Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konkurransegrener for barn og ungdom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by jørgen123
    mener jeg har hørt at NAK klubbene forplikter seg til å drive rekruttering for modellflyseksjonen. snipp.....
    Nei, det er ingen forpliktelse, tvert i mot så prøver vi å henge ut en del gulerøtter slik at klubbene har glede av dette også økonomisk. Se f.eks. http://www.modellfly.info/Opplaring/Opplaring.asp
    Men naturligvis håper vi at klubbene ser verdien i rekruttering og hva det kan gi klubben.
    Og hvis noen vil drive en ren "gubbeklubb" (håper dere unnskylder utrykket!) så skal ikke vi plage klubben med noe som helst press.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #32
      ungdommer, rekrutering og aktivisering

      Tenkte jeg skulle hive meg inn i rekken med noen innspill. Først må jeg bare si at det utrolig mange flotte ideer og ildsjeler rundt omrking og håper at ideer blir satt i virklighet. Det hadde vært utrolig morro! Ser fram til arrangementer som mini imac, mini vingtreff og masse mer....

      Noen meninger:
      Ungdommer liker aktivitet, rett og slett at det skjer noe, og de liker ikke så mye teori for det får de nok på skolen. Så derfor er det viktig at de rådføres og hjelpes til å ta de riktige valgene. Ikke anbefal en ung (også gammel) nybegynner et fly som kanskje er i vanskligste laget. La dem startet på noe enkelt som de takler og noe som tåler en smell. Takler de ikke flyet gir de opp og gjør noe annet.
      Som nevnt fra starten av indoor er genialt, og det finnes nybegynner fly der og, man må ikke kjøpe en shockflyer som første modell selv om man gjerne har lyst. Og en nebegynner trenger ikke 14mz som sin første radio selv om den er utrolig fet og har masse dingsebomser han ikke trenger:P Husk, man må ikke kjøpe det dyreste!

      En annen ting som Tom Brien forteller om på instruktør kurset er språket vårt. Vi som prater dette forstår det veldig godt, men de som er ferske skjønner ikke et ord. Hvis du møter en nybegynner og skal hjelpe, prøv og gjør ting enkelt i starten
      Det er supert at folk engasjerer seg for å rekruterre og engasjere ungdom, det trenger vi absolutt. Feks kanskje ha et arrangement der man har litt oppvisning i en hall, avtaler med en forhandler om at han tar med seg noe nybegynner utstyr som ikke koster skjorten, deler ut iformasjon osv og har en pico stick som skolefly feks.

      Det viktigste når man skal arragere noen form for arrangement er at man ikke må være redd for å reklamere for seg, snakk med lokalavis, Terje, heng opp plaketer med mer.

      Det vikstigste av alt: HUSK de som allerede er medlem! Og de som blir medlem trenger å bli tatt vare på slik at vi ikke mister dem...
      Lars Norberg

      Comment


      • #33
        nå var det årsmøte igår, og der var det noen som sa at det var ca. 25 stk som fløy modellfly utenfor klubben. noen hadde hatt litt kontakt med de og de hadde sagt at de var redd for å fly på bana fordi de ikke ville dumme seg ut... Jeg tror noen av dem var av den yngre garden.
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment


        • #34
          Originally posted by jørgen123
          nå var det årsmøte igår, og der var det noen som sa at det var ca. 25 stk som fløy modellfly utenfor klubben. noen hadde hatt litt kontakt med de og de hadde sagt at de var redd for å fly på bana fordi de ikke ville dumme seg ut... Jeg tror noen av dem var av den yngre garden.
          Da har jo "noen" i klubben en oppgave. Møte de der de flyr i dag, invitere de til et besøk, og så unngå å skremme de med dyre skalamodeller og store bensinmaskiner!
          Det er jo alltid noen som tror at tingene er annerledes enn de er, og kanskje et besøk på banen og en samtale med de trivelige pilotene på Bestemorenga kan overbevise de!
          Ellers kjenner jeg igjen den helt reelle unnskyldningen de bruker, vi er ikke alle like flinke til å inkludere nybegynnere. Her må det skjerpings til!
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #35
            Originally posted by jørgen123
            de hadde sagt at de var redd for å fly på bana fordi de ikke ville dumme seg ut...
            Vi som har vært i gamet en stund, har nok en velfylt tabbekvote (den som nekter for det, er glemsk).
            Jeg sier til alle som skal begynne å fly, at jeg har gjordt de tabbene som er
            mulig, og har dummet meg ut så det holder. Jeg håper at jeg kan formidle
            litt av mine erfaringer, slik at noe av det kan komme til nytte.
            Vi har alle begynt fra scratch, og det er opp til enhver hvor langt en vil utvikle seg, det være seg bygging eller flyging.
            Hobbyen/sporten er heldigvis fri for snobberi, så ingen skal være redd for å
            ta kontakt med klubb eller flygere for å få råd og hjelp.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #36
              Jeg har også snakket med flere som har sagt det samme, ikke mange men en er en for mye ikke sant...?!

