Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvis noen kunne lage en "Fikse" Tråd hadde det vært fint

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvis noen kunne lage en "Fikse" Tråd hadde det vært fint

    Fins så mange "amatører" (deriblant meg), som sliter å fikse selv små skader på ett fly. Om noen kunne med bilder forklare hvordan man ordner en brukket ving eller kropp, så hadde det vært storartet.

    Det finns på nett mange som gjør dette med glans, og jeg selv gjør ikke god nok jobb på området.

    Håper noen tar seg tid til å lage en slik "bruksanvisning"
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    God idè. Det finnes nok endel slike beskrivelser allerede, men de er kanskje ikke samlet på en plass.

    Når det gjelder brukne vinger og kropper så betyr materialet en del for valg av løsning. Men rent generelt vil jeg si at man bør unngå butt-liming (dvs. ende mot ende) og heller velge å skråskjære flater for å øke limareal. Ofte trenger man noe som overlapper bruddstedet for å få nok styrke. Rent generelt er det slik at en reparasjon krever mer materiale enn originalt, og dermed øker vekten.

    Skum-modeller har ofte et nesten massivt tverrsnitt som man kan lime p, men også her kan det være en fordel å benytte teip eller glassfiber som overlapp over bruddstedet.

    Og så må man tenke gjennom om reparasjonen man gjør beholder eller øker styrken lokalt. Hvis du gjør en altfor sterk reparasjon kan det faktisk øke sjansen for ny skade fordi du ikke får fordelen av konstruksjonens evne til å absorbere energi gjennom fleksibilitet.

    Dette hjalp kanskje ikke så mye fordi det er for generelt. Men det er da en begynnelse ihvertfall.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      I MI i fjor var det er how to om reperasjon av compositt modeller med fokus på seilfly med kan selvfølgelig brukes på motormodeller også. Denne beskrivelsen var delt over tre nummer (husker ikke hvilke nummer det var). Anbefaler å lese alle tre artiklene for det er interessant og mye av det som står er nyttig også hvis man skal reparere balsamodeller.
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Originally posted by Mossie69 View Post
        God idè. Det finnes nok endel slike beskrivelser allerede, men de er kanskje ikke samlet på en plass.

        Når det gjelder brukne vinger og kropper så betyr materialet en del for valg av løsning. Men rent generelt vil jeg si at man bør unngå butt-liming (dvs. ende mot ende) og heller velge å skråskjære flater for å øke limareal. Ofte trenger man noe som overlapper bruddstedet for å få nok styrke. Rent generelt er det slik at en reparasjon krever mer materiale enn originalt, og dermed øker vekten.

        Skum-modeller har ofte et nesten massivt tverrsnitt som man kan lime p, men også her kan det være en fordel å benytte teip eller glassfiber som overlapp over bruddstedet.

        Og så må man tenke gjennom om reparasjonen man gjør beholder eller øker styrken lokalt. Hvis du gjør en altfor sterk reparasjon kan det faktisk øke sjansen for ny skade fordi du ikke får fordelen av konstruksjonens evne til å absorbere energi gjennom fleksibilitet.

        Dette hjalp kanskje ikke så mye fordi det er for generelt. Men det er da en begynnelse ihvertfall.

        Mitt ønske er at en som har drevet lenge, laget modeller, og reparert hadde grundig gått gjennom en reperasjon med masse bilder, med masse info for noobs som meg (på det området). Med det mener jeg at å vise hvordan reparere for en som aldri har sett skade før.

        Mine reperasjoner ser ikke ut, og noen ganger duger de ikke.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment

        Working...
        X