Unconfigured Ad

Collapse

Rett å slett teit kræsj

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kherseth
    • Nov 2004
    • 38

Skal prøve igjen senere idag med en 10år gammel AM-radio, den har bestandig fungert perfekt så tviler ikke på at det kan bli en god midlertidig-løsning.

Men siden vi først er igang med teknisk prat kan jeg jo spørre ett lite spørsmål til. Som nevnt tidligere skal jeg ha ny radio, men klarer ikke å bestemme meg for Futaba 9C eller 7C? noen gode synspunkter på va man bør velge?

Har egentlig ikke bruk for 9ch men ser for meg at de ekstra kanalene/funksjonene kan kommer til nytte senere, vet ihvertfall at di neste 2-4årene blir det kun å gå i små depron/EPP modeller(bor på 12kvm).

Kim

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Hvorfor ikke kjøpe DX7?
      Spesielt siden du kommer til å fly elektro i tiden fremover. Da slipper du glitching / radioforstyrrelser samt at du kan bruke radioen til større prosjekter senere.

Om du skal ha 9c eller 7c kan du liksågodt kjøpe 9C med en gang, så slipper du bytte radioer så ofte...

Men som sagt, hvorfor ikke vurdere en 2.4GHz radio først som sist..? De koster ikke noe mer, de fungerer bra (har dx7 selv) og du slipper glitch (og unødvendige kræsj). Selv med med en ar6000 (en av "kortdistanse"-mottakerene til dx7) kan du fly så langt unna at du knapt ser modellen.

Nå har jeg flydd elektro både med hitech og futaba de siste årene. Hitechen glitchet innimellom, futabaen var bedre men hadde tilfeller av glitch med den også (avhengig av mottaker). Hører stadig om andre som har glitch med 35MHz radioer men har ikke hørt om noen som har hatt glitch med 2.4GHz...!! Det er verdt å ha i bakhodet i disse elektro-tider.

Men men, nå har jeg sagt mitt om den saken.

For å hjelpe deg litt med evnt. feilsøking så kan du plukke ut radioutstyret og prøve å koble til kun en og en servo. Dårlige servoer kan skape problemer. Er det noen forskjell på rekkevidden med ulike servoer?
      Du kan også prøve å spre komponentene enda litt bedre.
      Har du mulighet til å ta et bilde av installasjonen og legge ut?
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• kherseth
        • Nov 2004
        • 38

Har ikke vurdert 2.4GHz så nøye, men har hørt at det skal fungere meget bra ja. Hvilken produsent er DX7? klarer ikke finne den..

Har lagt ved bilde også, som du ser er servoledningene til høyde/sideror innfelt nederst på kroppen mens antennen er lagt øverst, batteriet sitter rett bak motor på andre siden, ESC blir ca midt mellom mottaker og motor(ca 15cm fra begge). Som du også ser har jeg ikke orket å lime sammen etter siste møte med bakken men skulle vel ikke ha noe å si for oppsettet....

Kim
        Attached Files

Comment

• kherseth
          • Nov 2004
          • 38

Originally posted by kherseth
          Har ikke vurdert 2.4GHz så nøye, men har hørt at det skal fungere meget bra ja. Hvilken produsent er DX7? klarer ikke finne den..
          Kim
          Glem spørsmålet, kom på søkefunksjonen...
          Får man kjøpt radioen uten servoer blir vel det nye spørsmålet siden jeg ikke har bruk for standard-servoer..

Kim

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Tror ikke det er noen i norge som selger noe anna enn pakka med en mottaker og servoer + lader, men mulig jeg tar feil. Sjekk futaba sin 2.4GHz radio-pakker også.

Servoene får du sikkert solgt men det gjør jo ikke noe om de blir liggende til studietiden er over. Er du først "bitt" er det vanskelig å begrense seg..hehe
            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• kherseth
              • Nov 2004
              • 38

Takk for tipset, og selfølgelig takk til dere andre som har bidratt med hjelp..

Sjekket litt med Futaba sine 2.4GHz sendere og de hadde en pakke som passer meg helt perfekt, Futaba 6EXG, leveres uten servoer. Grunnen til at jeg ikke ville ha servoer er at det blir billigere uten. Så nå er det bare å vente på storstipendet skal komme på ett snarlig besøk.

Det problemet med å begrense seg går ganske automatisk for min del, lite penger fra før og astrofotografering som èn av de andre hobbyene setter en god stopper for evt innkjøp.

Kim

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Originally posted by kherseth
                Takk for tipset, og selfølgelig takk til dere andre som har bidratt med hjelp..

Sjekket litt med Futaba sine 2.4GHz sendere og de hadde en pakke som passer meg helt perfekt, Futaba 6EXG, leveres uten servoer. Grunnen til at jeg ikke ville ha servoer er at det blir billigere uten. Så nå er det bare å vente på storstipendet skal komme på ett snarlig besøk.

Det problemet med å begrense seg går ganske automatisk for min del, lite penger fra før og astrofotografering som èn av de andre hobbyene setter en god stopper for evt innkjøp.

Kim
                Modellflyging, spesielt litt lavt og fort, utløser adrenalin og en dæsj andre hormoner... disse er vanedannende! Mao. det er et fysiologisk faktum at du kommer til å bli avhengig hehe Det hele koker ned til prioritering og å la seg rive med

Lykke til med avvenninga når du først har kommet skikkelig i gang !
                Espen Melby

Comment

Working...