vel prøvd et forholdsvis stort knippe idretter og mener jeg jeg har en viss oversikt over hvordan en del av den yngre garde tenker, i hvert fall i grove trekk ut i fra de erfaringene jeg har gjort meg de årene jeg har instruert nevnte aldersgruppe, men her er det selvføgelig nyanser og ulike personligheter(!). Det er ikke noe de liker bedre enn å få utfordringer og bli presset litt, MEN IKKE AV PAPPA (så klart). Slik sett vil det være enklere og bedre rent pedagogisk om det ikke var (modellflyger-)pappa som sa "ta en loop og så en roll" men i stedet vært en trener/lederskikkelse. En som kunne stå ved siden av og veiledet piloten(-e) i gjennom øvelsene, fortalt hva som var bra og spurt hva som skjer om en gir litt mer eller mindre dykkror i en gitt øvelse som ikke gikk helt som planlagt osv osv osv.

Basic er fint og bra men vi må tenke lenger og da må vi ha konkrete tanker.
        Hvordan legger vi opp TRENINGEN og TESTINGEN/UTFORDRINGENE?

Som sagt, det ligger i barn og ungdoms natur å ville konkurrere, enten formelt eller uformelt. Det er bare slik det er. Tar vi ikke hensyn til det så taper vi...

Som sagt, jeg lurer på om det sitter noen der ute som brenner inne med noen "sprø" forslag om hvordan vi kan legge det opp. Da tenker jeg løpet fra de melder seg på nybegynnerkurs, f.eks ei intensiv helg avsatt til opplæring av nye piloter ala. fotballskole til hvordan vi kan få motivert de til å fly en presis og kontrollert rolling circle, samt heftig 3D. Hvordan? Hva skal til helt konkret?

Hvis jeg provoserer så er det helt greit, mener du noe annet så kom med motargumenter, er du enig så tenk et hakk videre
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Nå går du i fella vett'u
          Hvor lang tid tror du det tar å lære en 13åring "basic". Jo, med litt effektiv TRENING med tett oppfølging så tar ikke det så mange gangene.
          Jeg mener vi må prøve å se litt lenger enn å lære de basic og så gå tomme for ideer på ting vi kan lære dem. Det virker litt slik at når vi har lært de å fly 8-tall og landingsinnlegg så har vi ikke mer å lære dem. Fy skam! Kanskje det er derfor det ikke er flere unge som driver med dette? Med en dreining over mot sunn konkurranse og etterfølgende utfordringer så tror jeg vi vi skape større interesse og vilje til å fly mer enn noen ganger. Vi trenger ikke lære de å bruke opp flya før de har fått 10 turer på dem men "action" og utfordringer har blitt nevnt tidligere i tråden...

Dersom kiddsa tror at målet er å fly hull i lufta eller ukompliserte manøvre så finner de vel fort ut at "det her er jo ikke noe vanskelig, dette er kjedelig å drive med, jeg vil ha utfordringer!", får de ikke det er det stor sannsynlighet for at de slutter.

Jeg har vel prøvd et forholdsvis stort knippe idretter og mener jeg jeg har en viss oversikt over hvordan en del av den yngre garde tenker, i hvert fall i grove trekk ut i fra de erfaringene jeg har gjort meg de årene jeg har instruert nevnte aldersgruppe, men her er det selvføgelig nyanser og ulike personligheter(!). Det er ikke noe de liker bedre enn å få utfordringer og bli presset litt, MEN IKKE AV PAPPA (så klart). Slik sett vil det være enklere og bedre rent pedagogisk om det ikke var (modellflyger-)pappa som sa "ta en loop og så en roll" men i stedet vært en trener/lederskikkelse. En som kunne stå ved siden av og veiledet piloten(-e) i gjennom øvelsene, fortalt hva som var bra og spurt hva som skjer om en gir litt mer eller mindre dykkror i en gitt øvelse som ikke gikk helt som planlagt osv osv osv.

