Unconfigured Ad

Collapse

Fagernes flyshow

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Jeg filma hele flighten, men akkurat når det treffer isen forsvinner den ned bak folka foran meg. Men selve motorkuttet, tippen og turen ned har jeg.

Var den vedlagte Stearman som gikk på søndagen. Er jo helt tragisk.
    Attached Files
    Last edited by andersh; 19-03-07, 08:37.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Cessnaknuseren
      • Mar 2005
      • 561

Synd når slik skjer.
      jeg opplevde noe lingnende for 14 dager siden på jomfrutur med en Decathlon.
      Alle kontakter ble nøye kontrollert, mottaker og sendebatteri var nyladet, og jeg tok range-test før takeoff. Fløy i ca. 2 minutter og alt var i den skjønneste orden før jeg plutselig ikke har kontakt med flyet. Det fløy rett frem ca. 50 meter før det satte snuten ned og gikk i bakken på full gass.
      Ble ikke mye igjen av det flyet gitt.
      Hadde ikke failsafe i dette flyet, tror heller ikke det hadde vært til noen hjelp da jeg tror strømmen til mottakeren ble borte.
      Årsaken til dette får jeg jo aldri vite, men det var i vertfall veldig ubehagelig å stå hjelpesløs å se på dette. Att det gikk rett i bakken uten å gjøre skade på annet en flyet og humøret til piloten må vel kalles flaks.
      PS. Alt utstyret i flyet var nytt.
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• Flygal
        • Feb 2007
        • 257

Originally posted by andersh
        Jeg filma hele flighten, men akkurat når det treffer isen forsvinner den ned bak folka foran meg. Men selve motorkuttet, tippen og turen ned har jeg.

Var den vedlagte Stearman som gikk på søndagen. Er jo helt tragisk.

Legger du den på nettet?? Jeg fikk ikke med meg selve crasjen, kom like før den gikk i bakken, så fikk sett den litt i lufta.

Synd med Decathlonen, Cessnaknuseren...
        Futaba 6EXA
        Futaba 10C 2,4Ghz
        Piper J3 Cub, RCV 60SP
        Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Originally posted by Flygal
          Legger du den på nettet?? Jeg fikk ikke med meg selve crasjen, kom like før den gikk i bakken, så fikk sett den litt i lufta.

Synd med Decathlonen, Cessnaknuseren...
          Blir nok med på Fagernes-videoen som jeg skal redigere de nærmeste dagene... Men det tar nok en uke eller 2 før den er klar. Det er en del arbeid.
          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Flygal
            • Feb 2007
            • 257

Blir nok med på Fagernes-videoen som jeg skal redigere de nærmeste dagene... Men det tar nok en uke eller 2 før den er klar. Det er en del arbeid.
            Det ser jeg frem til!
            Futaba 6EXA
            Futaba 10C 2,4Ghz
            Piper J3 Cub, RCV 60SP
            Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

alle ser fra til den faste Fagernes videoen som Andersh lager hvert år veldig bra for oss som ikke har mulighet til å komme
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Flygal
                • Feb 2007
                • 257

Originally posted by william123
                alle ser fra til den faste Fagernes videoen som Andersh lager hvert år veldig bra for oss som ikke har mulighet til å komme
                Hvor ligger de tidligere filmene hen da???
                Futaba 6EXA
                Futaba 10C 2,4Ghz
                Piper J3 Cub, RCV 60SP
                Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

de ligger på hjemmesiden til Andersh:
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Raptor
                    • Sep 2003
                    • 837

Årsak?

Originally posted by william123
                    noen som vet årsak til havariet?
                    Kan være vanskelig å si..for meg ser det ut til at signalene mellom sender/mottaker utblir. Mulig den går i fail-safe? Den stiger ialflall for fort, muligens på det allerede høyderor som er gitt. Tilslutt gir modellen seg og legger seg i en styrtspiral. Kun flyver og de tilstedeværende kan vel gi svar på det...Det er iallfall et uhyggelig syn.

Det som er og må bli en fast regel er at en ny modell ALDRI tas første gang opp på et stevne, men skal være testfløyet. Jeg sier ikke at denne modell er det, men jeg har også sett mange mislykkede radioinstallasjoner som er forårsaket i hastverksarbeide for å nå meeting eller treff. En ser jo at modellene er blitt større og større og ofte er det teknisk feil som kan være årsaken. Nå har vi igjen sett et nytt havari på Fagernes - noe som visstnok er blitt omtrent reprise fra i fjor. I 2006 var det en storseiler som var iført turbin - noe som den langt ifra var tiltenkt. På Notodden 2006 så vi også et meget stort fly gå i flis.

