Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skikkelig uflaks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skikkelig uflaks

    Var ute på stripa i dag, og alt gikk bra. Plutselig landet modellen ukontrollert på veien ved stipa, og trur du ikke det kom en bil kjørende da

    Ble lite paff da bilsjoføren kjørte over flyet mitt. Typiske at han blei sinna, men det var mitt fly han kjørte over. Synts bilsjoførn burde tatt ansvar og svnigt unna.

    Spørsmålet er om jeg har noen rettigheter. Bør vel minst få ersattet flye?????!!!!!!!

    PS: Alt var ladda før jeg dro ut - så jeg mener jeg ikke kan klandres (les dette er bilens feil)!!!
    Attached Files

  • #2
    Hmmm. Mener å ha lest at alt som skjer utenfor stripa er DITT ansvar. Hadde han kjørt over den inne på stripe (ikke lett det men) så kunne du vel kanskje fått erstatnig. Jeg er ikke 100% sikker, men mener jeg har lest noe om det før.

    - Kommer vel kanskje litt ann på om du lander så BANG, eller om du har hatt heliet der i 1min, da burde han jo vere oppmerksom nok å svinge unna. Ellers er han / hun (antagerlig en "hun" dette. Neida!) en fare for andre og.

    Uansett, virket som en skikkerlig idiot han fyren. Håper du får igjen noe!
    Go Lower! Lower.... To Low!

    Comment


    • #3
      Det er der kaller eg skikkelig uflaks, men kom bilen og traff flyet med ein gong etter du hadde landa?
      Fly:
      AT-L
      Happy fly 20
      Katana V2 70

      Helikopter:
      Raptor 50 SE
      T-rex 450
      TWISTER MEDEVAC ARMY

      Comment


      • #4
        Kjipt, men...

        ...du kan snu det rundt og tenke at det er bra at du ikke forårsaket en hellakkering av bilen. Det er en dyrere affære. Blir litt som at om du bæsjer på leggen så er det trist i seg selv, men helt greit om det ikke renner ned i skoa.

        Sikkert mange her som kan mye om hvilke rettigeter du har, men for meg så ser det vanskelig for deg ut iom at du lander på en vei hvor bilen har lov til å kjøre(?), med mindre personen kjører over flyet med overlegg.

        Comment


        • #5
          Originally posted by brede View Post
          Det er der kaller eg skikkelig uflaks, men kom bilen og traff flyet med ein gong etter du hadde landa?
          Var rett og slett griseglad for at jeg hadde klart en landing. Ække så god til det.

          Nå skal det sies at flyet nok ikke stod helt stille - men bilsjoføren må vel tross alt følge med på hva som kommer. Det er tross alt han som kom kjørende.

          Det mener nå jej. SNakka med bilsjoføren i dag - og han er like sinna som i går. Ikke ville han erstatte heller. Jeg blir helt paff av folk som er sånn.

          Comment


          • #6
            Sjeldent syn....om ikke det første noen har sett noengang....
            Mvh
            Totto Dahle
            www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
            Medlem Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by Goggen View Post
              Var rett og slett griseglad for at jeg hadde klart en landing. Ække så god til det.

              Nå skal det sies at flyet nok ikke stod helt stille - men bilsjoføren må vel tross alt følge med på hva som kommer. Det er tross alt han som kom kjørende.

              Det mener nå jej. SNakka med bilsjoføren i dag - og han er like sinna som i går. Ikke ville han erstatte heller. Jeg blir helt paff av folk som er sånn.
              Med all respekt, det er vel biler og ikke fly som har forkjørsrett på den veien? Skulle du ikke lande på stripa? Det er litt drøyt å kreve at en bilsjåfør skal se etter modellfly på veien. Du sier at det tross alt var han som kom kjørende, men samtidig også at flyet ikke sto stille.

