Jeg har heved sendt søknad om innmelding i verdens største modellflyklubb; Balanserorsklubben.
Etter en hel dags bygging av en Sebart Angel S 50, tok jeg turen ut til stripa i dag morges. Rett etter take-off merket jeg at balanserorene var reversert (i går oppdaget jeg dette og rettet det, men radioen gikk tom for strøm mens jeg holdt på å fikle med d/r og hadde tydeligvis ikke lagret noe som helst), og forsøkte og ta en stor sving og lande i gresset på siden av stripa vår medvinds. Dette gikk helt etter planen bortsett fra litt høy hastighet. Rett før landing (ca 1 meters høyde) droppet flyet litt til den ene siden. Instinktivt skulle jeg rette opp dette, med det resultatet at flyet flippet rundt på hodet og rett i bakken.
Absolutt ALT fra vingerøret og forover er knust til tannpirkere (med unntak av selve glassfibercowlingen som bare ble litt oppskrapet). Vinger og haleparti er hele.
Nå blir det bare spennende og se om Emil på RCPro klarer å skaffe meg en ny kropp, eller om jeg må kjøpe et nytt fly, for en ny Angel skal jeg ha! Makan til nydelig fly skal du lete etter... Var tilogmed pent å se på under mitt panikkartede forsøk på nødlanding.
I ettertid innser jeg jo at jeg gjorde en del feil her.
For det første skal man jo ALLTID sjekke at rorene går riktig (ikke bare sjekke dem for bevegelse slik jeg gjorde siden jeg tok meg av trimming og retningsstyring i går).
For det andre skulle jeg ikke forsøkt å lande sånn som det var. Jeg skulle heller rettet nesa rett oppover og reversert servoene på radioen (tar 10 sek).
For det tredje og siste skal man aldri ta jomfruturen på et nytt fly når man er stressa og har dårlig tid. Var på tur hjem siden madammen skulle på jobb når jeg kjørte forbi stripa og tenkte at en kjapp tur på 4-5 minutter har jeg sikkert tid til...
Etter en hel dags bygging av en Sebart Angel S 50, tok jeg turen ut til stripa i dag morges. Rett etter take-off merket jeg at balanserorene var reversert (i går oppdaget jeg dette og rettet det, men radioen gikk tom for strøm mens jeg holdt på å fikle med d/r og hadde tydeligvis ikke lagret noe som helst), og forsøkte og ta en stor sving og lande i gresset på siden av stripa vår medvinds. Dette gikk helt etter planen bortsett fra litt høy hastighet. Rett før landing (ca 1 meters høyde) droppet flyet litt til den ene siden. Instinktivt skulle jeg rette opp dette, med det resultatet at flyet flippet rundt på hodet og rett i bakken.
Absolutt ALT fra vingerøret og forover er knust til tannpirkere (med unntak av selve glassfibercowlingen som bare ble litt oppskrapet). Vinger og haleparti er hele.
Nå blir det bare spennende og se om Emil på RCPro klarer å skaffe meg en ny kropp, eller om jeg må kjøpe et nytt fly, for en ny Angel skal jeg ha! Makan til nydelig fly skal du lete etter... Var tilogmed pent å se på under mitt panikkartede forsøk på nødlanding.
I ettertid innser jeg jo at jeg gjorde en del feil her.
For det første skal man jo ALLTID sjekke at rorene går riktig (ikke bare sjekke dem for bevegelse slik jeg gjorde siden jeg tok meg av trimming og retningsstyring i går).
For det andre skulle jeg ikke forsøkt å lande sånn som det var. Jeg skulle heller rettet nesa rett oppover og reversert servoene på radioen (tar 10 sek).
For det tredje og siste skal man aldri ta jomfruturen på et nytt fly når man er stressa og har dårlig tid. Var på tur hjem siden madammen skulle på jobb når jeg kjørte forbi stripa og tenkte at en kjapp tur på 4-5 minutter har jeg sikkert tid til...
Comment