En annen ting er at om folk ikke ser og føler seg kompetent til å fly med kanskje flere 100 i ryggen så bør disse holde seg langt borte fra en hobby som helst skal gi flere positive inntrykk enn negative og ikke at modellfly krasjer uansett størrelse og kostnad. Vi ser i forkant at sikkerheten skal ivaretas som regel nr. 1. Etter det jeg kan høre på motoren så er det en Seidel eller Moki 215 (men jeg understreker at jeg ikke var ikke tilstede)

Jeg synes det er på tide at arrangørene på offentlige stevner tar opp på agendaen at fly (show) skal klareres/sjekkes av evt. sikkerhetsleder. Dertil skal flyvere som skal ha oppvisningen være klarert som erfaren. Det begynner å skje altfor mange ulykker med hittil heldigvis bare materielle skader. Den dagen det skjer mer alvorlige ting vil være en tragedie som rammer hele RC Norge og setter sporten i et meget dårlig lys...La oss sammen forebygge dette.

Hilsen
                    Raptor
                    (ser helst at alle går hjem med hele fly)
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

Comment

• andersh
                      • Apr 2003
                      • 1734

Jeg var redd for et slikt fokus som dette. Jeg mener du tar det hele litt ut av proposjoner. Du må huske at jo større og dyrere modellene er, jo større "wow-faktor" ligger det i at den gikk ned. Crash har "nyhetens interesse" mye mer enn en nydelig flytur med strøken landing, desverre (får en si). Dermed blir det veldig mye snakk om de få modellene som går ned, og svært lite snakk om alle de hundre turene som blir flydd på et slikt treff som dette.

Uhell er IKKE regelen, og når det flyes så mange turer på 2-3 dager som det gjøres på Fagernes, så skal det en del til for at ikke noe går ned. Når vi da ser at dette skjer i GOD avstand fra både tilskuere og piloter, så forteller det meg noe om at sikkerhetsavstander, og rutiner fungerer.

Det er også et helt tankeløst forslag at stevneledelsen skal kontrollere modellene for å unngå ulykker. Tror du at piloten ØNSKER å crashe en modell til 50.000,-? Tror nok piloter og kontruktører har kontrollert det som er mulig å kontrollere lenge før modellen kommer i lufta. De som surrer ting fast med tape og ståltråd flyr ikke disse store modellene som du refererer til.

For ordens skyld - seileren til Gudmund gikk ned i 2005, ikke i fjor. Og i fjor var det faktisk lite uhell sammenlignet med i år og 2005.

Ikke missforstå, jeg er svært opptatt av sikkerhet selv og er en av pådriverene for sikkerhet i klubben vår, men her mener jeg du ikke setter ting helt i perspektiv.

NB: Samtlige havari denne helgen skjedde UTENFOR selve det organiserte "Fagernes Flyshow" (torsdag/søndag/etter endt flytid fredag/lørdag)
                      Last edited by andersh; 19-03-07, 13:33.
                      Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

Comment

• Ben_E
                        • May 2003
                        • 621

Originally posted by Raptor
                        Kan være vanskelig å si..for meg ser det ut til at signalene mellom sender/mottaker utblir. Mulig den går i fail-safe? Den stiger ialflall for fort, muligens på det allerede høyderor som er gitt. Tilslutt gir modellen seg og legger seg i en styrtspiral. Kun flyver og de tilstedeværende kan vel gi svar på det...Det er iallfall et uhyggelig syn.

Det som er og må bli en fast regel er at en ny modell ALDRI tas første gang opp på et stevne, men skal være testfløyet. Jeg sier ikke at denne modell er det, men jeg har også sett mange mislykkede radioinstallasjoner som er forårsaket i hastverksarbeide for å nå meeting eller treff. En ser jo at modellene er blitt større og større og ofte er det teknisk feil som kan være årsaken. Nå har vi igjen sett et nytt havari på Fagernes - noe som visstnok er blitt omtrent reprise fra i fjor. I 2006 var det en storseiler som var iført turbin - noe som den langt ifra var tiltenkt. På Notodden 2006 så vi også et meget stort fly gå i flis.

