Unconfigured Ad

Collapse

finnes det andre her som har gjort så idiotiske feil?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • galmania
    • Jul 2005
    • 604

Jeg holdt på å svare etter første innlegget til pepsimannen her i går, men regna med at jeg hadde dratt igang en skikkelig diskusjon, ettersom det er langt fra det første innlegget hans som får det til å koke litt i toppen på meg. Er vel ikke første gangen det blir kommentert at du holder en "brysk" linje heller. Det er like stor sjanse for å treffe noen når jeg krasjer her på jordet mitt som det er for at er flygende øgle skal komme å sluke flyet mitt i lufta. Vær selfølgelig så forsiktig som mulig når du flyt på stripa eler i andre befolkede område
    Last edited by galmania; 15-04-06, 13:29.
    Geir Amund Lindberget

Comment

• pepsimannen

#17 Unapproved
      Originally posted by galmania
      Jeg holdt på å svare etter første innlegget til pepsimannen her i går, men regna med at jeg hadde dratt igang en skikkelig diskusjon, ettersom det er langt fra det første innlegget hans som får det til å koke litt i toppen på meg. Er vel ikke første gangen det blir kommentert at du holder en "brysk" linje heller. Det er like stor sjanse for å treffe noen når jeg krasjer her på jordet mitt som det er for at er flygende øgle skal komme å sluke flyet mitt i lufta. Vær selfølgelig så forsiktig som mulig når du flyt på stripa eler i andre befolkede område
      hei galmania

Jeg tror du tar deg så nær av det jeg skriver, fordi det treffer deg så veldig.
      Det er jo ikke akkurat noe å skryte av at det har skjedd deg flere ganger, da har du ikke engang lært av dine feil. Alle gjør vi feil, vi må bare lære av de slik at vi ikke gjør den samme feilen om og om igjen. God påske

Comment

• Alf Surdal
        • May 2005
        • 680

ser denne tråden har tatt litt av her ja..

hensikten med mitt første innlegg var egentlig bare å prøve å lokke frem andres historier om banale pilotfeil som har ført til krasj slik at jeg skulle slippe å føle meg så lur som jeg gjorde da jeg så at balanserorskabelen stakk ut under vingen etter krasjet mitt i går hjelper alltid litt på selvfølelsen å høre at andre har gjort det samme før meg

Når det gjelder hvor farlig slikt slurv er så kan det ikke være noen tvil om at det avhenger av
        1 Hvor en flyr
        2 Hva slags modell en flyr (20kg Jet eller 200g depron..)
        3 Hvor dyktig piloten er

til informasjon så var formålet med denne tråden slettes ikke å fortelle hvor kult det var når e-starteren gikk i bakken (for det var svært lite kult for å si det mildt)

kan legge til at jeg fiksa flyet i går kveld og fløy en tur i dag. parkerte fint ca 20 meter opp i ei bjørk under innflygingen til jordet her hos foreldrene mine.

to slike hendelser på to dager (de to eneste uhellene med dette flyet på ca 1 år) forteller meg at flyet er klart for pensjonisttilværelsen, det har gjort jobben sin nå. var faktisk det flyet jeg lærte meg å fly med sist sommer..

ha en fortsatt fin flypåske!
        Alf Surdal
        Hovsherad

Comment

• MortenM
          • May 2005
          • 389

Du skulle tenkt på da du startet tråden Alf, at dette vil jo få nesten alle oss til å dra ut å kræsje flyene våre siden det er så morsomt

Fløy litt med Pibros'en i dag. Feilberegnet litt og traff et luftspenn med propellen. Tønna på motoren ble slått litt skjev, og det var nok til at alle her på plassen er begynt å rakke ned på meg

Forøvrig God Påske til alle sammen!
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

Comment

• pepsimannen

#20 Unapproved
            Originally posted by MortenM
            Du skulle tenkt på da du startet tråden Alf, at dette vil jo få nesten alle oss til å dra ut å kræsje flyene våre siden det er så morsomt

!

Du må jo synes det er morsomt å krasje, det høres jo ut som om du krasjer hver dag du er ute å flyr. Hva er det folk spør deg om hvis du kommer hjem med helt fly? Fikk du ikke start på`n i dag? he he

God påske

Comment

• Psyko-lefse
              • Feb 2004
              • 1438

Hehe, dumme pilotfeil er du ikke den eneste som har hatt, de aller fleste av oss er vel medlem i den klubben.

