Announcement

Collapse
No announcement yet.

nytt uhell, ikke bra..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by bjeff View Post
    Tema nevnte "aktiviteter som potensielt kan være farlig for, eller skade, andre personer eller eiendom." Hvis du mener at joggeskoene dine kan skade omgivelsene, bør du kanskje vurdere å bytte sko.
    Ganske sikker på at det er mer skader og død forbundet med jobbesko en det er med modelflygning. Selv har jeg blitt påkjørt i gangfeltet en gang som jogger, nå var riktignok oddsa for sjåføren her betydelig mye bedre en mine, men dog.

    Og alt er potensielt farlig, mitt poeng er vel at vi bør fokusere på det som er reelt

    Comment


    • #47
      Originally posted by Hanzo View Post
      Ganske sikker på at det er mer skader og død forbundet med jobbesko en det er med modelflygning. Selv har jeg blitt påkjørt i gangfeltet en gang som jogger, nå var riktignok oddsa for sjåføren her betydelig mye bedre en mine, men dog.

      Og alt er potensielt farlig, mitt poeng er vel at vi bør fokusere på det som er reelt
      Jobbesko? tenker du på arbeidsulykker da
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #48
        Originally posted by roadrune View Post
        Jobbesko? tenker du på arbeidsulykker da
        Man skal ikke kødde med HMS på jobbe da

        Comment


        • #49
          Originally posted by Hanzo View Post
          Ganske sikker på at det er mer skader og død forbundet med jobbesko en det er med modelflygning. Selv har jeg blitt påkjørt i gangfeltet en gang som jogger, nå var riktignok oddsa for sjåføren her betydelig mye bedre en mine, men dog.

          Og alt er potensielt farlig, mitt poeng er vel at vi bør fokusere på det som er reelt
          Enig i at man bør fokusere på reelle problemer (den avisartikkelen er ikke basert på nøytrale fakta og ulike kilder, derfor er det umulig å diskutere det aktuelle uhellet).

          Men Temas poeng med selvskading er viktig, fordi det synes å være vanskelig og tenke prinsipielt rundt spørsmål om lovgivning/selvpålagte regler: man har lov til å skade seg selv, men ikke andre. Og om NLF vedtar noe, så er det ikke "norsk lov". Norsk lov dekker allerede hobbyen/sporten selvom den ikke nevner modellfly spesifikt.

          Ps: Brukt de joggeskoene lenge? Kan jo bli slitsomt, men neppe skadelig, for omgivelsene...
          Last edited by bjeff; 31-07-08, 15:56.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #50
            Originally posted by Hanzo View Post
            Jeg ser ikke noe galt i fokusen på sikkerhet i miljøt, fra miljøet selv. Men at offentlige organ skal bruke tid og energi på dette tror jeg er bortkastet tid og penger som kunne vært bedre brukt på andre saker.
            Hei.
            Er ikke helt sikker på om jeg helt forstår hva du mener her . Etter min mening er det helt essensielt og selvsagt at miljøet selv har fokus på, og ansvar for sikkerheten i den hobbyen/sporten vi driver. Hvem andre skal i så fall passe på dette? Og jeg er rimelig sikker på at "offentlige organ" mer enn gjerne bruker tid og penger på å lage lover og regler for oss den dagen vi får en alvorlig ulykke, dersom vi selv ikke har hatt nok fokus på sikkerheten.

            Vi har heldigvis unngått alvorlige ulykker her hjemme, men det gir selvsagt ingen garanti for fremtiden. Modellene blir tross alt flere, større, raskere og mer avanserte.

            Vi kan ikke slå oss til ro med at alle andre aktiviteter er farligere, og bruke det som en unnskyldning for å la være å fokusere på sikkerheten hos oss selv.

            Mvh. Olav E.

            Comment


            • #51
              Når det gjelder dette med kurs/sertifikat for å føre et fly/helikopter, så er det en ting man ikke kommer unna. Og det er erfaring.
              Det fleste nybegynnere som tar dette kurset/sertifikatet skal sikkert gjennom grunnleggende teori og endel praksis. Dette ble gjennomført i fjor sommer hos Larvik Mfk sitt anlegg i Kjose. Og det ble ganske vellykket.

              Om man da i etterkant kan si at, ok, kurs er gjennomført og man kan fly rundt omkring, ta av og lande, så er man slett ingen god pilot. Det er det samme med bil sertifikat. Når man har tatt dette, har man lov til å føre bil, men man er ikke automatisk ekspert, selv om mange unge bilførere tror det. Sånn blir det med denne saken også. Jeg kan alltids lære guttungen å ta av, lande og fly åttetall, sirkel, rolle og loope iløpet av en helg. Men jeg kan ikke "skjule" meg bak et evnt kursbevis den dagen han tar med flyet på golfbanen sammen med noen venner, og ting utvikler seg til et uhell.

              Så jeg mener, at uansett hva som måtte komme av regler i fremtiden, så vil uhellene komme, uansett om man har gått "skolen" eller ikke. Det er erfaring man vokser på, og ikke et papir i lomma.