En annen ting er at om folk ikke ser og føler seg kompetent til å fly med kanskje flere 100 i ryggen så bør disse holde seg langt borte fra en hobby som helst skal gi flere positive inntrykk enn negative og ikke at modellfly krasjer uansett størrelse og kostnad. Vi ser i forkant at sikkerheten skal ivaretas som regel nr. 1. Etter det jeg kan høre på motoren så er det en Seidel eller Moki 215 (men jeg understreker at jeg ikke var ikke tilstede)

Jeg synes det er på tide at arrangørene på offentlige stevner tar opp på agendaen at fly (show) skal klareres/sjekkes av evt. sikkerhetsleder. Dertil skal flyvere som skal ha oppvisningen være klarert som erfaren. Det begynner å skje altfor mange ulykker med hittil heldigvis bare materielle skader. Den dagen det skjer mer alvorlige ting vil være en tragedie som rammer hele RC Norge og setter sporten i et meget dårlig lys...La oss sammen forebygge dette.

Hilsen
                        Raptor
                        (ser helst at alle går hjem med hele fly)
                        Synes det trekkes en del konklusjoner som virker rimelig bastante, spesielt når du ikke var tilstede...

La heller noen som har konkret kunnskap, eller kjenner modellen bedre enn det du gjør, uttale seg om hva som kan være årsaken.

PS! Ventusen til Malones gikk ned i 2005... Var du der da???

Ben_E
                        Ben-Erik Ness
                        Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
                        http://www.jetsofbergen.no

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Jeg var redd for et slikt fokus som dette. Jeg mener du tar det hele litt ut av proposjoner. Du må huske at jo større og dyrere modellene er, jo større "wow-faktor" ligger det i at den gikk ned. Crash har "nyhetens interesse" mye mer enn en nydelig flytur med strøken landing, desverre (får en si). Dermed blir det veldig mye snakk om de få modellene som går ned, og svært lite snakk om alle de hundre turene som blir flydd på et slikt treff som dette.
                          Blir jo mye hyl og skrik rundt crashene ja... må si meg svært enig i det. Tråden er jo starta med bakgrunn i nysgjerrighetet og "interesse" for nettopp crashene som skjedde, og ikke alle andre vellykkede flightene. Og jo større modeller jo mer styr. Neppe så mange som sikler etter video av depron-saker som går ned?

Er jo en regel at jomfruturer ikke skal finne sted på slike stevner, det vet vel de fleste som bruker å delta, eller?

At modellfly crasher er ingen nyhet. Hvorfor skulle det innføres noe ekstra "regime" på stevner ut over at alle er pålagt å fly over sikkert område og der er omhyggelig frekvenskontroll og max antall fly i lufta? Hvem skal godkjenne/underkjenne et hundretalls modeller? De fleste bygd omsorgsfullt og godt. Og når er en pilot "erfaren"?

En snodig krisemaksimering av saker og ting, og en merkelig trang til å se store crash... det er ting som skjer. Har vel bare huske et eller to stevner gjennom drøyt 30 år der det ikke ble ødelagt modeller
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Cubman
                            • Jan 2006
                            • 34

Fagernes

Stod bak piloten og var hjelper i dette tilfelle, Det var foretatt range test 2 dager tidligere med meget gode resultater.Over 150meter med antenne nede og ingen tegn til radio støy. Etter take off ble det trimmet på høyderoret da modellen steg mye, kort tid etter forsvant all kontakt mellom sender og mottager. Grunnen? Tja, si det? En ting er helt sikkert, det er ingen som ønsket dette mindre enn pilot og eier....
                            Svein Rudshagen
                            Moss modellflyklubb

Comment

• sap_2000
                              • Sep 2003
                              • 524

Originally posted by Cubman
                              Stod bak piloten og var hjelper i dette tilfelle, Det var foretatt range test 2 dager tidligere med meget gode resultater.Over 150meter med antenne nede og ingen tegn til radio støy. Etter take off ble det trimmet på høyderoret da modellen steg mye, kort tid etter forsvant all kontakt mellom sender og mottager. Grunnen? Tja, si det? En ting er helt sikkert, det er ingen som ønsket dette mindre enn pilot og eier....
                              Hei.

Sikkert unødvendig å spørre om: Ble rekkeviddetesten utført med motoren i gang? (tenker på tenningsannlegget, og om det kan ha påvirket noe....
                              Mvh. Ståle
                              http://www.jetsofnorway.no/

Comment

• TheBirg
                                • Jan 2004
                                • 692

Veldig synd at slikt skjer, men man får aldri sikret seg nok, og dagen det skjer kommer nok til de fleste av oss. Også sitter man igjen med flere spørsmål enn svar
                                Ønsker dere en god dag på feltet !
                                Birger Mork

Mine besittelser :
                                Flygreier (Massevis)
                                Heligreier (En Mini Titan)
                                Bilgreier (Et par stk.)

Comment

Working...