Det mest idiotiske jeg har gjort er og la en person koble til trainer-kabel i radioen min mens flyet var i luften. Den ble jo selvfølgelig koblet feil vei, noe som foresaket en aldri så liten lock-out etterfulgt av en rolig roll i høy fart i vannet.

Ja, så er jo jeg medlem av balanserorsklubben også, det gikk feil vei under jomfruturen med Sport Spree'en. Værste var at det tok en stund før jeg oppdaget det, prøvde igjen og igjen

Men, sålenge man lærer av sine feil ser ikke jeg noe problem i og le litt av krasj-historier

Og tro det eller ei, det er veldig veldig få personskader innen modellfly...
              Morten Smøraas

Comment

• MortenM
                • May 2005
                • 389

Originally posted by pepsimannen
                Du må jo synes det er morsomt å krasje, det høres jo ut som om du krasjer hver dag du er ute å flyr. Hva er det folk spør deg om hvis du kommer hjem med helt fly? Fikk du ikke start på`n i dag? he he

God påske
                Og du skal være moderator???

Stort sett synes jeg det er bra tone her med moderatorer som gjør en god jobb. Men en med sarkasme som hovedfelt....

Og ja to uhell med fly blir jo fort til at jeg krasjer hver dag. Det skal du ha, du trekker ingen slutninger..... bare fakta.

Jaja hvis ingen kom inn og eglet litt i denne tråden så ville den neppe blitt så lang Pepsimannen. Keep on the good work
                Morten Myklebust.
                Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                PT-20 K.I.A.

Comment

• pepsimannen

#23 Unapproved
                  Originally posted by MortenM
                  Og du skal være moderator???

Stort sett synes jeg det er bra tone her med moderatorer som gjør en god jobb. Men en med sarkasme som hovedfelt....

Og ja to uhell med fly blir jo fort til at jeg krasjer hver dag. Det skal du ha, du trekker ingen slutninger..... bare fakta.

Jaja hvis ingen kom inn og eglet litt i denne tråden så ville den neppe blitt så lang Pepsimannen. Keep on the good work
                  Du er ikke så dårlig med sarkasmen du heller. Du får ha en god påske.

Comment

• MortenM
                    • May 2005
                    • 389

Takk. God påske til deg også.
                    Morten Myklebust.
                    Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                    PT-20 K.I.A.

Comment

• sigve
                      • Apr 2005
                      • 484

hei hei hei...no må vi slutte med kranglingen her onger....

litt sån seriøst: så kan man vel gjerne diskutere et emne som voksne, uten sarkasme og uten å tenne på alle pluggene...eller?

Foresten så e vel det dummeste eg har gjort å koble i trainerkabelen i en radio mens noen brukte til å fly et fly med "Den ble jo selvfølgelig koblet feil vei, noe som foresaket en aldri så liten lock-out etterfulgt av en rolig roll i høy fart i vannet."

sorry psyko-lefsa
                      Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
                      www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• stianoyen
                        • Mar 2006
                        • 22

En kombinasjon av sikkerhet og morro.

Det er viktig med sikkerhet - det er vel alle enig om. Likevel er det for å ha det gøy vi driver med dette. Mulighetene for å loope, gjøre lowpass og andre ting som ser kult ut og som noen ganger ender med at vi ikke følger boken, feilberegner og går i bakken. Av og til blir vi også litt ivrig etter å få flyet i luften og da kan vi koble feil, eller glemme å koble ting til. Da blir det krasj - som oftest uten at det går ut over annet enn flyet og vi får oss en god latter.

En ting som er siste sort ute på flyfeltet (og andre steder) er bedrevitere. De skuler bort på deg for å se om du har klype. De som vet best om fuel, plugger, innstillinger, take off retning, prosedyrer og flytyper. Sånne personer finnes det i alle klubber. De har ofte bare denne ene hobbyen å bruke tiden sin på og er litt sære ellers også. Jeg styrer langt unna slike folk. Ikke at jeg er så perfekt og ikke gjør feil, men det finnes nok av hyggelige folk som kan gi tips og råd uten at det må gjøres ved grynting og hint om at man er dum i hodet. Man må kunne fortelle om en brøler uten at man blir betegnet som en tulling, hvor undertonen er at dette var helt vanvittig og at man ikke tar sikkerheten på alvor. Jeg sjekker alltid ror og andre ting før jeg tar opp flyet og setter sikkerheten svært høyt. Like fullt er jeg et menneske med de svakheter det medfører. (men heldigvis ingen grinebiter.)