Basic er fint og bra men vi må tenke lenger og da må vi ha konkrete tanker.
          Hvordan legger vi opp TRENINGEN og TESTINGEN/UTFORDRINGENE?

Som sagt, det ligger i barn og ungdoms natur å ville konkurrere, enten formelt eller uformelt. Det er bare slik det er. Tar vi ikke hensyn til det så taper vi...

Som sagt, jeg lurer på om det sitter noen der ute som brenner inne med noen "sprø" forslag om hvordan vi kan legge det opp. Da tenker jeg løpet fra de melder seg på nybegynnerkurs, f.eks ei intensiv helg avsatt til opplæring av nye piloter ala. fotballskole til hvordan vi kan få motivert de til å fly en presis og kontrollert rolling circle, samt heftig 3D. Hvordan? Hva skal til helt konkret?

Hvis jeg provoserer så er det helt greit, mener du noe annet så kom med motargumenter, er du enig så tenk et hakk videre
          Espen Melby

Comment

• Karl H.
            • Mar 2006
            • 1452

Da jeg var i den alderen, var det combat som var det heftigste. Linekontroll
            riktignok, men hva er det de spiller på PC? Forskjellige kampgreier.
            Det er vel på tide å gjøre en (markedsundersøkelse) for å få svaret?
            Men da må vi nok vise alternativene først, da de fleste, knapt vet hva det dreier seg om.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• -Exlex-
              Forhandler
              • Nov 2003
              • 793

Originally posted by esmel
              Nå går du i fella vett'u
              Hvor lang tid tror du det tar å lære en 13åring "basic".
              Ikke første gangen denna karen går i fella i såfall ...

Jeg er veldig enig med deg i alt du skriver her, men det jeg mente var vel heller hvordan skal man gjøre grep for å få ungdommene til å melde seg på da , for å si det slik. Opplegget må jo presenteres for målgruppa på en fengende måte så det møter opp noen. Stikkord her må vel være oppsøkende virksomhet i skole, fritidsklubb o.l. der man når flest mulig i målgruppa. Som du sier , tar det ikke lange tida for den yngre garde å lære seg "basic", så er helt med på at man kan ta steget vidre rimlig kjappt med mer avanserte øvelser/trening/konkuranse.
              Har du tenkt noe i de baner å flette inn noe teori inn ett opplegg , tenker da på flysikkerhet , aerodynamikk osv. Sikkert ikke noe problem å flette dette godt sammen og avpasse det i forhold til ren flytrening .
              Er helt sikker på at å spille på konkuranse instinktet er rette veien å gå , men noe inividuell tilpassing må sikkert til etterhvert. Noen har tallent , noen ikke , men målet må være å "beholde" flest mulig innen sporten ikke bare de beste.
              Tror kanskje f.eks Dogfight også kan være en sak å spille på som Karl nevner, konkuranse det også ikke bare ren program flyging. Limbo, Pylon , ballong popp, masse muligheter for konkuranse.

.

Comment

• tema95
                • Aug 2002
                • 977

Ikke første gangen denna karen går i fella i såfall ...

.....snipp
                Har du tenkt noe i de baner å flette inn noe teori inn ett opplegg , tenker da på flysikkerhet , aerodynamikk osv. Sikkert ikke noe problem å flette dette godt sammen og avpasse det i forhold til ren flytrening .
                snipp.....
                .
                Det finnes, bare klubbene ville bruke det riktig (som jo er noe av målet med instruktørkursets om ble kjørt første gang på søndag).
                Se: http://www.modellfly.info/Opplaring/Opplaring.asp
                Mvh Terje Martinsen
                leder Modellflyseksjonen/NLF
                www.modellfly.info

Comment

• -Exlex-
                  Forhandler
                  • Nov 2003
                  • 793

Ser man det , burde jo tenkt meg at forbundet hadde materiell og ett opplegg.
                  Godt jeg er litt uvitende så man får fram at slikt finnes hos NLF
                  Er ikke så flink til å pløye sidene til sidene forbundet må jeg bare innrømme.

