Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trene på Vingtreff?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by joo
    Vel vel Jon Vold...

    Er et ikke ubetydelig problem du tar opp der: når dommerne er så dårlig skolerte ved enkelte konkurranser at dem gir poeng på en roll/flip på 0,7 sekunder og kanskje 8-9 poeng på en vingover der det skulle vært stall-turn så har man lov å spørre seg: hva er vitsen med å trene??
    Fins en del litteratur på temaet fra FAI blant annet, og det skulle vært unødvendig å stille i en konkurranse gjennomtrenet og oppleve at "slurvere" får samme poengsummene tross soleklare feil..?
    Kanskje en ide til en artikkel om "dømming" dette??
    Det må sies at jeg ikke har opplevd dette selv, og ettersom jeg bare har fløyet vingtreff så er nok dommerne i denne klassen "snille", selv om man kan argumentere med at det er å gjøre deltakerne en bjørnetjeneste. Jeg har dog sett noen merkelige poeng, f.eks hadde jeg en loop på NM som lignet mer en piruett. Trodde jeg hadde nulla hele øvelsen, men fikk lite trekk, sikkert til stor ergrelse for de som fløy to runde looper i samme omgang

    Jeg har selv fått høre at "Vi dømte deg hardt, så du ikke skulle bli høy på pæra" etter et stevne. Hehe, jeg tok det som et kompliment Liten tvil om at jeg foretrekker det fremfor snill dømming for min egen del slik at jeg kan bli bedre ved å lære av mine feil, men glem aldri at det dreier seg om rekruttering først og fremst og at en stor del av deltakerne i vingtreff ofte er med for første gang. Men at det trengs en debatt om dette levner liten tvil. Ingen er tjent med forskjellig dømming fra forskjellige dommere.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #17
      Dømming i konkurranser

      Heisann!

      Det finnes helt klare regler og retningslinjer for dømming... Setter man seg godt inn i disse reglene, dvs. dømmer helt objektivt, bør det ikke være så vanskelig å dømme korrekt.

      Kan det forekomme at folk dømmer litt "snillere" på lokale stevner enn på NM...? Gjør vi dette for at folk ikke skal bli skremt vekk av lave poengsummer...? Og hvor bra er isåfall dette for dem som vil begynne å trener aktivt i konkurranse-sammenheng..? Bare en tanke...

      FAI-reglene kan lastes ned bl.a fra Malvik modellflyklubb sine hjemmesider: 404 Not Found

      -Alexander

      Comment


      • #18
        Tegning av VT-programmet

        Har som den opprinnelige skribenten som startet tråden her gått lei av å "tullefly" uten mål og mening, og ønsker å lære mere, og dermed skuler jeg til Vingtreff som et godt utgangspunkt å starte med.

        Beskrivelsen av programmet finner jeg, men finnes det en tegning, slik det gjør for Nordic og F3A?

        Finnes det video av komplette programmer?
        Erlend Moen
        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

        Comment


        • #19
          Originally posted by ErlendM
          Har som den opprinnelige skribenten som startet tråden her gått lei av å "tullefly" uten mål og mening, og ønsker å lære mere, og dermed skuler jeg til Vingtreff som et godt utgangspunkt å starte med.

          Beskrivelsen av programmet finner jeg, men finnes det en tegning, slik det gjør for Nordic og F3A?

          Finnes det video av komplette programmer?
          http://home.online.no/~ofremmi/F3A/S.../Schedules.htm, se vingtreff bekrivelsen.
          Tegningene kan du hente fra FAI/F3A programmet.
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #20
            Øvelser

            Det kan hende at dette er et greit sted å titte:
            World Air Sports Federation
            Last ned F4 (ja, skala!), de gir en grei beskrivelse av hvordan de mest elementære øvelsene skal se ut for å få en grei bedømmelse.
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

            Comment


            • #21
              Men fy søren så vanskelig det med ett ble da...
              Plutselig ble jeg bevist alle feilene jeg gjør når jeg flyr, merker at det trengs mye øving ja. Bare det å ta en "normal" take-off med prosedyresving i rett hastighet og med vettug diameter er jo helt nytt. Tidligere var det bånn gass og rett til værs.
              Jaja, ser at det er nyttig kunnskap i hvertfall!
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment


              • #22
                har også satt meg som mål å klare å gjennomføre ett vingtreff i løpet av sommeren.

                Tok så en tur ut med ouya´n i dag og hadde som mål å trene på stallturn og sloww roll. etter noen misslykkede forsåk så begynte jeg å lure på om servoen på sideroret hadde røket for jeg synes ikke det var noen virkning i det. prøvde på en knife edge og det dalte som en murstein mot jorden. svingte rundt og tok en sake forbi flyging og hva får jeg se (se bilde) var bare å være rask og svinge rundt å lande hehe nå er det ut med ca hangsler og inn med ordentlige saker.

                Tilbake til topic. tror det er veldig greit å trene på disse vingtreff øvelsene selv om man som meg ikke har tenkt å delta i noen konkuranse, for jeg merker godt at jeg blir mye mye bedre og sikrere som pilot av dette.
                Attached Files
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  Har trent en del på vingtreff.
                  Øvelsene virker enkle, men å finne linje og høyde vær gang, samt å repetere øvelsene krever mye av en.
                  Tanken min er å delta i noen konkurranser til neste år (2007)
                  Heldigvis så har vi en i klubben (Moss mfk) som flyr nordic.
                  Utrolig lærerikt.
                  Synes selv at det blir langt mer innteresant og utfordrene å fly strukturert.

                  Comment

                  Working...
                  X