En historie til slutt:
                        Her forleden var jeg ute og fløy en ny modell. Iveren tok overhånd og innstillingen av tomgangsdysen gikk litt fort. Det førte til at når jeg ga gass på enden av rullebanen etter en tøff lowpass stoppet motoren og jeg fikk valget mellom å lande rett fram i trærne eller ta en sving og prøve å lande andre veien. Jeg tok en sving! Jada, det endte med at jeg mistet løftet i 2 meters høyde og smack ned i bakken. Holdt på å treffe en bil som var parkert litt tett innpå stripen. Snakk om flaks.

For et nydelig vær det er i dag. Hurra - håper det ikke blåser.

Stian.

Comment

• Psyko-lefse
                          • Feb 2004
                          • 1438

Originally posted by sigve
                          hei hei hei...no må vi slutte med kranglingen her onger....

litt sån seriøst: så kan man vel gjerne diskutere et emne som voksne, uten sarkasme og uten å tenne på alle pluggene...eller?

Foresten så e vel det dummeste eg har gjort å koble i trainerkabelen i en radio mens noen brukte til å fly et fly med "Den ble jo selvfølgelig koblet feil vei, noe som foresaket en aldri så liten lock-out etterfulgt av en rolig roll i høy fart i vannet."

sorry psyko-lefsa
                          Og her skulle eg prøve og spare deg for ydmykelsen
                          Morten Smøraas

Comment

• Karl H.
                            • Mar 2006
                            • 1452

Uhell.

Alle modellflygere har hatt, eller vil få et (uhell) før eller senere, av ulike årsaker. En ting er sikkert, er at vi bør omtale det som en hendelse vi ville
                            vært foruten, da det er regler på gang som vil sette klare forutsetninger, eller om man vil, begrensninger for det vi driver med. Det gjør at vi ikke må bagatellisere slike hendelser, da det vil slå tilbake iform av strengere regler.
                            Det som er vigtig, er at NLF kan bli tilsynsmyndighet vdr regelverket som kommer. Hvis vi tar lett på sikkerheten, oppnår vi bare at et offentlig organ,
                            vil kontrollere virksomheten vår. Sikkerhetsmessig, bør vi ha samme fokus om det er små eller store modeller.

Med Vennlig Hilsen.
                            Karl H.
                            Leder Gjøvik og Omegn MFK.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• pepsimannen

#29 Unapproved
                              Originally posted by Karl H.
                              Alle modellflygere har hatt, eller vil få et (uhell) før eller senere, av ulike årsaker. En ting er sikkert, er at vi bør omtale det som en hendelse vi ville
                              vært foruten, da det er regler på gang som vil sette klare forutsetninger, eller om man vil, begrensninger for det vi driver med. Det gjør at vi ikke må bagatellisere slike hendelser, da det vil slå tilbake iform av strengere regler.
                              Det som er vigtig, er at NLF kan bli tilsynsmyndighet vdr regelverket som kommer. Hvis vi tar lett på sikkerheten, oppnår vi bare at et offentlig organ,
                              vil kontrollere virksomheten vår. Sikkerhetsmessig, bør vi ha samme fokus om det er små eller store modeller.

Med Vennlig Hilsen.
                              Karl H.
                              Leder Gjøvik og Omegn MFK.
                              Hei Karl,
                              Takk for sist (mjøsisen 18. mars).

Veldig bra skrevet. Jeg tror desverre vi trenger noen til å ha oppsyn over oss(det jobbes jo som sagt med det på sentralt hold). Da håper jeg at vi får luket bort de mest "farlige/utrygge" modellene. Jeg tror ikke at noen her vil være farlige eller utrygge modellflyvere, men desverre så ser vi jo at for mange tror at det de holder på med er et helt ufarlig leketøy. Tror nok en del trenger en liten vekker, men som så ofte i alle saker må det vel en alvorlig ulykke til før vi kan se at det ikke var helt ufarlig likevel.

Comment

• galmania
                                • Jul 2005
                                • 604

Ingen har sakt at det er ufarlig. Mener bare at man må se det litt i forhold til risikoen. Det er 10 ganger større sjans for å kjøre over noen på vei til jobb enn å skade noen med e-starteren på 500 gram. Så ingen vits å blåse opp faremomentet så veldig. Det meste er farlig, skal man være sikker på å ikke skade noen kan man bare sitte hjemme og se på tv. Er langt farligere ting å holde på med
                                Geir Amund Lindberget

Comment

Working...