              Høres ikke ut som han gjorde det på pur f..? Hvis han ufrivillig kræsjet med flyet ditt, så har han grunn til å være gretten dersom du legger skylden på han. Og enhver bilist har vel rett til å spørre hva et modellfly gjør på en trafikkert vei? Uansett, synd med flyet ditt!
              Last edited by bjeff; 16-07-08, 11:21.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Tror nok (dessverre) at du kan si du var heldig at det ikke ble skader på bilen, siden du garantert ville måtte dekket det selv. Det er derfor alle(?) modellflyklubber tilbyr forsikring til medlemmene. Er litt kjipt å måtte betale alt selv hvis du planter 2-metringen din i frontruta på en trailer som kommer med varer for flere millioner og drar ut i grøfta på grunn av deg...
                Du hadde i dette tilfellet ingenting på veien å gjøre, og selv om sjåføren av bilen har en plikt om å være oppmerksom kan han ikke holdes økonomisk ansvarlig i dette tilfellet sånn som jeg ser det.
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment


                • #9
                  Må si jeg hadde blitt forbanna jeg osgå om jeg hadde vært sjåføren av bilen, tenk hadde han kommet noen sekunder før og fått flyet inn i frontruta?? Da hadde du i værste fall hatt et liv på samvittigheten isteden for bare et ødelagt fly. Du sier at du ikke er så god til å lande, men hva gjør du i nærheten av en bilvei da (eller uansett, hva gjør et modellfly i nærheten av en vei)? Når du tar sjansen på å fly i nærheten av en bilvei, må du også ta følgene av hva som kan skje. Selvsagt hadde du uflaks, og det er synd at flyet ditt er ødelagt. Men det beste du kan gjøre er å ta lærdom av det. Tenk nøye over hvor du kommer til å fly neste gang!
                  Last edited by ostahl; 17-07-08, 12:37.

                  Comment


                  • #10
                    "§ 3. Grunnregler for trafikk.

                    Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

                    Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. "

                    "§ 6. Fartsregler.

                    Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

                    Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk. "


                    Alt etter hvordan det så ut der dette skjedde og hvor bilen var når flyet ditt landet, så kan man fort legge skylden på bilføreren også.

                    Spør deg selv. Om du hadde stått på veien for å rydde opp, hvordan hadde situasjonen vært da?

                    Var det i et boligområde, eller på et jorde ved riksveien?

                    Hva ville skjedd om dette var en hund eller et barn på trehjulsykkel, noen med rc-bil?

                    Etc...

                    Ansvaret til bilføreren er mye, mye større enn mange unge gutter egentlig skjønner. Det _har_ vært et tilfelle der bilføreren fikk ansvaret for å kjøre ned en unge som gikk langs veien med sine foreldre plutselig kom ut i veien (holdte hånd eller ikke?) og bilføreren fikk all skyld for ikke å ha tatt tilstrekkelig hensyn/forutseende
                    Last edited by Shrek; 17-07-08, 13:20.
                    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                    Quickie: turl.no/13pe
                    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                    Comment


                    • #11
                      Ver glad du ikke landa i siden på bilen. Da hadde ansvaret blitt ett helt annet.

                      Trå varsomt, beklag bryderiet, og kjøp det ett nytt fly. Alternativet kan være at sjåførene lager h..... og får hele flyplassen stengt. Skal ikke så mye til for å overbevise noen om at det er uforsvarlig å ha den like ved veien på denne måten. Hva om det hadde vert en syklist. En slik motor kan kveste folk som ferdes langs veien.

                      Fort gjort å ødelegge for alle de som flyr der...
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        i mine øyne er dette laaangt ove grensen for hva som kan regnes for noe som bilføreren kan klandres for.

