Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektakulært krasj (Harrier 90)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spektakulært krasj (Harrier 90)

    På en nydelig sommerkveld i går opplevde jeg det alle modellflyentusiaster frykter. Jeg mistet all kontakt med flyet (en nydelig Harrier 90 d med OS 90 zize motor). Det var fullstendig radiobrudd og ingen reaksjoner på stikka. Medførte at flyet på full trottel gjorde et et par elagante looper med en rasende fart rett i bakken (eller myra). Fullstendig knust. Motoren stod nærmere 40 cm nede i jorda og måtte graves frem med spade. Hva som gikk galt er det umulig å finne ut av. Jeg sjekket batteriet i etterkant (85% kaspasitet) og krystallet satt helt fint i mottakeren. Under preflight-sjekk var alt ok og tragedien skjedde på tur nr 2. Heldigvis var det kun flyet som ble ødelagt og ikke skade på personer og annenmanns eiendom.


    Olav Aga
    Attached Files
    Last edited by oag-ahmfk; 04-06-08, 10:37. Reason: legge ut flere bilder
    Olav Aga
    Sekretær AHMFK

  • #2
    Synd det der..

    Men skal man først gå i bakken må man gjøre det ordentlig!

    Comment


    • #3
      Ouch, så vrient ut å reparere?

      Hva slags radio?

      Hadde selv 2 slike tilfeller for litt siden, mine første virkelige radioproblemer, bare null kontakt, 2 modeller og begge på tur 2 for dagen, så jeg tok steget inn i GHz verdenen....

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tintin View Post
        Ouch, så vrient ut å reparere?

        Hva slags radio?

        Hadde selv 2 slike tilfeller for litt siden, mine første virkelige radioproblemer, bare null kontakt, 2 modeller og begge på tur 2 for dagen, så jeg tok steget inn i GHz verdenen....
        Graupner MX12 med JR 700 mottaker. Har fungert utmerket (inntil i går
        Olav Aga
        Sekretær AHMFK

        Comment


        • #5
          Hei Olav
          Synd med den kræsjen,spesielt kjedelig er det når det er radiobrudd, håper bare det ikke er svenskene som har skrudd på sine militære sendere igjen

          (MFN) ModellflyNytt.no
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #6
            Hm, ja da stilte vi ganske likt. Har en JR9X2 med JR770 i det ene heliet. Det andre satt den en simpel Align mottaker i som på et annet punkt på stripa rett og slett går bananas. Kjedelig uansett.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Litespeed View Post
              Hei Olav
              Synd med den kræsjen,spesielt kjedelig er det når det er radiobrudd, håper bare det ikke er svenskene som har skrudd på sine militære sendere igjen

              (MFN) ModellflyNytt.no
              Takk for tilbakemeldingen Øivind

              Tror du at signalene er så sterke på svensk side at det kan bryte radioforbindelsen min fullstendig (har kanal 62). Har sjekket på de andre flyene mine når jeg kom hjem og her var alt i orden. Teorien min er at det kanskje var strømkabelen til mottakeren som har split meg et puss (dårlig forbindelse eller har løsnet). Umulig å finne ut av i etterkant, da alt er bare pinneved.

              Olav
              Olav Aga
              Sekretær AHMFK

              Comment


              • #8
                Originally posted by oag-ahmfk View Post
                Takk for tilbakemeldingen Øivind

                Tror du at signalene er så sterke på svensk side at det kan bryte radioforbindelsen min fullstendig (har kanal 62). Har sjekket på de andre flyene mine når jeg kom hjem og her var alt i orden. Teorien min er at det kanskje var strømkabelen til mottakeren som har split meg et puss (dårlig forbindelse eller har løsnet). Umulig å finne ut av i etterkant, da alt er bare pinneved.

                Olav
                Hvis dersom atte de sender med 50 watt utgangseffekt så har signalene så lang rekkevidde og er så kraftige at en totalblokkering av en flyradiosender på 35mhz selv 10 mil unna blir ikke brukanes så lenge signalene er på, men dette blir jo bare spekulasjoner.... ..

                Hvis du mista signalene til modellen din rett etter en hard øvelse så kan det være at en strømkontakt har løsnet,kan også ha vibrert seg løs men vanskelig å finne ut i etterkant er det jo..
                Øyvind

                www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Litespeed View Post
                  Hvis dersom atte de sender med 50 watt utgangseffekt så har signalene så lang rekkevidde og er så kraftige at en totalblokkering av en flyradiosender på 35mhz selv 10 mil unna blir ikke brukanes så lenge signalene er på, men dette blir jo bare spekulasjoner.... ..

                  Hvis du mista signalene til modellen din rett etter en hard øvelse så kan det være at en strømkontakt har løsnet,kan også ha vibrert seg løs men vanskelig å finne ut i etterkant er det jo..
                  Hadde en pen førstelanding så speskulasjonen går på om strømkabelen har vibrert seg løs.


                  Olav
                  Olav Aga
                  Sekretær AHMFK

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by oag-ahmfk View Post
                    Hadde en pen førstelanding så speskulasjonen går på om strømkabelen har vibrert seg løs.


                    Olav
                    For og forhindre at eventuelt servokontakter,mottagerbatt kontakter vibrer seg løs ifra hverandre så kan man surre rundt en tynn nylontråd eller bruke den minste strips størrelsen slik at hun/han kontakten forblir isammen...
                    Øyvind

                    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                    Comment


                    • #11
                      Kutt av brennstoff tilførsel ved strøm / radio svikt

                      Jeg flyr bare elektro nå men dersom jeg hadde flydd fuel så tror jeg
                      ville prøvd å lage til noe som brøt brennstoff tilførsel ved brudd på
                      strømtilførsel / radio kontakt.

                      Det ville i allefall redusert fart og fare for skade på omgivelsene.

                      Dersom flyet hadde truffet noen/noe slik det beskrives så kunne det blitt
                      en alvorlig ulykke.

                      Comment


                      • #12
                        Elektromodeller har jeg sett gå for full speed rett i bakken til å med store 120 modeller så det er ikke verre med fuel....
                        Det finns elektroniske duppeditter som bryter tenninga (igniton cut off) slår av tenning via bryter på radioen men det er jo mest til bensinmodeller av str ifra Vingespenn 1,80m og oppover.
                        Ellers er det jo viktig og programmere Fail safe på gassen så den går ned til tomgangs hastighet, men man kan jo aldri gardere seg 100% selv om sikkerheten er satt i høysetet...
                        Øyvind

                        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                        Comment


                        • #13
                          Failsafe vil vel ikke hjelpe om det er strømtilførselen som forsvinner eller?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jøllsrud View Post
                            Failsafe vil vel ikke hjelpe om det er strømtilførselen som forsvinner eller?
                            Stemmer det. Noen burde finne opp en mottaker som beholder spenning nok til å kutte throttle om batteriet forsvinner. Hvis den er funnet opp, så bør noen poste en link..
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                            Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

                            Comment

                            Working...
                            X