              Sånn ser jeg på det. Mulig at det ble an avsporing, men det får heller være
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #52
                Selv om det er mange tullinger i trafikken, synes jeg faktisk at det er helt OK at de aller fleste jeg møter på motorveien har et gyldig førerkort!

                Av diskusjonene i media vet vi at det er mange synspunkter på hvordan (døds)ulykkene på våre veier skal reduseres. F.eks bedre veier = bedre tilrettelagte modellflyplasser, redusert hastighet = regler for hvordan opptre på stripa, bedre sjåføropplæring = bedre pilotopplæring.

                MEN, jeg har til gode å se noen som mener at førerkort for bil er tøvete, selv om de fleste vet at det ikke er noen garanti for å unngå ulykker.
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Eagle View Post
                  ...............

                  Så jeg mener, at uansett hva som måtte komme av regler i fremtiden, så vil uhellene komme, uansett om man har gått "skolen" eller ikke. Det er erfaring man vokser på, og ikke et papir i lomma.

                  Sånn ser jeg på det. Mulig at det ble an avsporing, men det får heller være
                  Hei.
                  Det tror jeg du har helt rett i. Vi vil nok få uhell i fremtiden. Skulle vi 100% sikre oss mot det så måtte flyene/heliene plasseres i "glass og ramme". Men om vi ved godt "flysikkerhetsarbeid" unngår de "unødvendige" uhellene så er jo det en bra gevinst.
                  "Skolen" regner jeg med er ment mest som en god start der man under kyndig veiledning får etablert noen grunnholdninger/kunnskaper som man kan bygge videre på. Jeg er sikker på at du med din erfaring ville fortelle din elev at det ikke er smart å fly på den lokale golfbanen .
                  Flysikkerhetsmessig kommer man langt med gode holdninger/ sunn fornuft. Får man etablert og videreutviklet dette i klubbene/miljøet så er man langt på vei. Og ikke forstå meg dithen at jeg synes det står dårlig til i dag . Men jeg tror det vil være en tabbe om vi ikke satser på å bli enda bedre.
                  Flysikkerhet er ikke kun et kurs og bevis i lomma, det er vel egentlig når man har beviset i lomma at den egentlige "læringen" begynner .

                  Mvh. Olav E.

                  Comment


                  • #54
                    som nevnt tidligere så tror jeg mangen her skal holde seg til det diskusjonen handler om, Jeg var vell blant dem som begynnte å snakke om sertifikat i denne tråden, og jeg forklarte godt hva jeg mente i en ny tråd.
                    Vi er vell stortsett enige alle sammen om at vi ikke ønsker noe statlig regulering og type godkjenninger osv.
                    Vi kan fks se i dag at det er veldig få som bruker ikke-godkjennt radioutstyr (i dag spektrum fra usa, er en anna ting) dette er jo en posetiv ting.
                    Jeg er ikke så gammel selv, kjøpte meg et modellfly når jeg var gutunge til 5000kr!!!!(på den tiden var det mye penger asså)
                    Var jo ikke snakk om å ta det opp alene, når jeg kom til han som skulle lære meg dette, Han gikk gjennom flyet, sjekka at tanken og slangene var i orden, han gikk gjennom alle koblinger, alle servo kontaker, gjennom alle liminger, motorfeste, hjul oppheng, så å sei hele flyet.
                    Bare det fikk meg til å se "wow, det er jo ikke bare bare" vi fløy flere dager i strekk, der jeg fikk mye tips og triks.
                    Idag så sitter jeg med samme følelsen som den dagen vi gikk gjennom min atlas 25, for 8-9år siden.
                    Sjekke flyet nøye, gå over koblinger og generelt ta forhåndsregler.
                    Ser igjenn andre som ikke har fått den samme oppfølginga, og det flyet på en dag havna først i sikkerhets nettet, så i et jorde med knekkt kropp, og avslutta i en rema pose. Dette kunne vært unngått. Og jeg ser andre personer som har fått en del opplæring og gode instruksjoner, dei begår ikke enkle feil og tabber. som kunne vært løst med en enkel range check etc, Disse personene vet å sette pris på modellen sin, og dei vet hva skader som kan oppstå. Alle kræsjer og alle vil kræsje, for ting skjer, men jeg gjenntar meg selv vi kan begrennse det med å i alle fall gi grunnleggende opplæring og på den måten i alle fall ha gitt utrykk for at dette ikke bør flys over hodet på ungene til en forbigående fotograf.

                    /kapia

                    Comment


                    • #55
                      Mitt hovedpoeng er at folk burde klare å utvise sunn fornuft, noe et sertifikat ikke har som formål. Nivået på piloten er ikke nødvendigvis en indikasjon på hvor ofte eller hvordan det krasjes, ihvertfall ikke for de av oss som flyr helikopter.

                      Jeg har sett at folk har liten forståelse for faren f.eks et rc helikopter utgjør, og gladelig kommer gående rett under modelen når jeg hovret eller lar ungene springe bort til et helikopter som ennå står og spinner ned etter en landing. Derfor måtte jeg skifte lokasjon, den lokale fotballbanen ble ikke trygg, og jeg har forflyttet meg til et jorde hvor det er noen kilometer med klar sikt og åpent landskap. Nå er det ikke alle som har den luksusen, men det burde da ikke være vanskelig å finne en bedre plass for hobbyen en over en godt befolket badestrand?

