Announcement

Collapse
No announcement yet.

corsair rett ned på full gass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kan vel hende det blir en ny corsair seinere . den er jo som sagt veldig fin i luften. men det er jo ikke det minst vanlige som folk har og jeg syntes det er litt morsomt å ha noe som ikke alle andre har også. og synes stuka ser minst like imponerende ut der den kommer stupende ned for å slippe sine bomber mens sirenene hyler .

    Er det noen som har erfaring med top flite byggesett. for jeg kan få ett nytt i eske til 2000kr det er en corsair som passer til 108 motoren.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #17
      Originally posted by tyor
      Jeg skal ikke garantere at flyet styrtet pga kabelen eller om den røyk pga krasjet. men rett før det smalt så prøvde jeg å slå av gass og gi maks høyderor uten at det virket som om det hadde noen virkning. har sjekket mottakeren og den var helt fin

      ps. no more "bent wing bitch" for me

      Hvis jeg skal ha meg en ny warbird så er det mest sansynelig at det blir great planes sin Stuka. den er råflott. har ellers tenkt på å kanskje kjøpe en 1/4 skala cub til 108 motoren, Må ha noe med ski til vinteren
      Dette er en interessant problemstilling!

      Du mener du har funnet årsaken, men det KAN jo være som det ble sagt, at kabelen gikk i kræsjet.
      Jeg har selv opplevd intermittente feil både på servoer og mottakere, for ikke å snakke om servo/batteri plugger og ledninger.

      Husker et tilfelle hvor en høyderors servo begynte å occilere på akkurat et bestemt motorturtall. Antagelig gjorde vibrasjonen at sleperen på potmeteret løftet seg, og servoen gikk vilt i alle retninger. Dette så jeg heldigvis før avgang da jeg ruset opp motoren for en sjekk.

      En annen gang hadde jeg en batterikontakt som virket bra, unntatt når ledningen ble vridd mot den ene siden (som jo skjer når du stapper nedi skumplasten. Årsaken var brudd i ledningen, inne i isolasjonen.

      Mitt tredje tilfelle var en mottaker som ikke likte temperaturer over 25-30 grader, som det ofte blir inne i en flykropp på sommeren, og særlig dersom kjøleluft til elektromotorer kjøres gjennom kroppen (det er vanlig).

      Jeg ville helst at du tok mottakeren din og la den foran veivalsen neste gang du ser et asfalteringslag, men det er en litt mindre kostnad å gjøre følgende:

      Legg den i fryseren en time, ta den ut og sett den rett i drift med batteri og en servo. Virker den? Sørg for at den får tørke ut skikkelig etterpå, helst uten plastkasse rundt.

      Legg den i stekeovnen (IKKE mikro) på rundt 40 grader. Samme prosedyre som over, men tørking er selvfølgelig ikke nødvendig.

      Monter den med borrelås på en plansliper av den vibrerende typen.
      Samme prosedyre som over. Dette er ikke langt unna det den opplever i en motormodell med litt uabalansert propell, så ikke være redd for å gjøre dette.

      Feiler den i noen av testene, KNUS DEN OG KAST DEN.

      Ellers er uforklarlige kræsj dessverre en del av spoprten, men jeg synes det er veldig positivt at noen prøver å foreta en analyse i etterkant.

      Mvh Terje
      Mvh Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      www.modellfly.info

      Comment


      • #18
        Originally posted by tema95
        Jeg ville helst at du tok mottakeren din og la den foran veivalsen neste gang du ser et asfalteringslag, men det er en litt mindre kostnad å gjøre følgende:

        Legg den i fryseren en time, ta den ut og sett den rett i drift med batteri og en servo. Virker den? Sørg for at den får tørke ut skikkelig etterpå, helst uten plastkasse rundt.

        Legg den i stekeovnen (IKKE mikro) på rundt 40 grader. Samme prosedyre som over, men tørking er selvfølgelig ikke nødvendig.

        Monter den med borrelås på en plansliper av den vibrerende typen.
        Samme prosedyre som over. Dette er ikke langt unna det den opplever i en motormodell med litt uabalansert propell, så ikke være redd for å gjøre dette.

        Feiler den i noen av testene, KNUS DEN OG KAST DEN.

        Ellers er uforklarlige kræsj dessverre en del av spoprten, men jeg synes det er veldig positivt at noen prøver å foreta en analyse i etterkant.

