Unconfigured Ad

Collapse

Seilfly: Totalhavari

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jon M
    • May 2009
    • 662

    #1

    Seilfly: Totalhavari

    Hei.
    Da er Seiflyet begravd.
    Vingen knakk i lufta og så for det rett i bakken.
    Men motor,batteri og servoer er iorden.
    Det gikk sprekker langs hele kroppen bakgjennom.
    Tror det var carbonrøret i vingene og vingerøret som ga etter, siden jeg har krasjet det 2 ganger før.


    PS: Kan jeg bruke motoren og det i en liten parkflyver eller noe sånt?

    Bilder:
    Attached Files
    Last edited by Jon M; 05-10-09, 15:29.
    Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
    Harstad MFK

    Futaba 12FG

    ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
    Slick 360 | Elektrokonvertert
    ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
    Phoenix Decathlon | ASP.70
    Hexacopter
  • Ofly61
    • Apr 2008
    • 785

    #2
    Originally posted by Bajaen
    .
    .
    PS: Kan jeg bruke motoren og det i en liten parkflyver eller noe sånt?
    Flyet var ikke mere ødelagt enn at du kunne ha reparert det litt
    smeltelim og noen timers jobbing og du flydd videre.

    Selvsagt kan du bruke motoren opp igjen regne med å skifte prop
    aksel.

    Odd H.

    Comment

    • Jon M
      • May 2009
      • 662

      #3
      Men jeg måtte ha hadd nye vinger, for carbonrørene i vingen var helt ødelagt og uten de så var vingen helt myk
      Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
      Harstad MFK

      Futaba 12FG

      ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
      Slick 360 | Elektrokonvertert
      ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
      Phoenix Decathlon | ASP.70
      Hexacopter

      Comment

      • ERJ
        • Aug 2007
        • 935

        #4
        Måtte og måtte...

        Originally posted by Bajaen
        Men jeg måtte ha hadd nye vinger, for carbonrørene i vingen var helt ødelagt og uten de så var vingen helt myk
        Carbonrør i "alle" dimmensjoner får du kjøpt her hjemme for en ikke alt for
        stor utgift!

        Den dagen du tjener pengene selv til hobbyen vil du fort oppdage at det
        ikke går ann og bare krasje for moro's skyld!

        Mvh Einar - da jeg var tretten måtte jeg tjene alt til hobbyen selv...

        Comment

        • Jon M
          • May 2009
          • 662

          #5
          Men jeg betalte bare 300kr for flyet, og jeg betalete det selv.

          Men hvordan skulle jeg ha fått ut carbonrøret som var limt fast i vingen? Også var det en STOOR bit av vinden helt inne med flykroppen som hadde knekt av og var borte
          Last edited by Jon M; 05-10-09, 16:22.
          Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
          Harstad MFK

          Futaba 12FG

          ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
          Slick 360 | Elektrokonvertert
          ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
          Phoenix Decathlon | ASP.70
          Hexacopter

          Comment

          • jeeeeeeright
            • Mar 2008
            • 1052

            #6
            Hvis flyet er billig nok er det ikke alltid det er verdt tiden man bruker på reparasjoner... Tid er nemlig penger det også. Dessuten vil et reparert fly skjelden bli like bra som det var i utgangspunktet pga skjevheter / ekstra vekt.
            Men jeg må si at levetiden på flyene dine ser ut til å være kortere enn tilogmed mine
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment

            • bad scientist
              • Oct 2006
              • 1506

              #7
              Originally posted by jeeeeeeright
              Hvis flyet er billig nok er det ikke alltid det er verdt tiden man bruker på reparasjoner... Tid er nemlig penger det også. Dessuten vil et reparert fly skjelden bli like bra som det var i utgangspunktet pga skjevheter / ekstra vekt.
              Men jeg må si at levetiden på flyene dine ser ut til å være kortere enn tilogmed mine
              Uenig. Man lærer alltid litt nytt hver gang man reparerer litt, og hvis tid er penger, så er RC-fly heeeeelt feil sted å være, det koster både tid og penger. Synes ikke man skal tenne på fly, kan alltids hende at det er en som er enda blakkere enn deg, som gidder å lime det sammen og lære seg å fly med det. Det er nå min mening, om dere ikke liker den, så har jeg sikkert en annen
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment

              • Jon M
                • May 2009
                • 662

                #8
                Originally posted by jeeeeeeright
                Hvis flyet er billig nok er det ikke alltid det er verdt tiden man bruker på reparasjoner... Tid er nemlig penger det også. Dessuten vil et reparert fly skjelden bli like bra som det var i utgangspunktet pga skjevheter / ekstra vekt.
                Men jeg må si at levetiden på flyene dine ser ut til å være kortere enn tilogmed mine

                hmm, det er jo bare seiflyet og readyen jeg har krasjet, eller så er alle andre fly like hel, en stund til iværtfall.
                Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                Harstad MFK

                Futaba 12FG

                ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                Slick 360 | Elektrokonvertert
                ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                Phoenix Decathlon | ASP.70
                Hexacopter

