Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er et skikkelig krasj?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hva er poenget???

    Originally posted by Beinet
    Mange "pinglekrasj" her....Jeg mener at et skikkelig krasj skal inneholde:

    -Modellen er PINNEVED.
    -Knust minst 1 servo og helst mottaker og batteripakke,
    -Bøyd veiv på en dyrere motor.
    -Blid pilot likevel...

    Her er et bilde som nesten ble et sånt krasj.... bare kassa til mottakeren ble knust, 2 servoer knust, motoren overlevde heldigvis. Dette skjedde pga flutter i en loop Det var første turen etter nyrestaurereing av modellen...jaja...litt av gamet
    Ser ut som noen har mer glede i av å skryte av ens crash? Selv ser jeg mer glede i bygge og å fly men er pappa den store sponsor så er vel ikke annet å vente. Desverre kjenner jeg de som går hjem fra "fielden" med bestandig knust fly. Oftest er det disse som ikke respekterer at over depot flyr en aldri!!!
    Mvh.
    Rolv Leirro

    Comment


    • #17
      Originally posted by Raptor
      Ser ut som noen har mer glede i av å skryte av ens crash? Selv ser jeg mer glede i bygge og å fly men er pappa den store sponsor så er vel ikke annet å vente. Desverre kjenner jeg de som går hjem fra "fielden" med bestandig knust fly. Oftest er det disse som ikke respekterer at over depot flyr en aldri!!!
      Det er selvfølgelig litt forskjellige meninger rundt krasj, noen ser på det som en ting som aldri bør skje, noen er ikke så farlig med, mens noen, medregnet meg selv, liker å krasje litt innomellom

      Jeg ser ikke noe gale i det, så lenge man respekterer at andre ikke liker det og ikke utsetter andres modeller for fare. flyene jeg fly gjenspeiler gjerne at jeg liker litt krasjing (går mye i depron ja )Personlig kunne jeg aldri tenke meg et 3 meters scalafly. hadde vært så redd for den at jeg ikke hadde turt å gjøre noe gøy med den

      Men de er slik vi er, forskjellige....

      En av de gøyeste tingene jeg har gjort med modellfly må være når vi hev snøballer etter shockflyeren til den va totalvrak, eller når vi så hvem som klarte å lage lengst merke i grusen på fotbalbanen....med sideroret

      kanskje vi ska ha NM i modelflykrasjing til neste år
      Sigve Haugsnes

      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


      sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

      Comment


      • #18
        Krasj er noe som jeg regner med alle vil komme ut for minst en eller annen gang. Eller som en av veteranene i klubben vår sa, I det du har fylt tanken og startet opp motoren så er ikke flyet nytt lenger
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Siden vi først snakker om dyre krasj så kan jeg fra frem kangaroo`n min som endte sine dager for noen mnd siden. film her:
          http://offpist.dyndns.info/Rena%20Je...5/MOV02019.MPG
          Bilder:
          http://offpist.dyndns.info/Rena%20Je...5/DSC02018.JPG
          http://offpist.dyndns.info/Rena%20Je...5/DSC02023.JPG

          Motoren ble bygd opp igjen, (kostet 8200 kr).
          Understellet ble glassblåst og lakkert, og fikk noe o-ringer.
          Enkelte av servoene i vingene overlevde, måtte bare bytte ledninger.
          Ellers var det meste gått opp i røyk.
          Båt:
          Hydro m/CMB 90
          Twister m/mathe35ccm
          Jet:
          Skymaster F-18
          Rookie II
          Fly:
          ZEN 120og50
          Radio:
          Futaba3PK
          GraupnerMX22

          Comment


          • #20
            det var ett skikkelig krasj ja......
            Blir fort litt dyrere å krasje jet modeller enn mine flisbunter med krympeplast på.
            Hvorfor gikk kangroo`n din ned da?
            Cessnaknuseren
            Bjørn Sandbæk

            Dæ går litt mindre lim nå.

            Comment


            • #21
              Vel har vel kræsja skikkelig en gang, (senere også, men ikke SÅÅÅ ille...)