Comment

• tema95
                    • Aug 2002
                    • 977

Ser man det , burde jo tenkt meg at forbundet hadde materiell og ett opplegg.
                    Godt jeg er litt uvitende så man får fram at slikt finnes hos NLF
                    Er ikke så flink til å pløye sidene til sidene forbundet må jeg bare innrømme.
                    Da er det vel bare å kringkaste:
                    Velkommen til de "kjedelige" sidene med mye nyttig informasjon.
                    Mvh Terje Martinsen
                    leder Modellflyseksjonen/NLF
                    www.modellfly.info

Comment

• jørgen123
                      • Jul 2005
                      • 706

jeg er vel i den aldersgruppen dere sikter til (16), og jeg har fløyet siden jeg var 10!!!

Pappa var den som dro meg inn i denne hobbyen. han hadde en Blue Phoenix som han lærte seg å fly på for 20-25 år siden, og den samme modellen flyr jeg nå (av og til). jeg har ikke hatt tilbud om noe fly-relatert annet enn papirfly gjennom skolen.

Litt off topic men det sier litt om at man trenger utfordringer; først håndkastet pappa modellen litt, så fikk jeg ta over kontrollen to ganger etter han hadde høystartet den. dette ble fort kjedelig, for modellen kom fort ned igjen. Før jeg hadde fått sagt at dette var litt kjedelig hadde pappa planene om høystart klar! jeg fikk radioen, og han spurte om jeg var klar. før jeg hadde fått svart ordentlig høre jeg raskt en, to, tre... Swish der var jeg oppe i høyde. kan tro jeg var nervøs, men det ble faktisk en bedre høystart enn pappa hadde de første gangene! dette var artig helt til jeg mestret det 100% (etter ca. 5 ganger). Da begynte dette også å bli litt kjedelig, og interessen dabbet litt av etter som isen på vannet forsvant, og det ble bare handstarter på stripa. interessen spratt til værs når jeg fikk en elektromodell (Pico Cub) på ca. 1 meter jeg kunne fly på den lille forballbanen ved huset. som vi fleste vet så er det ikke like artig å stå helt alene på stripa å fly, som det er å fly i lag med noen.

For 2-3 år siden klarte jeg å overtale en jevnaldrene venn (William123) til å slutte å tenke på å kjøpe radiobil og radiostyrtseilbåt, og heller tenke på å kjøpe et fly. Dette kom til jul, og vi ble to som fløy. Dette dro interessen helt til topps, og nå er vi veldig aktive i miljøet begge to.

Mitt poeng er at unge trenger litt ”drakraft” for å komme i gang. Det er heller ikke alle i denne alderen som leser avisa, og ser en eventuell annonse om nybegynner kurs. Her er det lurere å gå via skolen, SFO, eller andre måter. Noen skoler har Valgfag, og ved mitt første år på ungdomskolen var LEGO og friluftsliv et alternativ! Ikke mye faglig relatert det spør du meg!

Transport er ikke noen problem for mitt vedkommende. det er ikke lengre enn at det tar 5-6 min å kjøre, eller 35-40 min å gå.

Økonomien har vært et problem de første årene. Det kom kun noe nytt inn i hus ved Jul og Bursdag. Men jeg har vært heldig som har en far som driver med denne hobbyen, og vet hva som passer til min flyerfaring, i motsetning tid dem ved en hobbybutikk som aldri har sett meg i lufta før. Noe som også har hjulpet den økonomiske siden er at pappa allerede har for eksempel lader og alt av småutstyr som koster en del. Ved konfirmasjon kom det inn en del penger og det ble investert i nye fly og utstyr. tørr nesten ikke tenke på hvor langt over titusentallet jeg har kommet til etter konfirmasjon! for vell to år siden. er vel ikke så lenge til jeg bikker over 20.000kr og det er MYE penger uten inntekt. Ikke spør hvordan jeg har klart det.