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Hanzo View Post
                        Mitt hovedpoeng er at folk burde klare å utvise sunn fornuft
                        Hovedpoenget ditt er vel 99% av oss enig om.

                        Det er sikkert også mange som er enig i at selv om du bruker all verdens sunn fornuft så har du ingen garanti for å unngå uhell. Som modellflygere må vi akseptere å leve med en "operativ risiko", dvs at uhell kan skje, selv om forholdsregler er tatt og sunn fornuft er benyttet.

                        Spørsmålet i denne debatten er vel snarere hva som er de beste virkemidlene til nettopp å få folk til å ta de nødvendige forholdsregler og utvise sunn fornuft.

                        Har dere lagt merke til at det er et gjennomgående råd til alle nybegynnere her på forumet? "Oppsøk en klubb i nærheten, der kan du få hjelp til å komme i gang".

                        Og du får ikke bare hjelp med å mestre høyde- og sideror. Du får hjelp til å se over og kontrollere at modellen er riktig satt opp og trygg å fly. Du får en innføring i sikkerhetsregler og hva som er god oppførsel på stripa. Du får i det hele tatt en oppdragelse som bidrar til at du på egen hånd lærer å ta forholdsregler og bruke sunn fornuft.

                        Og, dersom dette i tillegg krones med et "modellflyførerbevis", synes jeg det er helt topp.
                        http://www.phoenix-rc.org/
                        http://www.glamdalrck.net
                        http://www.scalewarbird.org/
                        ---------------------------------------------------
                        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                        Comment


                        • #57
                          Det er kanskje her på si plass at statistikken viser at det er ikke de helt ferske som er størst representert i uhell med personskade eller skade på eiendom, det er faktisk mer erfarne piloter som troner der. Nybegynnere krasjer stort sett et fly på under en kilo i bakken som følge av pilotfeil. De mer alvorlige ulykkene skjer gjerne når man går opp et par størrelser. Det betyr selvsagt ikke at man ikke bør oppsøke en klubb når man er fersk. Vil bare poengtere at vi ikke kan skylde alt på ferskinger her.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #58
                            Jeg vet ikke hvilken statistikk du referer til, men neida, dette var ikke noe angrep på nybegynnere, snarere tvert i mot

                            Glem heller ikke at nybegynner er et relativt begrep.

                            Jeg har holdt på med denne hobbyen i nesten 30 år, men for 3 år siden var jeg likevel en nybegynner på helikopter! Jeg fulgte derfor "nybegynner tipset" "og søkte hjelp hos erfarne helikopterflygere i min klubb.

                            For ca 2 år siden var jeg helt fersk på "store" fly med bensinmotor. Jeg gjorde det samme da også, søkte råd og hjelp i min klubb.
                            http://www.phoenix-rc.org/
                            http://www.glamdalrck.net
                            http://www.scalewarbird.org/
                            ---------------------------------------------------
                            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Jan_Petter View Post
                              Jeg vet ikke hvilken statistikk du referer til,....snipp.
                              Kanskje denne: www.modellfly.info/downloads/Nullvisjonen_Red.pdf

                              Den er basert på svenske forhold, og samlet over en årrekke av Bosse Gårdstad. Ingen grunn til å tro at det er annerledes i Norge.

                              Ganske avslørende! Merk og at pilotfeil er den aller største årsaken til havarier. Manglende opplæring?
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by bad scientist View Post
                                Det er kanskje her på si plass at statistikken viser at det er ikke de helt ferske som er størst representert i uhell med personskade eller skade på eiendom, det er faktisk mer erfarne piloter som troner der. Nybegynnere krasjer stort sett et fly på under en kilo i bakken som følge av pilotfeil. De mer alvorlige ulykkene skjer gjerne når man går opp et par størrelser. Det betyr selvsagt ikke at man ikke bør oppsøke en klubb når man er fersk. Vil bare poengtere at vi ikke kan skylde alt på ferskinger her.
                                Debatten har hittil vært om alle bør ha sertifikat eller ikke angående rc flyving. Jeg er sterk motstander av at alle bør ha det, da jeg klarer ikke å se at en GWS estarter som veier 800 gram og går ca 50 km/t er noe dødsrisiko akkurat. Skade ja, død, neppe.

                                Jeg er imidlertid tilbøyelig at man bør ha sertifikat der man:

                                1) har et rc fly/heli som ved sammentreff med mennesker sannsynligvis vil vesentlig skade/drepe vedkommende ved at modellen er såpass tung og/eller har stor fart.
                                2) Flyr der det er flere mennesker til stede.

                                Begge kriterier må oppfylles for at man kan forlange sertifikat.

                                Dersom 95% av alle flyfarkoster faller utenom kravet, så ser jeg ikke noen grunn til å være motstander av ett sertifikat.
                                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                                Comment

                                Working...
                                X