              Første flyet jeg hadde levde ca 2 turer (første motorflyet altså)
              (dette var i den enkle begynnelse og flyerfaringen bestod i å kaste et seilfly på 1,4m vingespenn utover et jorde. maks 10 sek flyturer var et faktum og så alltid kjerra bakfra)
              Uansett, det var en "Baby" fra pilot med en hissig Cox motor, den største med throttle.. En liten høyvinget sak på ca 1m i vingespenn med side og høyderor.

              Så en fin vinterdag så var det jo ut å fly på mjærvannet (lokalt vann)
              OK, flygninga gikk bra syntest jeg da og men plutselig kom jeg mot meg og dro feil vei på høyderoret (Men fannt jo fort ut at det ikke ble omvendt når man kommer mot seg, hehe )

              Så for å rette opp denne lille feilen, så ble strakstiltak satt igang med å gi full gass (Og ja, modellen har retning rett ned)
              Gikk så fort og antakelig helt borte hva man skal gjøre på stikkene angår så throttle ble ikke dratt av, og andre korrigeringer, vel, rakk ikke å tenke den tanken engang.

              Det innslaget i isen, uten snø er noe jeg aldrig vil glemme, altså kunne like gjerne vært 1kg dynamitt i maskinen og blitt detonert i luften, antakelig samme effekten, flyet bare spredte seg utover i en sirkel som var på endel meter.

              Smusset like godt ligget der til våren og sunket til bunns, eller seilt sin egen sjø (innsjø), men da hadde sikkert moder natur sendt lyn og torden på meg til våren.
              Last edited by TheBirg; 04-02-06, 17:22.
              Ønsker dere en god dag på feltet !
              Birger Mork

              Mine besittelser :
              Flygreier (Massevis)
              Heligreier (En Mini Titan)
              Bilgreier (Et par stk.)

              Comment


              • #22
                Mottakeren gikk i fail safe, og siden mottaker, batteri og det meste brannt opp ble det vanskelig å få konstantert hva som forårsaket det.
                Det dummeste var at jeg hadde glemt å sette fail safe til å kutte turbinen. Den sto på "hold" for jeg jeg skulle sjekke rekkevidde osv.. big mistake.
                Men jeg mistenker mottakerbatteriet..
                Så på Rookie II`n som jeg er ferdig med nå, har jeg montert to batterier med powerboks, og masse voltmeter.. hehe
                Bilder her:
                http://image.rcuniverse.com/forum/up...07/Fc90090.jpg
                http://image.rcuniverse.com/forum/up...07/Oj27203.jpg
                http://image.rcuniverse.com/forum/up...07/Ec87283.jpg
                http://image.rcuniverse.com/forum/up...07/Pj18470.jpg
                Man kan fremdeles se litt sot merker på turbinen..
                Båt:
                Hydro m/CMB 90
                Twister m/mathe35ccm
                Jet:
                Skymaster F-18
                Rookie II
                Fly:
                ZEN 120og50
                Radio:
                Futaba3PK
                GraupnerMX22

                Comment


                • #23
                  Hva med denne? Gedigen ildkule idet den traff midt på asfaltstripa. Som å se en bil eksplodere på en dårlig spillefilm. Og det var jeg som fløy. Rena 2004. Feilen til havariet ble funnet etter mye gransking av vrakdelene...... Tabbekvoten er oppbrukt. Men det var en fin krasj. Modellen var en av mine egenproduserte Panthere. Motor på bildet ble reparert igjen. Kostet en smule men hva gjør vi ikke for flya våre?
                  Last edited by netroh; 11-06-07, 16:58.

                  Comment


                  • #24
                    Mitt totalhavari

                    Her er det som var igjen av min DF Trim Air F- 20 Tigershark. Helt og holdent pilotfeil, jeg skulle ta en "rykare" av en low pass. Problemet var at jeg ikke hadde flatet ut før flyet passerte meg, da går det som det må gå da:rett i bakken. Alle rorhorn på vingen var montert under og ble revet av, før flyet steg fint opp til tretti meters høyde. Og så rett ned i bakken igjen! bye, bye.
                    Dette skjedde på Ringbanen i 1996.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      C.H.:
                      Når du krasjer såpass at du får plass til hele flyet på en dørkmatte fra bilen har du gjort jobben skikkelig ja!
                      Run, live to fly, fly to live, aces high!
                      Erlend Larssen

                      Comment

                      Working...
                      X