        Mvh Terje
        takker for tipsene skal kjøre de testene. tror jeg skal gjøre det på den andre mottakeren jeg har også for sikkerhets skyld for den har vært med i noen smeller den også . Bare en ting spesielt ved den vibrasjons testen så kan det vel også være krystallet bare hvis den feiler. For som kjent er jo ett krystall en mekanik dings som selv vibrerer ved en bestemt frekvens.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Originally posted by tyor
          Originally posted by tema95
          Jeg ville helst at du tok mottakeren din og la den foran veivalsen neste gang du ser et asfalteringslag, men det er en litt mindre kostnad å gjøre følgende:

          Legg den i fryseren en time, ta den ut og sett den rett i drift med batteri og en servo. Virker den? Sørg for at den får tørke ut skikkelig etterpå, helst uten plastkasse rundt.

          Legg den i stekeovnen (IKKE mikro) på rundt 40 grader. Samme prosedyre som over, men tørking er selvfølgelig ikke nødvendig.

          Monter den med borrelås på en plansliper av den vibrerende typen.
          Samme prosedyre som over. Dette er ikke langt unna det den opplever i en motormodell med litt uabalansert propell, så ikke være redd for å gjøre dette.

          Feiler den i noen av testene, KNUS DEN OG KAST DEN.

          Ellers er uforklarlige kræsj dessverre en del av spoprten, men jeg synes det er veldig positivt at noen prøver å foreta en analyse i etterkant.

          Mvh Terje
          takker for tipsene skal kjøre de testene. tror jeg skal gjøre det på den andre mottakeren jeg har også for sikkerhets skyld for den har vært med i noen smeller den også . Bare en ting spesielt ved den vibrasjons testen så kan det vel også være krystallet bare hvis den feiler. For som kjent er jo ett krystall en mekanik dings som selv vibrerer ved en bestemt frekvens.
          Du har selvfølgelig rett. Prøv gjerne å bytte krystall hvis den feiler på en av testene, og gjenta testen.
          Men krystallen "vibrerer" (svinger) på en uant mye høyere frekvens enn en plansliper, så denne testen vil bare kunne avsløre om det er mekanisk feil i noen komponenter.

          Mvh Terje
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #20
            ja den skal jo selvfølgelig ikke påvirkes av denne testen hvis den er i orden. skal kjøre testene senere i dag. også får vi se hva svaret blir Anngående ledningsfeil osv så tror jeg kanskje mange også meg selv er litt for slappe til å sjekke at alt fungerer. har en kammerat som krasjet 3 fly før han oppdaget at det var av/på bryteren hans som var dårlig.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              Bare et lite apropos siden du sier du heller vil bygge en stuka.

              Det har blitt meg fortalt at stuka har noen helt horrible stallegenskaper, som nok kommer av "stilett"-vingetippene. Det kommer selvfølgelig litt an på andre ting også, men trål nettet etter informasjon på det aktuelle settet før du bestemmer deg

              Comment


              • #22
                Satt en bryter (hitec) i cessnaen da jeg kjøpte det... Antagelig en slik som følger med Optic eller Laser pakka.

                Da jeg drev å byttet motor her om dagen så gikk jeg grundig over all kabling og sjekket ellers at alt satt som det skulle da jeg skulle ha inn en 4-takter som tross alt rister litt mer en den forige motoren.

                Alt SÅ bra ut, men da jeg startet motoren for å teste den litt hjemme på gårdsplassen mistet jeg plutselig kontakt med flyet... Det stod jo på bakken og jeg holdt det, men jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde opplevd det samme i lufta Det viste seg å være dårlig kontakt der ledningen som kommer fra batteriet gikk inn i bryteren...

                Bryteren har nå avgått med døden og heretter sjekkes alltid alt før take-off! (inkludert roroverføringer...) Er så greit å bruke 1.5 min på å sjekke dette fremfor å bruke 1mnd på å bestille nytt fly, nye deler og komme over frustrasjonen...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #23
                  har nå tatt alle tre testene på både hyperion mottakeren(den som satt i corsair`n) og hitec hfs-04-mg. og begge passerte med glans . ikke noe tegn til feil i det hele tatt.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Alfalfa
                    Corsairen er noe av det mest sexy flyet å se på i luften!! <snip>
                    Men fine å se på er de jo... Jøss..
                    synes også Corsairen er en meget flott modell. Har bestillt inn en micro utgave (ca 50 cm vinge), men vurderer å kjøpe meg en "stor" også. Sansynligvis en El. utgave.

                    Synd med din... Men det er jo en del av hobbyen vår.