                        Om en fyr har "landet" sitt modellfly til 100 000kr foran bilen min,utenfor sin flystripe,og jeg hadde kjørt over flyet,hadde jeg aldri!!!! kommet til å godtatt å måtte erstattet dette flyet.
                        Align T-Rex 700
                        Align T-Rex 250
                        Hangar 9 Sundowner
                        Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
                        Dynam Extra 330
                        Vmar Easy 3d,TT pro 46
                        ARC Cessna Cardinal
                        Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
                        CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
                        GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


                        ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

                        Comment


                        • #13
                          I sånne situasjoner bør man vel bare ligge litt lavt og ta av hatten og bukke til all kritikk man får av bilisten. er ille om det blir sak ut av sånt. For å ikke nevne som alle andre har påpekt, om du hadde gjort skade på bilisten.
                          Men uflaks var det.
                          Raptor 50
                          TT Redline
                          Spektrum AR7100R

                          T-Rex 500 CF
                          Futaba 611/ BLS251

                          Comment


                          • #14
                            Bilfører har ansvaret uansett... Dog kan sikkert en eller annen jusrist si det var uansvarlig å lande på veien. Men det vil ikke holde i en rettssak (tror jeg, legger jeg til).
                            Om du kjører på en sau, barnevogn eller ett modellfly er ett og det samme. Bilfører er ansvarlig. Ta kontakt med bilførers forsikringsselskap og send en skademelding. Ikke ta mer kontakt med bilfører. Det vil ikke komme noe godt utav det av naturlige årsaker..

                            Det skal dog sies at du bør tenke godt igjennom det. Er bilføreren en du kjenner vil han ikke ha noe godt forhold til deg senere.

                            Om dette er en modellflystripe som en klubb driver eller dere er flere her kan dere sikkert diskutere om det vil kunne få konsekvenser at grunneier ikke vil like en slik konflikt.
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jj View Post
                              Bilfører har ansvaret uansett... Dog kan sikkert en eller annen jusrist si det var uansvarlig å lande på veien. Men det vil ikke holde i en rettssak (tror jeg, legger jeg til).
                              Om du kjører på en sau, barnevogn eller ett modellfly er ett og det samme. Bilfører er ansvarlig. Ta kontakt med bilførers forsikringsselskap og send en skademelding. Ikke ta mer kontakt med bilfører. Det vil ikke komme noe godt utav det av naturlige årsaker..

                              Det skal dog sies at du bør tenke godt igjennom det. Er bilføreren en du kjenner vil han ikke ha noe godt forhold til deg senere.

                              Om dette er en modellflystripe som en klubb driver eller dere er flere her kan dere sikkert diskutere om det vil kunne få konsekvenser at grunneier ikke vil like en slik konflikt.
                              Hei!
                              Mener du virkelig dette ?? Jeg er enig i at som bilfører har man et stort ansvar mht forsiktig og hensynsfull ferdsel i trafikken, men skulle jeg bli dømt/ få bonusfratrekk fordi jeg ble påkjørt av et modellfly (som til og med er et helt annet sted enn det skulle være), ja da ville jeg miste enhver respekt for rettssystemet. Om modellflygeren i tillegg forteller dommeren at han ikke har peiling på hva han holder på med ("Goggen" sier jo at han "Var rett og slett griseglad for at jeg hadde klart en landing. Ække så god til det."), så blir det etter min mening enda mer absurd.

                              Kunne virkelig vært interessant om "Goggen" forsøkte å ta det til forsikringsselskapet for å høre hva "fasiten" på dette ble, men min anbefaling til "Goggen" er at han går til bilføreren og tar "bukke og skrapeøvelsen" . Det betyr at han legger seg flat i støvet og sier sorry-sorry .

                              En annen ting: Jeg har kikket mye på de to bildene. Og med forbehold om bildekvalitet/mine dårlige øyne, så får jeg det ikke helt til å stemme. Bl.a er høyre stab knekt, men ellers er halen helt uskadd. Det er også veldig lite knusningsskader på høyre vinge i området som er overkjørt av hjulet..... Kanskje "Goggen" har noen flere bilder av "havaristen" som kan opplyse oss??

                              Mvh. Olav E.

                              Comment

                              Working...
                              X