Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drittlanding og møkkafly....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Drittlanding og møkkafly....

    Hadde min desidert største dritt-landing noensinne nå på lørdag. Vel - landing og landing. Det som skjedde var at jeg plutselig mistet all kontakt med min kjære Jupiter rett etter takeoff. Hadde tidligere hatt en perfekt tur med lille Juppe, alt var i skjønneste orden. Tok av mot sør, steg opp og plutselig gikk throttelen amok. Opp og ned. Så oppdaget jeg at jeg ikke hadde kontroll med ror-funksjonene. Flyet la seg i en perfekt venstresving, snudde 180 grader og dykket så nedover og pang! så ble det borte i et skogholtlike ved.
    Ut fra smellet jeg hørte var jeg sikker på at den hadde gått ned i vegen og knust, så jeg var mest bekymret for om den hadde truffet noen eller noe, og ikke minst få den vekk fra vegen før det kom biler. Fikk noen til å kjøre meg opp til vegen. En innskytelse fikk meg til å si til han som var med at det skulle ikke forundre meg om den lå oppi en diger møkka-silo som sto der. Og det gjorde den...! Fløt så fint oppi der, som om ingenting hadde skjedd. Rorene gikk bananas siden jeg hadde slått av senderen.
    For de som er interessert i detaljerte bilder og hva som skjedde etterpå kan dere kikke her: http://folgefonnrc.ning.com/profiles...logPost%3A5037

    Slik så det ut da jeg gløtta over kanten på siloen:
    Attached Files
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

  • #2
    Litt skitt bare, eller hel og fin!

    Originally posted by ErlendM View Post
    Hadde min desidert største dritt-landing noensinne nå på lørdag. Vel - landing og landing. Det som skjedde var at jeg plutselig mistet all kontakt med min kjære Jupiter rett etter takeoff. Hadde tidligere hatt en perfekt tur med lille Juppe, alt var i skjønneste orden. Tok av mot sør, steg opp og plutselig gikk throttelen amok. Opp og ned. Så oppdaget jeg at jeg ikke hadde kontroll med ror-funksjonene. Flyet la seg i en perfekt venstresving, snudde 180 grader og dykket så nedover og pang! så ble det borte i et skogholtlike ved.
    Ut fra smellet jeg hørte var jeg sikker på at den hadde gått ned i vegen og knust, så jeg var mest bekymret for om den hadde truffet noen eller noe, og ikke minst få den vekk fra vegen før det kom biler. Fikk noen til å kjøre meg opp til vegen. En innskytelse fikk meg til å si til han som var med at det skulle ikke forundre meg om den lå oppi en diger møkka-silo som sto der. Og det gjorde den...! Fløt så fint oppi der, som om ingenting hadde skjedd. Rorene gikk bananas siden jeg hadde slått av senderen.
    For de som er interessert i detaljerte bilder og hva som skjedde etterpå kan dere kikke her: http://folgefonnrc.ning.com/profiles...logPost%3A5037

    Slik så det ut da jeg gløtta over kanten på siloen:
    Er det noe som heter DRITflaks så må det være her...Flyet uskadd og fullt flybart!

    Mvh Einar - nydelig den Jupiter'n din selv med litt skitt på...Hvorledes er den og fly
    sånn rent generelt..?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Mk.V View Post
      Er det noe som heter DRITflaks så må det være her...Flyet uskadd og fullt flybart!

      Mvh Einar - nydelig den Jupiter'n din selv med litt skitt på...Hvorledes er den og fly
      sånn rent generelt..?
      Hihi! Jeg hadde mentalt avskrevet flyet i det jeg så det forsvinne, så jeg var lykkelig da det viste seg at det var like helt! Sier vel litt om kvaliteten på disse "plastflyene".

      Flyegenskapene er helt flotte, spørs jo selvsagt hva en er på jakt etter. Enkel akro går helt greit, det kan fly styggfort (anbefales å forsterke vingene med et karbonrør!!) og det kan fly fint og sakte. Pga. dihedral og vingeprofil er den ikke noen F3A-modell, men det er nok helst piloten som begrenser mulightene her snarere enn modellen. Jeg har en .56-to-takter fra Just Engines som snurrer en 13x6-propell. Går som ei kule med denne kombinasjonen, men kan fly relativt sakte. Har lagt på spoilerons og flaperons og disse roer flyet ned en smule.

      Flyet tåler som sagt mye, har hatt dette i to år nå og synes fremdeles det er like moro å fly. Men igjen - det kommer sikkert an på piloten... jeg flyr ikke hver helg for å si det sånn, så for meg gir det utfordring nok. Skulle jeg ønsket meg noe annet fly måtte det bli et som er litt bedre egnet til å trene på øvelsene i Nordic/F3A osv. Merker at jeg er lei av å fly hull i lufta. Men nå har jeg fått min store Cessna 182 Skylane fra Hangar-9 på lufta, så nå blir det nok en del Cessna-koseflyging på meg framover!
      Erlend Moen
      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