jeg tror utfordringer generelt er veien til suksess. trenger ikke nødvendig vis være konkurranse eller dogfight. så lenge man klarer å holde det utfordrene under "læretiden" så vil det nok gå rettveien
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Karl H.
                        • Mar 2006
                        • 1452

Flott innlegg Jørgen! Vi som skal jobbe med dette på klubbnivå, må få til en dialog med de potensielle brukerne, for å forstå hvilke aktiviteter vi skal satse på. Håper at fler i samme aldersgruppe kan sette seg ned og skrive innlegg.
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Eureka
                          Forhandler
                          • Aug 2002
                          • 764

Originally posted by Karl H.
                          Da jeg var i den alderen, var det combat som var det heftigste. Linekontroll
                          riktignok, men hva er det de spiller på PC? Forskjellige kampgreier.
                          Det er vel på tide å gjøre en (markedsundersøkelse) for å få svaret?
                          Men da må vi nok vise alternativene først, da de fleste, knapt vet hva det dreier seg om.
                          Combat linestyring er vel fortsatt den heftigste grenen vi har.
                          Her går det så fort for seg at 25-åringer er som oldiser å regne pga. langsomme reflekser

Ypperlig å fly for folk med lynraske reflekser, husk hjelm........

Kjell Aa

Comment

• Alfalfa
                            • Jul 2002
                            • 988

Jeg husker i min ungdom at det kom forskjellige lag og foreninger av ymse seriøsitet på skolen og fikk vise frem hva de holdt på med.. De hadde med seg info og greier.. Det ble endel rekruttering av det faktisk!

Jeg tror dette er en av flere mulige måter å gå frem på for oss også..
                            Være synlige på en positiv måte der ungdommen er.. Og prøve å få frem at det faktisk ikke handler om dyre ødeleggelser, limsniffing og mentalt tilbakestående voksne med for mye fritid og penger.. (Ikke alltid iallefall.. )

Mon tro hva responsen ble om noen fra den lokale klubben tok tak i det materialet som NLF har laget, fikk tak i en bunke med MI og tok med seg en depronkjerre og en trainer og gikk til en skole og viste frem, og fikk delt ut noen MI og info-ark og gitt litt førstehånds-info som de håpefulle kan ta med hjem.. Kanskje det klør litt i fingrene hos far også...?

Jeg har iallefall tro på det.. "Hinderet" er i bunn og grunn initiativet til å gå igang og gjøre det..

Og så legge til rette så de ikke går lei med en gang..

Av erfaring så vet jeg at de yngre i dag ikke eier tålmodighet... De er vant til at ting skal skje raskt og forandringer skjer ofte.. Dette er det en utfordring å ta høyde for, for oss som har begynnt å vokse igjennom hårfestet...
                            Last edited by Alfalfa; 23-01-07, 13:39.

Comment

• esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

Kjempefint at du kommer på banen Jørgen!
                              Du beskriver det akkurat slik jeg tenker det! Utfordringer er viktig og som det blir nevnt så krever dagens ungdom forandringer. Disse forandringene kan fint kompenseres av å stå og gi piloten utfordringer, enten det er snakk om pylon, landingskonkurranse eller program. Oppfordringen trenger ikke nødvendigvis være "how low can you go..?!?!" men "Får du til [sett inn øvelse som oppleves som utfordrende av piloten her]?".

Jeg tror også den mest effektive måten er oppsøkende virksomhet, men ikke tenk bare skole/SFO. Hva med (depron)flyging som pauseunderholdning på et lokalt idrettarrangement? Hva med å stille opp på ulike dager som friluftsdager ol?