              På hvilke måter kan de føle at de "driter seg ut"?
              Noen forslag:
              - "Alle" andre har store og dyre modeller
              - "Alle" andre flyr som noen guder
              - "Ingen" av de andre krasjer
              - Jeg kjenner ingen. Det er skummelt å oppsøke nye miljøer, spesielt når miljøene er små og sammensveisede som i en god del mf klubber rundt om kring. Enten må du være veldig utadvendt og lett å komme inn på eller så må du gi litt blaffen i de andre og holde deg til å fly en tur eller to ila. flydagen og utover det er det å gå rundt å kikke på fly.
              - Jeg var jo på stripa en gang men da var det ingen som snakket til meg en gang.
              - Utstyret mitt er sikkert ikke godt nok
              - Utstyret mitt er sikkert ikke i god nok teknisk stand
              - Modellen min bråker for mye, jeg vet jo at de har støymåling på stripa.
              - Jeg kunne godt tenkt meg å melde meg inn men kompisen min flyr ikke like mye så han gidder ikke betale de kronene det koster og da blir det til at vi flyr på Bestemorenga.
              - Jeg vet ikke nok og jeg syntes det er vanskelig å spørre om hjelp.
              - Jeg er sikkert den eneste nybegynneren

              Det siste punktet har jeg nevnt en løsning på tidligere og det er å sette av ei hel helg hvor det kun er nybegynnerene som flyr, det betyr derimot ikke at de øvrige medlemmene ikke behøver å komme den helga. De er jo en fin kilde til informasjon osv. De kan jo stelle med grillen og brusforsyninga også for den del. Det er som regel litt enklere å være en gruppe enn å stå alene.

              Vi kan ikke forvente at alle klubbens medlemmer skal tre frem som utmerkede utadvente inkluderende og samlende mennesker. Det er urealistisk, ikke alle trives i den rollen og ikke alle som er egnet til rollen vil ha den. Derimot bør klubbapparatet ha øynene oppe for nye og erfarne som har evne til å inkludere de nye i klubbens aktiviteter og benytte disse som kontaktpersoner og den slags.

              Hobbyen/sporten er heldigvis fri for snobberi, så ingen skal være redd for å
              ta kontakt med klubb eller flygere for å få råd og hjelp.
              Men hvordan kan de vite det om de ikke melder seg inn og blir med å flyge..? Og ser en på det som en ond sirkel så er det jo ikke sikkert de noen gang kommer til å melde seg inn heller fordi de ikke får det riktige inntrykket av hobbyen...

              Edit: Rettet noen trykkleifer å litt slik..
              Last edited by esmel; 31-01-07, 09:23.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #37
                Det går an å bruke rett person på rett sted. For ex; en som er ny i klubben som er utadvendt og kan fortelle om sitt møte med miljøet, er mye mere verdt enn en som har drevet på i ørti år.
                Det er helt klart at enkelte ikke egner seg til, eller ikke vil være i (fokus).
                Vi bør jo benytte de personene i klubbene som er (selgere) til å være klubbenes ambassadører utad i størst mulig grad.
                Slike stands (som Esmel har referert til) er en måte å komme potensielle nye
                medlemmer i tale.
                Vi må synligjøre oss, og bringe budskapet ut til folket, om at vi ikke er så sære som det virker.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment


                • #38
                  Vi er igang.

                  Har fått på plass en avtale med kommunen, om at vi skal lære noen innvandrerungdommer å fly modellfly. Vi vil få penger til matriell, dvs komplett fly m/radio, som er avsendt Elefun. Så første elev vil få sin første time så snart flyet/flyene er klargjordt. Vi kommer også til å kjøpe inn en simulator som skal lånes ut til aspiranter. Neste post på programmet, er å få til noe for
                  bevegelseshemmede.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #39
                    Ting skjer.
                    http://www.oa.no/lokale_nyheter/article2633124.ece
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment


                    • #40
                      Dette er jo en skikkelig fin måte å skape aksept for vår fine sport på. Tenk dere den signaleffekten dette har for omgivelsene!
                      Mvh Terje Martinsen
                      leder Modellflyseksjonen/NLF
                      www.modellfly.info

                      Comment


                      • #41
                        Det er i hvert fall en veldig bra start å få litt omtale og få til et opplegg.
                        Nå får vi bare vente til det blir flybar stripe igjen så står vel traineren klar bruk.

                        Jeg har en liten utfordring til IMAC Norge og de som driver med andre former for konkurranseflyging, enten det er fly eller helikopter:
                        Sett opp en videokonkurranse ala den Fliton satte opp som indoor konkurranse. Gjør det til en konkurranse for små elektromodeller med vingespenn på under 110cm eller der om kring. Sett opp noen sekvenser, skaff noen gode sponsorer og dra det hele i land.
                        Gjør det til en årlig konkurranse så ser vi hvordan det bærer i veien.

                        En forutsettning for konkurransen bør være at det er med utstyr som kan benyttes på en lokale fotballplassen eller tilsvarende og som ikke koster all verden.

                        Oppfordrer også klubber til å sette opp "E-meeting" på egnede idrettsanlegg i sommer. Gjør sporten lett tilgjengelig for publikum og deltagere! Tenk sikkerhet.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment

                        Working...
                        X