      Comment


      • #4
        Sykt flaks, alt jeg kan si.
        Mvh
        Arthur Olaisen

        Don't forget the Loctite, Bob

        Comment


        • #5
          He, he....det må være tidenes test av disse plastflyene. Har hørt mye rart fra før. Om landing i tretopper osv uten nevneverdige skader, til en som ikke fikk gitt "faenskapen", som han sa, nådestøtet, før han prøvde å fly mellom to trestammer som stod ca en meter fra hverandre. Men aldri i en møkkasilo . Den var ny Kvalifiserer sikkert til årets kåring i et eller annet ?
          Ang manøvreringsevne, så kan en Jupiter, eller "Juppe" som den kalles i Sverige, nærmest utføre en hvilken som helst manøver, fra ryggflattspinn til rolling circle, og fly baklengs i litt motvind (testet av Bosse Gårstad i sin tid, med innlagt ufrivillig krasjtest).
          Dette begrenses kun av motorkraft (tror han brukte en Rossi .53 motor) og pilotens ferdighetsnivå.
          Selvsagt vil du ikke få rare poengsummen i hverken F3A eller 3D, da modellen er en lavvinget trainer med semisymmetrisk vingeprofil og alt for små rorflater (disse er lett å gjøre større ved å splitte rorflatene i bakkant og lime inn et balsaflak) til å utføre øvelsene like rent som en rendyrket spesialmodell.
          Lykke til videre med "møkkamodellen"
          Synes faktisk du burde døpe den om (har aldri hørt om en Ferrari som har havnet i en møkkabinge før?) etter denne hendelsen
          Du må nesten også kunne kjøre på biodrivstoff etter dette

          olle

          Comment


          • #6
            Originally posted by ErlendM View Post
            For de som er interessert i detaljerte bilder og hva som skjedde etterpå kan dere kikke her: http://folgefonnrc.ning.com/profiles...logPost%3A5037
            Har Kvinnherad Breiband blitt heilt ukritiske til kva slags arbeidsoppgåver dei påtar seg no om dagen?
            mvh
            Åsmund Eikeland

            - Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
            - Align T-Rex 500 ESP
            - AT-40 O.S 46LA MAX
            - GAUI 500x Quad flyer

            -Futaba 9c

            Fitjar Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by fletcher View Post
              Har Kvinnherad Breiband blitt heilt ukritiske til kva slags arbeidsoppgåver dei påtar seg no om dagen?
              Jeg jobber kun freelance for dem nå, og påtar meg dermed alle slags møkkajobber...
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment


              • #8
                "Noen ganger er det helt ålreit, in the morning"....

                Ei bra motvekt til andre ting som går skit.
                Veldig bra historie
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #9
                  Takk Erlend og Olle...

                  Takker dere for omtalen av Jupiter'n...Ser litt skala ut og som et av de få i denne
                  klassen er det cowling over motoren...Noe å vurdere som "kosetrainer"...

                  Mvh Einar - flyelev...

                  Comment


                  • #10
                    jupiter

                    Originally posted by ErlendM View Post
                    Hihi! Jeg hadde mentalt avskrevet flyet i det jeg så det forsvinne, så jeg var lykkelig da det viste seg at det var like helt! Sier vel litt om kvaliteten på disse "plastflyene".

                    Flyegenskapene er helt flotte, spørs jo selvsagt hva en er på jakt etter. Enkel akro går helt greit, det kan fly styggfort (anbefales å forsterke vingene med et karbonrør!!) og det kan fly fint og sakte. Pga. dihedral og vingeprofil er den ikke noen F3A-modell, men det er nok helst piloten som begrenser mulightene her snarere enn modellen. Jeg har en .56-to-takter fra Just Engines som snurrer en 13x6-propell. Går som ei kule med denne kombinasjonen, men kan fly relativt sakte. Har lagt på spoilerons og flaperons og disse roer flyet ned en smule.

                    Flyet tåler som sagt mye, har hatt dette i to år nå og synes fremdeles det er like moro å fly. Men igjen - det kommer sikkert an på piloten... jeg flyr ikke hver helg for å si det sånn, så for meg gir det utfordring nok. Skulle jeg ønsket meg noe annet fly måtte det bli et som er litt bedre egnet til å trene på øvelsene i Nordic/F3A osv. Merker at jeg er lei av å fly hull i lufta. Men nå har jeg fått min store Cessna 182 Skylane fra Hangar-9 på lufta, så nå blir det nok en del Cessna-koseflyging på meg framover!
                    hei jeg har jupiter m flottører.har også en ready mflottører.men jupiteren er mye stødigere under taxing og takeoff.dette er nok pga vingen ligger mye nermere vannet en hos readyen,hvertfall.jeg er stålfornøyd med min jupiter, er både kosefly og en fartsmaskin.har nå en os ax 46 som drar en 11.6 og dette holder i massevis til jupiteren.men jeg skal hive i en ax 55 snart.jeg har og forsterket vingen med karbonrør,dette ser jeg på som en billig forsikring.så er noen ute etter et stabilt sjøfly eller en gøyal taildragger som tåler masse og som er virkelig snill og fly vill jeg anbefale jupititer på det sterkeste.
                    mvh jan sigurd røyseland

                    Comment

                    Working...
                    X