                    Cheers
                    Tore
                    Cheers,
                    Tore, Alta

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by tyor
                      har nå tatt alle tre testene på både hyperion mottakeren(den som satt i corsair`n) og hitec hfs-04-mg. og begge passerte med glans . ikke noe tegn til feil i det hele tatt.
                      Synd! Da vet du nemlig ikke hva feilen er.
                      Det er alltid mye bedre når man finner feilen.
                      Men du har jo sannsynligvis to greie mottakere da.

                      Ta en skikkelig rekkeviddetest neste gang!

                      Mvh Terje
                      Mvh Terje Martinsen
                      leder Modellflyseksjonen/NLF
                      www.modellfly.info

                      Comment


                      • #26
                        vmar

                        Merker meg meg at det har gått inflasjon i å drite ut vmar. Greit nok gutter, men jeg har lært meg gjennom årene at det meste flyr, til å med bra om man gidder å gå over vitale punkter før jomfrutur. Har brukbar erfaring både som modellflyver og fullsizepilot, og endel elementær teori i aerodynamikk hadde sikkert hjulpet flere. Mener ikke å være sær, men tenk litt på egne kunnskaper før dere henger dere på alskens hylekor!

                        Lykke til med flyvingen.
                        Terje Pedersen

                        Indre Østfold Modellflyklubb

                        91399490

                        Comment


                        • #27
                          Det det blir klaget mest på når det gjelder Vmar er vel ikke om de flyr eller ikke, men kvaliteten på treverket (like sprøtt som flattbrød) og trekket som ofte ser ut som om det er 3 størelser for stort.

                          Driver faktisk å resturerer denne corsairen og kan konstantere at det poppel treet som de bruker i stedet for balsa er ikke lett å lime eller fikse på.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by piper
                            Merker meg meg at det har gått inflasjon i å drite ut vmar. Greit nok gutter, men jeg har lært meg gjennom årene at det meste flyr, til å med bra om man gidder å gå over vitale punkter før jomfrutur. Har brukbar erfaring både som modellflyver og fullsizepilot, og endel elementær teori i aerodynamikk hadde sikkert hjulpet flere. Mener ikke å være sær, men tenk litt på egne kunnskaper før dere henger dere på alskens hylekor!

                            Lykke til med flyvingen.
                            Jeg har hatt flere Vmar-modeller, og de har hatt en elendig kvalitet og det kan vel neppe skyldes mine kunskaper.Mange av Vmar-modellene er fine å se på og det er flere av dem jeg kunne tenkt å ha i hangaren, men kjøper konsekvent ikke flere Vmar.

                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk
                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk

                            Dæ går litt mindre lim nå.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Cessnaknuseren
                              Jeg har hatt flere Vmar-modeller, og de har hatt en elendig kvalitet og det kan vel neppe skyldes mine kunskaper.Mange av Vmar-modellene er fine å se på og det er flere av dem jeg kunne tenkt å ha i hangaren, men kjøper konsekvent ikke flere Vmar.

                              Cessnaknuseren
                              Bjørn Sandbæk
                              Er enig i at Vmar har hatt dårlig kvalitet på treverket i de eldre utgavene. Tror uansett at de fleste vil finne ut at dagens sett er vesentlig forbedret. Uansett vil våre personlige erfaringer og meninger bli utslagsgivende til sist, og det er da bare sunt. Skal uansett ikke påstå at Vmar er min favoritt, liker faktisk best å bygge. Denne vinteren er prosjektet en T34 Mentor fra Top-Flite.

                              mvh Terje
                              Terje Pedersen

                              Indre Østfold Modellflyklubb

                              91399490

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by piper
                                Er enig i at Vmar har hatt dårlig kvalitet på treverket i de eldre utgavene. Tror uansett at de fleste vil finne ut at dagens sett er vesentlig forbedret. Uansett vil våre personlige erfaringer og meninger bli utslagsgivende til sist, og det er da bare sunt. Skal uansett ikke påstå at Vmar er min favoritt, liker faktisk best å bygge. Denne vinteren er prosjektet en T34 Mentor fra Top-Flite.

                                mvh Terje
                                Det hørtes intresant ut. du må komme med en tråd med bilder osv når du kommer igang.

                                Når det gjelder Vmar så skal de vist ha gått over til å bruke bare balsa og ordentlig fineer nå, men hvis man kjøper fra en butikk her i norge så er vel sjansen stor for at det er av den "gamle typen" de har på lage enda. Er ellers ening at de har mange fly som ser veldig fine ut.
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X