Når det gjelder hva en skal starte med så er det vel litt som høna og egget.
                              Jeg tror derimot at det kan være lurt og utvikle en skriftlig plan for hvordan klubben ser for seg at det skal gjennomføres. Dernest tror jeg at det vil være lurt å gjøre aktiviteten tilgjengelig. Kunne vært interessant å sett hvor mange som møtte opp dersom en markedsførte "flydag" på et av de lokale idrettsplassene i aviser, skoler, lyktestolper og oppslagstavler og la opp til et opplegg hvor alle fremmøtte kunne få prøve å fly samt fly på simulator. Dette er et typisk sommerprosjekt så det er bare så starte planleggingen folkens.
                              Målet med dagen må jo være å gi de en opplevelse av at det er utfordrende (underforstått artig), spennende, interessant og lærerikt samt en god erstatter til andre aktiviteter. Hvis de vet de bare kan pakke sekken og ta med seg flyet til idrettsplassen el. og fly så tenker jeg det blir mer populært bare av den grunn. Elektro gir oss en fin mulighet som vi må lære oss å utnytte.

Her er et bilde fra standen vår på Frivillighetsdagen 06 på Gjøvik.
                              http://gomfk.com/modellfly/bilder/al...n/P9090097.jpg I perioder var det lang kø for å få fly litt på simulator.
                              Last edited by esmel; 23-01-07, 15:54.
                              Espen Melby

Comment

• jørgen123
                                • Jul 2005
                                • 706

mener jeg har hørt at NAK klubbene forplikter seg til å drive rekruttering for modellflyseksjonen. det må jo være en god idé arrangere "åpen dag" eller noe sånn en eller flere ganger iløpet av sommeren. Bodø MFK prøvde dette litt sent i fjor sommer, og det gav litt ekstra penger i kassen i form av salg. det var faktisk et par stykker som prøvde klubbens trainer med lærer/elev. er ikke sikker på om noen meldte seg inn etter det, men mange tror jeg koste seg. simulator var også koblet opp på lerret så de som ikke turte å prøve traineren fikk prøve simulator. jeg var ikke der før litt ut på ettermiddagen, men det hadde visst vært bra med folk, i alle aldersgrupper. tror det var mest "voksne med barn", eller voksne som tok med ungene sine. da jeg var der så jeg ikke mange i aldersgruppen denne tråden sikter til, og det er litt synd.

et annet forslag er å inngå et samarbeid med den lokale hobbyshappa. der er det mange potensielle klubbmedlemmer, HVIS de får god start hjelp! det er alt for mange som så vidt har hørt om en modellflyklubb og kjøper et "nybegynner fly" og skal komme seg i lufta selv. hvis hobbyshappa sier til foreldre; "ta med deg sønnen (dattra) opp til [din lokale] modellflyklubb. der får du god veiledning og de hjelper igang"

hvis også klubben sier at de får kjøpt en grei startpakke hos den lokale pusher`n så må det være en god deal som begge parter tjener på.

jeg står fortsatt på at hvis man vil rekruttere i denne aldersgruppen må man få flere ilag. det er som sagt ikke like artig å fly alene som sammen, og ihvertfall ikke for den yngre garden.
                                å trikse med en fotball alene er for spesielt interesserte, og man blir fort lei! dette gjelder også modellfly. modellfly blir vel heller ikke sett på som en "kul" sport/tiltak hos de eldste i denne alderen. det er ikke like "kult" å fly modellfly som å stå skateboard / Snowboard. dette tror jeg det går an å gjøre noe med ved å få flere yngre medlemmer. det kommer nok aldri til å bli like populært som fotball.
                                tingen er å starte rekrutteringen tidlig. nesten før de får tilbud om fotball. hvis man klarer dette er man godt på vei.

har følelse av at veldig mange har et snev av flyinteresse helt fra tidlig i barndommen, men få "tar den et steg videre" og gjør noe ut av den på en måte. å ta tak i denne gnisten tidlig nok er kan hjelpe godt på med rekruttering. de færreste holder på den "gnisten" som vi har gjort.
                                Jørgen Wake Stensen
                                Bodø MFK
                                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

Working...