                Comment

                • grønnskolling
                  • Oct 2006
                  • 355

                  #9
                  Det var jo trist men heldigvis går det an å få rimelige seilfly, bla annet hos Hobbicity. Selv startet jeg med en Easy Glider, den ble reaprert mannnnnnnge ganger. Den ligger nå i påvente av ytterligere reparsjoner, før jeg skal lære meg og fly på hang med den

                  Lykke til videre

                  Comment

                  • strofe
                    • Sep 2004
                    • 249

                    #10
                    Originally posted by Bajaen
                    Hei.
                    Da er Seiflyet begravd.
                    Vingen knakk i lufta og så for det rett i bakken.
                    Men motor,batteri og servoer er iorden.
                    Det gikk sprekker langs hele kroppen bakgjennom.
                    Tror det var carbonrøret i vingene og vingerøret som ga etter, siden jeg har krasjet det 2 ganger før.
                    Hva brukte du til vingerør?
                    Mvh
                    Bent Andreassen




                    Harstad Modellflyklubb på Facebook
                    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                    Comment

                    • Jon M
                      • May 2009
                      • 662

                      #11
                      alu rør, men det var de carbon stengene inni vingen som ga etter, jeg sjekket etter at jeg krasjet og det var knekt flere steder
                      Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                      Harstad MFK

                      Futaba 12FG

                      ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                      Slick 360 | Elektrokonvertert
                      ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                      Phoenix Decathlon | ASP.70
                      Hexacopter

                      Comment

                      • lacappuchino
                        • Oct 2007
                        • 1342

                        #12
                        Noen ganger virker det mer håpløst å fikse enn det egentlig er. Men det krever litt erfaring for å se tror jeg.

                        Men, hvis flyet ikke var noe morsomt å fly, så er det ikke livet om å gjøre for å få det opp i lufta igjen, hvertfall ikke for meg. Fikse opp for så å selge? Nei jeg ville hvertfall ikke kjøpt noe annet enn et strøkent bruktfly.
                        Honeybee CP 2

                        Comment

                        • jeeeeeeright
                          • Mar 2008
                          • 1052

                          #13
                          Må bare presisere at jeg alltid tar vare på alle delene etter en "utelanding", og som regel finner de veien sammen igjen etter en stund (det ser alltid mye bedre ut noen dager senere). Og læringsverdien skal man som nevnt av en annen heller ikke se bort i fra. Donasjoner er også en ting man kan vurdere hvis man ikke gidder selv.
                          Eventuelt så har jeg kannibalisert en cessna (som kroppen var puslespill på) og en Pitts (hvor ørna knekte kroppen i lufta(!) med påfølgende kjempeknuste vinger) og laget et lavvinget frankensteinfly som var kjempemoromt å fly med.

                          Men uansett mener jeg at det ikke alltid det er verdt det hvis man snakker om total gjenoppbygging av et 300-kroners isoporfly (da tenker jeg på flaskevis med epoxy og gjerne nye deler som må skjæres ut i isopor).
                          Remi A. Sørensen - 94877903
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

                          Comment

                          • loomis80
                            • Oct 2008
                            • 37

                            #14
                            Jeg har samme fly og akkurat det samme skjedde med mitt. Karbontengene i vingen knakk i ett dykk.
                            Flyet mitt hadde omtrent samme skadene som dette hadde, men flyet er limt sammen og karbonstengene er byttet ut med en real 9 fots ABU fiskestang som er kappet til!
                            Og det flyr like bra som før.
                            Orginal-Karbonstengene var i tynneste laget også da, de tålte lite.


                            Loomis

                            Comment

                            • Ofly61
                              • Apr 2008
                              • 785

                              #15
                              Originally posted by Bajaen
                              Men jeg måtte ha hadd nye vinger, for carbonrørene i vingen var helt ødelagt og uten de så var vingen helt myk
                              Det jeg ville prøvd på var å sette et rør inne i røret eller omvendt. Dette trengte ikke
                              vere lenger enn 20cm. Da ca 10cm til hver side. Når du kjøper fly (lang eske)
                              ta med litt karbon stenger og rør, balsa m.m. Kan spare deg for mye ergrelser.
                              Fly som i utganspunktet er dårlige bygd (limt) fra leverandør kan bli knall bra
                              med litt modifikkasjoner.

                              Reparering og modifisering gir og større forståelse og du kan lettere vurdere
                              fly uten å måtte kjøpe/prøvefly disse. En erfaren kar jeg kjenner sier at han
                              neste aldri bygger fly (kit) uten å gjøre forbedringer ut fra tidligere erfaringer.

                              Så å reparere noe selv om det er billig (ikke direkte lønnsomt altså) kan gi deg
                              erfaring som du ikke kan få kjøpt for penger. Etter rep. så må du også kanskje
                              trimme flyet opp igjen og det er definetivt noe du vil få bruk for uansett fly.

                              Det er mange som ikke aldri kommen noen vei nettopp p.g.a. at de gir opp
                              modeller som i virkeligheten trenger bare litt justering. Ta deg en tur på
                              RCgroups.com så ser du nok av den gjengen. Det siste jeg så var et sjøfly som
                              en påstod ikke fløy ... det var vel helst hans tekniske kunnskaper som
                              ikke strak til. Når fyren heller ikke vil ta imot råd så må det ende på hylla
                              eller fyllinga.

                              Odd H.

                              Comment

                              Working...